ŞEYH ÇAKIR (IŞIK ÇAKIR) OCAĞI İKRAR CEMİ RİTÜELİ

Kütahya Anadolu’nun Türkleşmesi- İslamlaşması sürücinde rol almış önemli bir kültür merkezimizdir. Horasanmerkezli iskan faliyetlerininin başrolünde hiç kuşkusuz Hacı Bektaş Veli ve öğretisi yer almaktadır. Bu çalışmadaHünkarın talebelerinden kabul edilen Şeyh Çakır(Işık Çakır) Ocağı ikrar cemi ritüellerinin içerik, işlevi veuygulamaları tespit edilmeye çalışılacaktır. Saha çalışmasının düzenlendiği bölg e Işık Çakır’ın da türbesininbulunduğu Hisarcık ilçesi Işıkçakır köyü ve eskiden belde olan şimdi ise köye dönüşen Şeyhler köyleridir. Şeyh Çakır(Işık Çakır) ocağı talipleri Kütahya’nın Hisarcık ilçesine bağlı Şeyhler kasabası ve Şeyhçakır köyü, Emet İlçesinebağlı Bahatlar ve Samrık köyü ile Gediz ilçesine bağlı Akçaalan kasabasına dağılmışlardır. Şeyhçakır Ocağı HacıBektaş Çelebilerine bağlı bir ocaktır. Dedelik makamını yaklaşık 25 yıldır sürdüren Murat Akbulut yaşlanmasınedeniyle yol hizmeti görememektedir. Şu anda Işık Çakır Ocağının Dedelik hizmetini gören Nazmi AydedeoğluDedeler sülalesinden gelmektedir.Işık Çakır talipleri genellikle 40 yaş sonrasında ikrar vermektedirler.İkra r, Alevilikinanç ve pratiklerini yapmak için düzenlenen yola giriş törenidir. Talibin, Aleviliğin bütün kurallarını kabul edip,bunlara yaşamı boyunca uyacağına dair söz vermesidir. Işık Çakır Ocağı talipleri Alevi-Bektaşi yolunu cem ritüelle rivasıtasıyla sürdürmeye çalışmaktadırlar. Yörede müsahiplik uygulaması olmadığı için ikrar vermek isteyen kişieşiylededenin huzuruna çıkar. İkrar veren talib ikrarının gereği olarak kurban keser ve kesilen hayvanın yününden yapılankemerbest ahdinin simgesi olarak görgü cemlerinde yanında bulundurulur.

THE INITIATION (İKRAR) CEM RİTUALS OF THE IŞIK ÇAKIR SULTANOCAK

Kütahya is one of the cultural place which plays a role in Islamization and Turkization of Anatolian. Haci Bektaşı Veli and his precept take part in the lead in Horasan centred location activities. In this work, content and function of promise tot’s rituals of centre of Sheik Çakır(Işık Çakır)who are admitted as a student of hacı bektaşı veli are going to be determined .Region of fieldwork is Işıkçakır village,Hisarcık district which has a shrine of Işık Çakır and Şeyhler villages which were towns in the past.Pretenders of Sheik çakır (ışık çakır)’s centre scattered to ışıkcakır villages and şeyhler town in hisarcik district,bahatlar and samrık villages in emet district and akçaalan town in Gediz district. Sheik çakır centre is connected with educated persons of Hacı Bektaş. Murat Akbulut who has lasted position of progenitor for 25 years can/t provide service for tot because of his old ages. Now nazmi aydedeoğlu who comes from progenitors provide service for tot in the centre of ışık çakır.Pretenders over the ages of 40 of ışık çakır usually promise for centre.Promise is an admission ceremony for making practice and beliefs of Alawism.Pretender promise that he-she will obey the rules of alawism in their whole lives.pretenders of ışık çakır centre are trying to maintain alawi bektashi order by tot rituals.because of the absence of companionship,person who wants to promise go to progenitor with his wife.Pretender who promises sacrifices an animal for God and carry belt which made from the wool of animal that sacrificed as a conventional sign.”

___

  • Uzunçarşılı, İ.H. (1932).Bizans ve Selçukiyelerle Germiyan ve Osman Oğulları Zamanında Kütahya Şehri. İstanbul Devlet Matbaası.İstanbul
  • Çanlı, Z. (2007). Kütahya-Şeyhler Beldesi Folklor Örnekleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.Kütahya.
  • Aday, E. (2013).Kütahya İli Türbe ve Yatıralrı Etrafında Oluşan İnanç ve Uygulamalar, Balıkes ir Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi.Balıkesir.
  • Ersal, M. (2013).Alevilik Bektaşilik İnanç Sisteminde Hiyerarşik Yapı: Çubuk Havzası Aleviliği Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Halk Bilimi Bilim Dalı. İzmir.