2000 Sonrası yeni Türk sineması üzerine yapısal bir inceleme

Bu çalışma Türkiye’nin ekonomik, toplumsal, politik ve kültürel hayatında yaşanan değişimlerin toplumsal alanda nasıl ifade bulduğunu ortaya koymak adına Türk sinemasının elverişli bir alan olduğu savından yola çıkılarak hazırlanmıştır. Çalışma, 1980-2012 yılları arasındaki Türk sineması ele alarak 90’ların ikinci yarısından sonra oluşan “Yeni Türk Sineması” anlayışını ve bu yeni sinemada meydana gelen sektörel artışın ve ilgi artışının nedenlerini sosyolojik bağlamda incelemeyi kendine problem edinmiştir. 90’lı yıllarda öldü denilen fakat Yavuz Turgul yapımı ‘Eşkiya’ ile yeniden hayat bulan “Yeni Türk Sineması” yazılan tezler, makaleler, kitaplar, seminerler bağlamında özellikle 2000’li yıllardan sonra çok tartışılan bir konu haline gelmiştir ve hali hazırda da tartışılmaktadır. Öte yandan seyirci sayıları, yerli film sayıları, devlet desteği miktarında meydana gelen artışlar da Türk sinemasında meydana gelen canlanmanın ve ilgi artışının kanıtı niteliğindedir. Fakat yapılan bu çalışmalar bağlamında “Yeni Türk Sineması”nın kapsamlı bir sosyolojik analizi yapılmamış ve “Yeni Türk Sineması” kavramının bir manifestosu üretilmemiştir Bu anlamda çalışma bir ilki temsil etmektedir ve ileride bu konu üzerine yapılacak tanımlamalar ve çalışmalar için de ön kaynak olacaktır.Çalışmanın genel çerçevesinde özellikle “Yeni Türk Sineması” kavramının tanımı yapılmış ve bu kavramı ifade edenlerin tanımlarına yer verilmiştir. Çalışmanın ilerleyen kısımlarında “Yeni Türk Sineması”nda meydana gelen bu sektörel artışın ve ilgi artışının öngörülen sosyolojik nedenleri başlıklar halinde ve sayısal verilere dayandırılarak ifade edilmiş ve çalışma sonlandırılmıştır.

The new Turkish cinema: A sociological perspective at the post 2000 Turkish cinema

This paper prepared with the basis of The Turkish cinema favorable terrain to find how expressions reveals chage of economic, social, political and cultural life at societal level and the new Turkish cinema’s sectoral growth, occur second half of nineties, and reason of rise in interest reveals as a proplem whitin the context of sociological views in this paper .In the nineties, died called, but new Turkish cinema enlived again with ‘Eşkıya’ Yavuz Turgul made movie, in the context of written thesis(dissertations), articles, boks, seminars it has become much debated issue after 2000s, and still is also discussed. On the other side, the number of spectators , the local film numbers, the increase in the amount of state support also occurred in the revival of Turkish cinema and evidence of a rise in interest in nature. However, in the context of these studies about new Turkish cinema there has not been a comprehensive sociological analysis. This humble study aims to fill the gap at this pointIn the geleral framework new Turkish cinema defined particularly and definitions of expressing this concept is presented. With following sections, new sectoral increase that occurred in Turkish cinema and its sociological reasons for the projected rise in interest headings and numerical study based on the data expressed and study completed.

___

  • (2013). 04 15, 2013 tarihinde www.sinema.gov.tr: http://www.sinema.gov.tr/ana/sayfa.asp?id=29 adresinden alındı
  • (2013). 01 25, 2013 tarihinde www.tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=38 adresinden alındı
  • Deniz Yavuz ile e-mail yoluyla görüşme. (2013). 05 07, 2013 tarihinde www.mail.live.com: https://dub106.mail.live.com/default.aspx?id=64855#!/!n=1388638230&fid=1&mid=03fce358-b71a-11e2-88c5 00215ad9bd04 adresinden alındı
  • AKBULUT, E. (2006). Türk Toplumunun Batılılaşması Ekseninde Tüketim Kültürünün Gelişimi ve Reklamlar. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ATAM, Z. (2009). Yeni Türk Sineması ve İzleyici İlişkisi Üzerine. 04 07, 2013 tarihinde www.birgün.net: http://www.birgun.net/life_index.php?news_code=1234097573&year=2009&mon th=02&day=08 adresinden alındı
  • ATAM, Z. (2011a). Yeni Türk Sineması. 04 07, 2013 tarihinde www.birgün.net: http://www.birgun.net/writer_index. php?category_code=1186995173&news_code=1297342334&year=2011&month=02&day=10#.UWGUkaJA3_M adresinden alındı ATAM, Z. (2011b). Yakın Plan Yeni Türkiye Sineması. İstanbul: Cadde Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, J. (2004). Tüketim Toplumu. (f. KESKİN, & Hazal DELİÇAYLI, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BAUMAN, Z. (2006). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. (A. YILMAZ, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BAYRAKÇI, M. (2012). Sinema ve Toplum. 06 13, 2013 tarihinde akademikperspektif.com : http://akademikperspektif.com/2012/10/03/sinema-ve-toplum/ adresinden alındı
  • ÇAKICI, G. (2008). Televizyon Dizileri Türk Sinemasının Sermaye Sorunun Bir Çözüm Mü? D. BAYRAKTAR içinde, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 7: Sinema ve Para (s. 282). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • ÇELİK, T. (2009). 1990 Sonrası Türkiye'de Yönetmen Sineması alanında Film Üretim Süreci. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler nstitüsü.
  • DEBORD, G. (2012). Gösteri Toplumu (4. b.). (A. EKMEKÇİ, & O. TAŞKENT, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DİKEN, B., & LAUSTSEN, C. B. (2011). Filmlerle Sosyoloji. İstanbul: Metis Yayınları.
  • ERKILIÇ, H. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bunun Sinemamıza Etkileri. Sanatta Yeterlilik Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • EVREN, B. (1997). Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları.
  • GÜDÜM, S. (2011). Jean Baudrillard ve Tüketim Toplumu. 03 07, 2013 tarihinde ecotopianetwork.wordpress.com : http://ecotopianetwork.wordpress.com/2011/03/23/jean-baudrillard-ve-tuketim-toplumu-sinem-gudum/ adresinden alındı
  • GÜLLÜOĞLU, Ö. (2012). Bir Kitle İletişim Aracı Olarak Televizyonun Popüler Kültür Ürünlerini Benimsetme ve Yayma İŞlevi Üzerine Bir Değerlendirme. Global Media Journal Turkish Edition, II(4), 64-86.
  • HIDIROĞLU, İ. (2010). Türkiye'de 1980 Sonrası Sinema Politikaları. Doktora Tezi. İstanbul: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAYA, Y. (2008). Türk Sinema Sektöründe 2008 Yılı Değerlendirmesi. 05 09, 2013 tarihinde www.sadibey.com: http://www.sadibey.com/dosyalar/Gerekli_Seyler/Sinema_Sektoru_Degerlendirmesi_2008.pdf adresinden alındı
  • KOLKER, R. (2008). Kültürel Prtaik Olarak Sinema. B. BAKIR, Ü. YÖRÜKHAN, & S. SALİJİ içinde, Sinema, İdeoloji, Politika 'Büyüleyen Faşizm ve Diğer YAzılar' (s. 98-144). Ankara: Orient Yayınları.
  • KORKMAZ, N., & YAYALAGÜL, L. (2008). Kitle Kültürü/Popüler Kültür Tartışmaları. L. YAYLAGÜL, & N. KORKMAZ içinde, Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji (s. 125-138). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • KUYUCAK ESEN, Ş. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları. İstanbul: Agora Yayınları.
  • MARSHALL, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (D. KÖMÜRCÜ, & O. AKINHAY, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • ODABAŞI, Y. (1999). Tüketim Toplumu: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: sistem Yayınları.
  • OKTAY, A. (2000). Postmodernist Tahayyüle İtirazlar. İstanbul: İnklap Yayıncılık.
  • ONARAN, A. Ş. (1996). Türk Sinemasının Bu günü ve Yarını. S. M. DİNÇER içinde, Türk Sineması Üzerine Düşünceler (s. 85). Ankara: Doruk Yayınları.
  • ÖZKÖK, E. (1985). Kitlelerin Çözülüşü (İletişim Kuramları Açısından). Ankara: Tan Yayınları.
  • PÖSTEKİ, N. (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması. İzmit-Kocaeli: Umut-Tepe Yayınları.
  • SCOGNAMİLLO, G. (2010). Türk Sinema Tarihi. Ankara: Kabalcı Yayınları.
  • SUNER, A. (2006). Hayalet Ev Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları.
  • ŞEN, M. T. (2008). Popüler TÜrk Sineması Nereye Gidiyor? 09 04, 2013 tarihinde www.otekisinema.com : http://www.otekisinema.com/populer-turk-sinemasi-nereye-gidiyor/ adresinden alındı
  • ŞENTÜRK, Ü. (2007). Popüler Kültür Örneği Olarak Futbol. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 25-41.
  • TUNÇ, E. (2012). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • YANIKLAR, C. (2010). Tüketim Kültürü, Kapitazlim ve iNsan İhtiyaçları Arasındaki Üzerine Bir Tartışma. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 25-32.
  • YAŞARTÜRK, G. (2010). Ödül ve Gişenin Birleşmeyen Hikayesi. 08 02, 2013 tarihinde www.turkishairlines.com : http://www.turkishairlines.com/tr-tr/skylife/2010/eylul/makaleler/odulve-gisenin-birlesmeyen-hikayesi.aspx adresinden alındı
  • YAVUZ, D. (2012). Türk Sinemasının 22 Yılı. İstanbul: Antrakt Sinema Kitaplığı.
  • YAYLAGÜL, L. (2008). Frankfurt Okulları'nde "Kültür Endüstrileri" ve "Kitle Kültürü" Yaklaşımı. L. YAYLAGÜL, & N.
  • KORKMAZ içinde, Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji (s. 139-153). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • YAZICI, M. A. (tarih yok). Popüler Kültür ve Tüketim. 02 15, 2013 tarihinde www.jmo.org.tr: http://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/e36a2060ec07216_ek.pdf?dergi=D%DDSKORDA adresinden alındı