Misyoner ve Oryantalist William of Tripoli’nin İslâm ve Hz. Peygamber Hakkındaki İki Eserinin Değerlendirilmesi

Hıristiyan Avrupa ile İslâm dünyası arasındaki mücadelenin en yoğun olduğu ve düşmanlığın zirveye ulaştığı zaman, iki asır devam eden Haçlı seferleri dönemidir. Hıristiyan Batı’da, Haçlı seferlerindan sonuç alınamayacağı düşüncesiyle Müslümanların savaşla değil, misyonerlikle Hıristiyanlaştırılabileceği görüşü yaygınlık kazanmıştır. Bunun sonucunda aynı zamanda oryantalizmin başlangıcı veya önemli bir dönüm noktası kabul edilen 12. asırdan itibaren İslâm coğrafyasına Kur’an, Hz. Peygamber ve İslâm kültürü hakkında bilgi sahibi olan misyonerler gönderilmiştir. Bunlardan bir kısmı İslâm ve Hz. Peygamber hakkında bazı eserler yazmışlar ve bu eserler Avrupa’nın İslâm peygamberi hakkındaki kanaatlerinde belirleyici olmuşlardır. Bu makalede, uzun süre İslâm coğrafyasında yaşamış olan William of Tripoli’nin hayatı kısaca ele alınacak ve onun İslâm ve Hz. Peygamer hakkında kaleme aldığı Notitia de Machometo ve De statu Sarracenorum adlı iki eseri tanıtılacaktır. Ayrıca onun İslâm ve Müslümanlar hakkındaki bazı görüşleri ele alınacaktır. Zira yazar, Ortaçağ ve sonrasında Batı’da İslâm ve Hz. Peygamber imajının oluşmasında etkili olmuş bir kişidir.

The Evaluation of Two Works of Missionary and Orientalist William of Tripoli on Islam and the Prophet

___

  • Altaner, Berthold. Die Dominikanermissionen des 13. Jahrhunderts. Forschungen zur Geschichte der kirchlichen Unionen und der Mohammedaner- und Heidenmission des Mittelalters. Habelschwerdt: Frankes Buchhandlung, 1924.
  • Antes, Peter. “Christliche Antworten auf den Islam”. Fremde Welt Islam: Einblicke in eine Weltreligion. Anton Schall (Hrsg.), Frankfurt am Main: Matthias-Grünewald-Verlag, 1982, 54-85.
  • Aydın, Mehmet. “el-Cevâbü’s-Sahîh”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 7/428-429, İstanbul: TDV Yayınları, 1993.
  • Cesare, Michelina Di. The Pseudo-Historical Image of the Prophet Muḥammad in Medieval Latin Literature: A Repertory. Berlin: De Gruyter, 2012. Cesare, Michelina Di. “New Sources for the Legend of Muhammad in the West”, East and West 58 (2008), 9-31.
  • Çap, Sabri. Goldziher Öncesi Oryantalizm ve Hadis. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2019.
  • Dawczyk, Maciej (Łódź). “The Image of Muhammad in Riccoldo da Monte di Croce’s Contra legem Sarracenorum”. Studia Ceranea 9 (2019), 391–405. Demirkent, Işın. “Haçlılar”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 14/525-546, İstanbul: TDV Yayınları, 1996.
  • Ebied, Rifat Y. -Thomas, David. Muslim-Christian Polemic during the Crusades: the Letter from the People of Cyprus and Ibn Abi Talib al-Dimashqi’s Response. Leiden-Boston: Brill, 2005.
  • Engels, Peter. “Wilhelm von Tripolis: De Statu Sarracenorum, Bemerkungen zu einem Neuen Textfund”. Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft. Supplement VIII: XXIV. Deutscher Orientalistentag (1988): 77-89.
  • Engels, Peter. Wilhelm von Tripolis Tractatus de statu Sarracenorum et de Mahomete pseudopropheta et eorum lege et fide; Notitia de Machometo De statu Sarracenorum. Kommentierte lateinisch-deutsche Textausgabe. Würzburg- Echter: Altenberge- Oros Verlag, 1992.
  • Hagemann, Ludwig. Christentum contra Islam: eine Geschichte gescheiterter Beziehungen. Darmstadt: Primus Verlag, 1999.
  • Kopraman, Kâzım Yaşar. “Baybars I”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 5/221-223, İstanbul: TDV Yayınları, 1993.
  • Klueting, Edeltraud. “Quis fuerit Machometus? Mohammed im lateinischen Mittelalter (11.–13. Jahrhundert)”. Archiv für Kulturgeschichte 90 (2008): 283-306.
  • Lexutt, Athina, Detlef Metz (Hrsg.). Christentum - Islam Ein Quellenkompendium (8.-21. Jh.). Köln- Weimar- Wien: Böhlau Verlag, 2009.
  • Mossman, Stephen. “The Western Understanding of Islamic Theology in the Later Middle Ages. Mendicant Responses to Islam from Riccoldo da Monte di Croce to Marquard von Lindau”. Recherches de Théologie et Philosophie Médiévales 74 (2007), 169-224.
  • Möhring, Hannes. Der Weltkaiser der Endzeit: Entstehung, Wandel und Wirkung einer tausendjährigen Weissagung. Stuttgart: Jan Thorbecke Verlag, 2000.
  • Munro, Dana Carleton. “The Western Attitude Toward Islam During the Period of the Crusades”. Speculum A Journal of Mediaeval Studies 6/3 (July, 1931), 329-343.
  • O’Meara, Thomas Franklin. “The Theology and Times of William of Tripoli OP. A Different View of Islam”. Theological Studies 69 (2008), 80-98.
  • Pearson, Jeremy Daniel. The Islamic World and the Latin East: William of Tripoli and his Syrian Context, PhD diss., University of Tennessee, Knoxville (ABD): 2018.
  • Prutz, Hans. Kulturgeschichte der Kreuzzüge. Berlin: Königliche Hofbuchhandlung, 1883.
  • Raeder, Siegfried. Antworten auf den Islam, Texte christlicher Autoren vom 8. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Neukirchen: Neukirchener Verlag, 2006.
  • Thomas, David. “Christian - Muslim Misunderstanding in the Fourteenth Century: The Correspondence between Christians in Cyprus and Muslims in Damascus”. Towards a Cultural History of the Mamluk Era. Edit.: Mahmoud Haddad, Arnim Heinemann, John L. Meloy, Souad Slim, Würzbug: Ergon Verlag, 2010.
  • Tischler, Matthias M.. “Lex Mahometi Die Erfolgsgeschichte eines vergleichenden Konzepts der christlichen Religionspolemik”. Das Gesetz -the Law -La Loi (Miscellanea Mediaevalia), Edit.: Andreas Speer, Guy Guldentops. De Gruyter: 2004, 527-573.
  • Tolan, John Victor. Saracens: Islam in the Medieval European Imagination. New York: Columbia University Press, 2002.
  • Wilhelm von Tripolis. Notitia de Machometo. Hrsg. Peter Engels, Würzburg- Altenberge: Echter Verlag, Oros Verlag, 1992.
  • Wilhelm von Tripolis. De statu Sarracenorum. Hrsg. Peter Engels, Würzburg- Altenberge: Echter Verlag, Oros Verlag, 1992.
  • Wilhlem von Tripolis, Guilelmi Tripolitani. Tractatus de statu Sarracenorum. Hans Prutz, Kulturgeschichte der Kreuzzüge. Berlin: E. S. Mittler und Sohn, 1883; Hildesheim: Olms, 1964. 573-598.
  • Wüstenfeld, Ferdinand. Die Übersetzungen arabischer Werke in das Lateinische seit dem XI. Jahrhundert. Göttingen: Dieterich’sche Verlags-Buchhandlung, 1877.