GENÇLERDE EMPATİ EĞİLİMİ, ANNE-BABA TUTUMLARI VE DİNDARLIK

Gençlerde dindarlık, empatik eğilim ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiler bu araştırmanın ana konusudur. Araştırmanın örneklemini oluşturan 468 kişi İstanbul’un çeşitli ilçelerindeki lise öğrencileri ve biri devlet diğeri özel olmak üzere iki üniversitenin öğrencileridir. Çalışmada öğrencilerin kişisel bilgilerini toplamak için geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin empatik eğilimini ölçmek için Dökmen Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ), öğrencilerin dindarlıkları ile ilgili veri elde etmek için Milli Eğitim Bakanlığı’nın okulların rehberlik birimlerince kullanılmasını onayladığı Dinî Tutum ve Davranış Ölçme Envanteri ve öğrencilerin anne-baba tutumlarını ölçmek için de Leuven Algılanan Ana Babalık Ölçeği (LAAÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, faktör analizi ve regresyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Sonuçta empatik eğilim ile dindarlık ve anne-baba tutumları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.

EMPATHIC TENDENCY OF YOUNG PEOPLE, ATTITUDE OF ARENTS AND RELIGIOSITY

Empathy became one of the main subjects of psychology after the developments in humanistic psychology. Especially psychologist started to study on the relationship between empathy and religiosity after 1970s. In Turkey, psychological studies on the theme of empathy and religion have increased in recent years. This paper also aims to investigate the relationship between empathic inclination, religiosity and parents attitudes on the case of adolescents. In order to find out mentioned relations Personal Information Form, Dökmen Empathic Inclination Scale, Religious Attitudes and Behaviours Inventory, Leuven Perceived Parents Attitudes Inventory were applied to the sample of 468 university students from different parts of Istanbul. The findings show the correlations between religiosity and empathic inclination and parent’s attitudes. The implications of these results and suggestions for future research were discussed.

___

  • Karaca, A., Açıkgöz, F. & Akkuş, D. (2013). “Eğitim ile Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Geliştirilebilir mi?” Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, ss. 118-122.
  • Ağırman, Cemal (2006). “İdeal Bir Davranış Biçimi Olarak “Empati” ve Hadislerde “Empati” Örnekleri”, C. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.10: 2, ss. 23-53.
  • Ayten, Ali (2010). Empati ve Din, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Barnett, M. A. (1990). “Empathy and Related Responses in Children”, N. Eisenberg ve J. Strayer (Eds.), Empathy and its Development (pp. 146-163). Cambridge, NY: Cambridge University Press.
  • Bee, H. & BOYD, D. (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi, Çev. O. Gündüz, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Canan, İbrahim (1992). Kütüb-i Sitte. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Cüceloğlu, Doğan (2009 ). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çarkoğlu, A. & Kalaycıoğlu, E. (2009). Türkiye’de Dindarlık: Uluslararası Bir Karşılaştırma, http://research.sabanciuniv.edu/14014/1/Rapor_Dindarl%C4%B1k.pdf
  • Çetin, Ü. F. (2010). “Ortaöğretim Düzeyi Gençlerde Dindarlık Empati İlişkisi (Isparta Örneği)”, S. D. Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati: Sanatta ve Günlük Yaşamda, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Francıs L. & Robbıns M., (2006). God İmages and Empathy: A “Study Among a Group of Secondary School Pupils in England, God İmages and Religious Imagination, Edited by P. Hegy Lewiston, ss. 67-88, Edwin Mellen Press, Lampeter.
  • Hortaçsu, N. (2003). Çocuklukta İlişkiler: Ana Baba, Kardeş ve Arkadaşlar, İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikoloji’ye Giriş, İstanbul: Evrim Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Kültürel Psikoloji: Benlik, İnsan ve Aile Gelişimi, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Kılıç, R. (2005). Ayet ve Hadisler Işığında İnsan ve Ahlak, Ankara: TDV Yayınları.
  • Kirman, M. A. (2004). Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Köse, A. & Ayten, A. (2012). Din Psikolojisi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Köylü. M. (2010), “Ruh ve Beden Sağlığı ile Din İlişkisi Üzerine Yapılan Araştırmaların Bir Değerlendirmesi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, ss. 5-36.
  • Okumuş, E. (2004). “Bir Din İstismarı Olarak Gösterişçi Dindarlık”, İslamiyat Dergisi, C: 5, S: 4, ss. 193-205.
  • Özcan, Z. (2007). Empati Dini-İnanç İlişkisi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Pargament, Kenneth, I. (1997). The Psychology of Religion and Coping: Theory, Research, Practice, New York, Guilford.
  • Pargament, Kenneth, I. (2005). “Acı ve Tatlı: Dindarlığın Bedelleri ve Faydaları Üzerine Bir Değerlendirme” Çev. Ali Ulvi Mehmedoğlu, Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, Cilt: 5, Sayı: 1, ss. 279-313.
  • Rehber, E (2007), İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Rehber, E. & Atıcı, M. (2009), “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi”, Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1, ss. 323-342.
  • Robbıns, M., Francıs L. & Kerr L., (2006). “God İmages and Empathy Among a Group of Secondary School Pupils in South Africa”, Religion and Theology, 13, 2, ss.175-194.
  • Rogers, C, R, (1983), “Empatik Olmak, Değeri Anlaşılmamış Bir Varoluş Şeklidir”, Çev.: Füsun Akkoyun, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1, ss. 103-124.
  • Sayın, K. B. (2010). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Empati Becerileri ile Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sevim, S. A. (2014). “Leuven Algılanan Ana Babalık Ölçeği”, Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 4, ss. 291-300 www.dusunenadamdergisi.org/tr/MakaleDetay.aspx?MkID=1025
  • Şahin, A. (2008). “Ergenlerde Dindarlık ve Empati”, Marife, 8, 1, s.149-166.
  • Şahin, A. (2014). Birlikte Yaşamanın Kodları: Dindarlık ve Etnokültürel Empati, Konya.
  • Uysal, V. (2006).Türkiye’de Dindarlık ve Kadın, İstanbul, DEM Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2012), “Modernleşme-Sekülerleşme Sürecinde Türk Gençliğinde Dinî Hayat: Meta-Analitik Bir Değerlendirme”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 2, ss. 1-40.
Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1303-3344
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1983
  • Yayıncı: Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

VII. DİN PSİKOLOJİSİ ANABİLİM DALLARI KOORDİNASYON TOPLANTISI (İZMİR) DİN PSİKOLOJİSİNİN DİN HİZMETLERİNE KATKILARI BAĞLAMINDA YENİLİKÇİ (İNOVATİF) ARAYIŞLAR SEMPOZYUMU

Bilal KARTAL

DEĞERLER PSİKOLOJİSİ PERSPEKTİFİNDEN TÜRK SİNEMASINDA DİN GÖREVLİSİ İMAJI:"DEĞER-YOKSUN DİNDARLIK" TİPOLOJİSİ BAĞLAMINDA SEMANTİK ANALİZLER

Mustafa KOÇ

(Eserin orijinal adı: Liber Novus, Carl G. Jung, 2012, Yayına Hazırlayan: Sonu Shamdasani, ?ngilizced en Çeviren: Orhan Akgündüz, Kaknüs Yayınları, ?stanbul,2015, 544 s.)

Abdurrahman AKBOLAT

İSLAM DÜŞÜNÜRÜ BELHİ"NİN RUH SAĞLIĞINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN MODERN PSİKOLOJİ DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Orhan GÜRSU

DİN HİZMETLERİNDE İNOVASYON VE DİN GÖREVLİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK ÖZELLİKLERİ

Ömer Faruk SÖYLEV

ARAPÇA VE FARSÇA TARGH VE SEYAHAT METGNLERGNDE YOGG DEĞERLENDGRMELERG

Carl w ERNST

DİN PSİKOLOJİSİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: DEÜ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ

İlker YENEN

MÜSLÜMAN TÜRK KÜLTÜRÜNDE İNANÇ GELİŞİMİ Bir Model Denemesi)

Asım YAPICI

TÜRKİYE’DE DİN, DİNDARLIK VE DİN PSİKOLOJİSİ ARAŞTIRMALARI: PSİKOLOJİDE YERELLİK VE EVRENSELLİK TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA BİR DEĞERLENDİRME

Hayati HÖKELEKLİ

MEME KANSERLİ HASTALARDA AĞRI VE UZUV KAYBINA (MASTEKTOMİ) BAĞLI DEPRESYON DÜZEYLERİNİN YAŞAM KALİTESİ VE DİNDARLIK İLE İLİŞKİSİ

Ahmet ALBAYRAK, Emine KURT