THE ROLE OF PROPHET ABRAHAM'S SHARIAH IN THE FORMATION OF ISLAMIC SYMBOLS

Simgeler ve semboller somut varlıkların, düşüncelerin,durumların basit işaretleridir. Var olan her şeyin bir simgesiolduğu gibi, İslâm Dini'nin de simge ve sembolleri vardır.Ve bunlara "Şeâir-i İslâm" denilmektedir. İslâm düşüncetarihinde ve medeniyetinde bir süreç içerisinde oluşanŞeâir-i İslâm'ın yani İslâm simge ve sembollerinin belirlenerekortaya konması, içerisinde yaşadığımız dünyadadaha da önemli bir hâl almıştır. Dinin tanınması, bilinmesive korunması, dolayısıyla sosyal ve küresel barışın oluşturulmasındaonun simge ve sembollerine saygı duyulmasıgerekliliktir. Bu sebeple Allah'ın şeâirine saygı, Allah'ınkoyduğu bütün hükümlere saygıyı içermektedir. Allah'ınemir ve yasaklarının zihnî kabulden uygulamaya geçirilmesindeHz. İbrâhim'in şeriatının rolü dikkate değerdir.Onun pratiğe geçirdiği dinî uygulamalar ve Allah'a sunulankulluk şekilleri, son elçi Hz. Muhammed tarafından dauygulanmaya devam edilmiştir. Hz. İbrâhim peygamberden,Müslümanlara intikal eden şiârlar da bulunmaktadırki bunları hac, Kâbe, kurban, sünnet olmak/ hıtân şeklindesıralayabiliriz.

ŞEÂİR-İ İSLÂM'IN OLUŞUMUNDA HZ. İBRÂHİM (A.S.) ŞERİATININ ROLÜ

Signs and symbolssimply indicate concretecreatures, thoughts, andsituations. As there is asymbol of every existingbeing, the religionIslam also has signsand symbols which arecalled "Sha'air al-Islam"(Symbols of Islam).Determining the Islamicsigns and symbols, whichhave emerged withina process in Islamichistory of thought andcivilization, has becomemore important in theglobalizing world. It isa necessity to respectthe signs and symbolsof the religion in orderto recognize, know andprotect it for establishingthe social and globalpeace. For this reason,respect for the sha'air ofAllah includes the respectfor all provisions of Him.Shariah of the ProphetAbraham has a significantrole in putting intopractice the commandsand prohibitions of Allah.The Prophet Muhammadcontinued the religiouspractices and forms ofprayer that the ProphetAbraham initiated. Thereare also some symbolsthat passed down fromthe Prophet Abrahamsuch as Hajj (pilgrimage),Ka'bah, sacrifice, andbeing circumcised /Hitan.

___

  • Abdurrezzâk, Ebu Bekir Abdurrezzâk b. Hemmam b. Nafî, el-Musannef, Beyrut 1390/1970.
  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Beyrut 1405/1985.
  • Bevan, Edwyn, Symbolism and Belief, London, Glasgow, 1962.
  • Buhârî, Ebi Abdillah Muhammed b. İsmail, Sahih-i Buhârî, İstanbul 1413/1992.
  • Cevad Ali, el-Mufassal fi Târihi'l-Arab kable'l-İslâm, Beyrut 1977.
  • Dihlevî, Şah Veliyyullah İbn Abdürrahim, Huccetullâhi'l-bâliğa, Thk. Muhammed Şerif Sukker, Beyrut 1413/1992.
  • Diyarbekrî, Tarihu'l-Hamîs, Mısır 1283.
  • Doğan, Mehmet, Büyük Türkçe Sözlük, Rehber Yay., 8. Baskı, Ankara 1990.
  • Ebû Dâvûd, Sünen, İstanbul 1413/1992.
  • Erdoğan, Mehmet, Fıkıh ve Hukuk Terimleri Sözlüğü, İstanbul 1998.
  • Ezrakî, Ebu'l-Velid Muhammed, Ahbâru Mekke, Mekke 1385/1965.
  • Zemahşerî, Muhammed b. Ömer, Tefsîru'l-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidi't-Tenzîli ve Uyunü'l-ekâvili fî Vucûhi't-te'vil, Mısır 1385/1966.
  • Gözübenli, Beşir, "Kurban", İslâm'da İnanç İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi, İFAV Yayınları, İstanbul 2006.
  • Güç, Ahmet, "Kurban", DİA, Ankara 2002, c. XXVI, s. 434.
  • Hamevî, Ebu Abdullah Şihâbüddin Yakut b. Abdullah, Mu'cemü'l- Buldân, Beyrut, trs.
  • İbn Ebi Şeyme, el-Musannef, Bombay 1979.
  • İbn Hacer el-Askalânî, Ebu'l-Fazl Şihabeddin Ahmed b. Ali b. Muhammed, Fethu'l-Barî Bi-Şerhi Sahihi'l-Buharî, Beyrut, trs.
  • İbn Hişâm, Abdülmelik, es-Sîretü'n-Nebeviyye, Kahire 1375/1955.
  • İbn Kesir, Ebü'l-Fidâ İsmail el-Kureyşî, El-Bidâye ve'n-Nihaye, Beyrut 1966.
  • _______, Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azim, Mektebetü'l-Kayyime, Kahire 1414/ 1993.
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânu'l-Arap, Daru's-Sadr, Beyrut 1410/1990.
  • İsfehânî, Rağıb, Hüseyin b. Muhammed, el-Müfredâtü fi Garibi'l-Kur'ân, İstanbul 1986.
  • İslâm'da İnanç İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi, "Sünnet madd", İstanbul 2006.
  • Kastallânî, Ebü'l-Abbas Ahmed b. Muhammed, Mevâhibü'l-Ledünniye, (İlahi Rahmet Hz. Muhammed), trc., Şair Abdülbaki, Sad. İ.Turgut Ulusoy, İstanbul 1984.
  • Koç, Turan, Din Dili, Rey yay. Kayseri, trs., 91
  • Komisyon, Kur'ân Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, DİB Yayınları, Ankara 2006.
  • Köksal, İsmail, İslâm Hukuku, (İslâm Fıkhı-Muamelat), İstanbul 2009.
  • Köksal, M. Asım, Peygamberler Tarihi, Ankara 2004.
  • Mâlik b. Enes, Ebû Abdullah, el-Muvattâ, İstanbul 1413/1992.
  • _______, el-Muvattâ, Kahire, trs.
  • Mâtürîdî, Ebû Mansur, Âyât ve's-Sûver min Te'vîlât'il-Kur'ân, Thk. Ahmed Vanlıoğlu, (Tekrar gözden geçiren) Bekir Topaloğlu, İstanbul 2003.
  • Mes'ûdî, Ebü'l-Hasan Ali b. Hüseyin, Mürûcü'z-zeheb ve Meâdinü'l-cevher, Mısır 1384/1964.
  • Mircea Eliade, İmages and Symbols, İng. Çev. P. Mariet, New Jersey, 1991.
  • Özarslan, Selim, "Batı'da İslâmofobinin Artması, Cami Saldırıları Ve Bu Eylemlerin Altında Yatan İslâm Ve Hz. Peygamber Tasavvuru" İslâmî Araştırmalar Dergisi 2016, c. 27, sy. 2, ss. 193-199.
  • Râzî, Fahreddin, et-Tefsirü'l-Kebir, (Mefâtihu'l-gayb), Dârü'l-Fikr, 1415/1995.
  • Sa'lebî, Ebu İshak Ahmed b. Muhammed b. İbrâhim en-Nîsâbûrî, Arâisü'l-mecâlis, Mısır 1370/ 1951.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali, Safvetü't-Tefâsîr, Daru's-Sâbûnî, Mekke, trs.
  • Taberî, Ebu Cafer Muhammed b. Cerir b. Yezid, Tarih, Mısır 1326, I, 25.
  • _______, Muhtasar Tefsirü't-Taberî, İhtisar ve Tahkik: Muhammed Ali Sâbûnî, çev. Mehmet Keskin, İstanbul 1995.
  • The New Testament, İncil, Luca İncili, I, 59; II, 21, İstanbul 2000.
  • Tirmizî, Ebî İsa Muhammed b. İsa b. Sevrâ, Sünen, İstanbul 1992.
  • Yazır, Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur'ân Dili, Çelik-Şura, İstanbul, trs.
  • Zemahşerî, Muhammed b. Ömer, Tefsîru'l-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidi't-Tenzîli ve Uyunü'l-ekâvili fî Vucûhi't-te'vil, thk. Abdurrezzâk el-Mehdî, Daru't-Türâsi'l-Arabî, Beyrut 1417/1997.