KUR'AN'DA NÜBÜVVET (PEYGAMBERLİK)

Kuran, peygamberlik olayını evrensel bir olgu olarak görmektedir.Bunun için Kuranda, her millete Allahın elçilerinin gönderildiğibildirilmiştir. Peygamberlik, vahiy esasına dayanır. Allahın vahyinemuhatap olmak, kişisel gayretlerle elde edilen bir makam değil,tamamen ilâhî bir bağıştır. Cenab-ı Hak, kendisine peygamberlikvereceği şahısları, yüksek ahlaki niteliklerle donatmıştır. Peygamberler,sadece ibadet kurallarını değil, evrensel ahlaki ve insani değerleri devarlık âlemine kazandırmışlardır. Peygamberlerin ve mesajlarınınetkisi, zaman ve mekân sınırlarını aşmış, dinî, ahlaki, sosyal,ekonomik, politik, kültürel ve eğitim gibi hayatın bütün yönlerinenüfuz etmiştir. Peygamberlere iman ilkesinin, bütün peygamberlerikapsaması gerekir. Allahın elçileri arasında ayırım yapıp, bir kısmınıkabul bir kısmını inkâr, şüphesiz küfür olarak nitelenmiş ve böyleleriiçin çok şiddetli azabın olduğu bildirilmiştir.

Prophethood in the Qur'an (Prophecy)

The Holy Qur an sees the event of prophethood as a universalphenomenon. Therefore, the Holy Qur an informs mankindthat God senvoys have been sent to all nations. Prophecy is based on the basisof revelation. Receiving God s revelation is not a rank gained bypersonal efforts but is completely a divine gift. The Almighty God hasequipped people destined to be given the role of prophecy with highmoral character. Prophets have not only brought rules of worship butalso universal moral and human values to all creatures. The effectsof prophets and their messages have exceeded the limits of time and placeand has influenced all the different aspects of life such asreligion, morality, society, economics, politics, culture and education.The principle of believing in prophets must contain all prophets sendby God. Discriminating between God s envoys, accepting one anddenying another has been characterized as sacrilege and it has beenrevealed that there is severe punishment for people who practice this.

___