Hıristiyan Gelenekte Müzik: Amerikan Hıristiyan Müziğinde Gospel Müzik, Bluz ve Caz Örneği

Müzik, hemen tüm dinler için vazgeçilmez bir özellik olarak değerlendirilmektedir. Hıristiyanlık, müziğe ayinlerde ve sosyal yaşamda en çok yer veren dini geleneklerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Hıristiyan mezhepleri arasında müziği kullanma noktasında birbirinden farklı uygulamalar görülmektedir. Amerikan Hıristiyanlığı, 18 ve 19. yy. lardan itibaren yaşadığı dini uyanış tecrübesinde, müziğe özel önem vermiştir. Baptist, Metodist, Luteriyen ve Pentakostal geleneğe bağlı kiliseler, Hıristiyan müziğinin dönüşümünde ve yaygınlaşmasında rol almıştır. Bu süreç yeni tarz ilahiler ve daha sonrasında Gospel Müziği olarak kendini göstermiştir. Bu iki türün ve yerel bazı kültürel etkenlerin de devreye girmesi ile tarz olarak seküler ancak sözleri itibariyle dini içeriğe sahip olabilen müzik türleri ortaya çıkmıştır. Bluz ve Caz bu türler arasında en öne çıkan ve uluslararası boyuta ulaşan iki önemli örnek olarak değerlendirilmektedir.

Music in Christian Tradition: Example of Gospel Music, Blues and Jazz in American Christian Music

Music is considered an indispensable feature for almost all religions. Christianity emerges as one of the most important religious traditions in which music is involved in rituals and social life. Among the Christian sects, there are different practices in terms of using music. American Christianity was the scene of religious awakening in the 18th and 19th centuries. One of the most important reflections of this process took place in the field of music. American Christianity has given particular importance to music in the experience of religious awakening since the 18th and 19th centuries. At the end of the 19th century, traditional Christian hymns have largely been altered or abandoned. Baptist, Methodist, Lutheran and Pentecostal churches have played a role in the transformation and spread of Christian music. This process has emerged as new genre hymns and later as Gospel music. There are some similar and seperated points among the new music genres. The musical instruments which they use, melody structures, the places they are performed, their improvisation or rules and their poetic features are among these points. With the introduction of these two genres and some local cultural factors, music genres have emerged as secular in style but which may have religious content. Regardless of whether it is secular or religious music, these genres have used religious terminology in their lyrics. At the same time, there are some similarities at the point of the musicians who perform these music. Blouse and Jazz are considered as the two most prominent and international examples.

___

  • Akdoğan, B. (2009). “İslam'da Musikinin Hükmü Konusunda İleri Sürülen Ayet ve Hadislerin Tahlili”. HÜİFD. C.14, S.22:109-136. Alıcı, M. (2018). “Maniheizm”. Dinler Tarihi. Ed. Baki Adam. Ankara: Grafiker Yayınları Ali b. el-Ca’d, Ebu’l-Hasen. (1996). Musnedu Ali b. el-Ca’d. Neşr. Amir Ahmet Haydar. Beyrut: Daru’l-Kutubu’l-İlmiyye. Allen, R. (1801). A Collection of Spiritual Songs and Hymns. https://hymnary.org/hymnal/CSSH1801 (Erişim Tarihi:10.10.2019). Allen, R.-Cohen, D.-Hager, N.-Taylor, J. (2006). Music: Its Language, History, and Culture. NY: Conservatory of Music at Brooklyn College of the City University of New York. Augustine. The Confessions of Saint Augustine, Translated by Edward B. Pusey, D.D. https://www.ccel.org/ccel/a/augustine/confess/cache/confess.pdf Batuk, C. (2013). “Din ve Müzik: Dinler Tarihi Bağlamında Din-Müzik İlişkisine Genel Bir Bakış Denemesi”. OMUİFD. S.35: 45-70. Brown, F. B. (2005). “Music: Religious Music in the West”. Encyclopedia of Religion. Ed. Lindsay Jones. Second Edition. NY: Thomson Gale. V.9: 6307-6314. Burnim, M. (1980). “Gospel Music Research”. Black Music Research Journal. V.1:63-70. Crawford, R.(2001). An Introduction to America’s Music. NY: W.W. Norton Company. Çağıl, N. (2013). “Kutsal Metinler ve Müzik”. Atatük Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. S. 39: 1-46. Daştan, U. (2012). Amerika Birleşik Devletleri İle İlgili Toplumsal Olayların Ortaya Çıkardığı Caz Müziği Stilleri Üzerine Bir İnceleme. AÜSBE. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum. Demirci, K. (1991). Hinduizm'in Kutsal Metinleri Vedalar. İstanbul: İşaret Yayınları. Djedje, J. C. (1993). “Los Angeles Composers of African American Gospel Music: The First Generations”. American Music. V. 11, N. 4: 412-457. Elmalılı, M.H.Y. Hak Dini Kuran Dili Yeni Mealli Türkçe Tefsir. C. I-IX. İstanbul: Feza Yayıncılık. Flinn, F. K. (20017) “Hymn”. Encyclopedia of Catholicism. USA: Facts on File Publishing. Frazier, E. F. (1974). The Negro Church in America. NY: Schocken Books. Garrıson, E. (1989). “Let Me Hear an Amen: Gospel Music and Oral History”. The Midwestern Archivist. V. 14, No. 1: 23-29. Goff JR, J. R. (1998). “The Rise of Southern Gospel Music”. Church History. V. 67, No. 4: 722-744. http://www.newadvent.org/cathen/10648a.htm (Erişim Tarihi:17.10.2019) Jackson, J.M. (1995). “ The Changing Nature of Gospel Music: A Southern Case Study”. African American Review. V. 29, No. 2: 185-200. Karaduman, İ. (2014). “Türklerin İslam İnancı ile Şekillenen Dinî Müzik Kültürü ve Türleri”. I. Uluslararası Güzel Sanatlar Bilimsel Araştırma Günleri (GUSBAG). Ed. Sebahat Demirel Akkaya. Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları. Sivas: 142-150. Karatosun, M.O. (2018) Katolik Kilisesinde Kutsal Müzik Anlayışı ve Türkiye’deki Uygulanışı. ÇÜSBE. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Adana. Keseroğlu, E. (2005). Caz Müziğinin Gelişim Süreci ve Etnik Müziklerle Etkileşimi. İÜSBE. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. Komisyon. (2006). “Gospel Music”. Britannica Encyclopedia of World Religions. Ed. Jacob E. Safra-Jorge Aquilar-Cauz. Chicago: Encyclopædia Britannica Inc. Komisyon. (2006). “Gregorian Chant”. Britannica Encyclopedia of World Religions. Ed. Jacob E. Safra-Jorge Aquilar-Cauz. Chicago: Encyclopædia Britannica Inc. Komisyon. (2006). “Spiritual”, Britannica Encyclopedia of World Religions. Ed. Jacob E. Safra-Jorge Aquilar-Cauz. Chicago: Encyclopædia Britannica Inc. Köprülü, F. (1991). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: DİB Yay. Küçük, A., Tümer, G. & Küçük, A. (2014). Dinler Tarihi. Ankara: Berikan Yay. Levinson, D. (1996). Religion Across-Cultural Encyclopedia. Santa Barbara/CA: ABC CLIO Publising. Lincoln, C. E. (1974). The Black Experience in Religion. NY: Anchor Press. Moore, A. (2002). “Surveying the field: our knowledge of blues and gospel music”. Blues and Gospel Music. Ed. Allan Moore. NY: Cambridge University Press. Özen, A. (2001). Yahudilikte İbadet. İstanbul: Ayışığı Yayınları. Pate, B. I. (2014). Southern Black Gospel Music: Qualitative Look at Quartet Sound During The Gospel ‘Boom’ Period Of 1940-1960. A Master Thesis Liberty University (Unpublished). LYNCHBURG/V.A. Porterfiel, A. (2012). Conceived in Doubt Religion and Politics in the New American Nation, Chicago: The University of Chicago Press. Rosen, L. D. (2010). “Music and Religion”. Encyclopedia of Psychology and Religion. Ed: David A. L.- Kathryn, M.-Stanton, M. USA: Sprinder Science+Business Media. Say, A. (1997). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Southern, E. (1983). Readings in Black American Music. Second Edition. NY: Northon Company. Spector, J. (2005). “Chanting”. Encyclopedia of Religion. Ed. Lindsay Jones. Second Edition. NY: Thomson Gale. V.9: 1532-1536. Taylor, W. B. (1986). “Jazz: America's Classical Music”. The Black Perspective in Music. Special Issue: Black American Music Symposium 1985. V. 14, No. 1: 21-25. Topcan, Ö. (2018). Pentekostal Hareket ve Afrika’daki Misyon Faaliyetleri (Nijerya Örneği). AÜSBE. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara. Turner, P. E. (2008). “Getting Gospel Going”. Music Educators Journal. V.95, No. 2: 62-68.