Din - Turizm İlişkisi Çerçevesinde Yahudilikte, Hıristiyanlıkta Ve İslamiyette Hac Uygulamasına Genel Bakış

Turizm sektörü, gerek dinî yaşam biçimi gerekse dinî kurumlar ile etkileşim ve iletişim halindedir. Bu etkileşim ve iletişim, dünyanın her yerinde görülebilmektedir. Turizm ile din arasındaki bu iletişim/etkileşim neticesinde inanç turizmi anlayışı ortaya çıkmıştır. İnanç Turizmi ile Hac arasında yakın bir ilişki sözkonusudur. Ancak Hac anlayışı ile inanç turizmi arasında ortak özellikler ile birlikte bazı farklılıklar da mevcuttur. Bu makalemizde bu benzerlikler ve farklılıklar ile birlikte Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet’teki hac anlayışı/uygulaması ele alınmıştır
Anahtar Kelimeler:

Turizm, Din, İnanç Turizmi ve Hac

A General Overview on the Pilgrimage Application in Judaism, Christianity and Islam in the Context of Relationship Between Religion and Tourism

Tourism sector interact with both religious life and the institutions of religion. This communication can be seen all over the world. There are three broad approaches to understanding this relationship. As a result of this interaction, the understanding of religious tourism has emerged. There is a close relationship between tourism and the pilgrimage. However, there are differences and similarities between pilgrimage and religious tourism. In this article, similarities and differences in the understanding pilgrimage of Judaism, Christianity and İslam are discussed

___

  • • Adam, Baki (1989). Dinlerde Hacc İbadeti Üzerine Bir İnceleme, Ankara Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • • Adam, Baki (2002). Karşılaştırmalı Dinler Tarihi (İmam Hatip Liseleri Ders Ki- tabı), Ankara.
  • • Aksoy, Mustafa (1998). Türkiye’de İnanç Turizmi ve Seyahat Acentelerinin İnanç Turizmine Olan İlgilerine Yönelik Bir Uygulama, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • • Alston, William P. (1970). “Din”, AÜİFD, (Ayrı Basım), çev. Günay Tümer, C. 18: 163-176.
  • • Aşık, Fahrettin (2001). “İslam’da Seyahatin Önemi”, Diyanet Aylık Dergi, Sayı: 122, Şubat, s. 7.
  • • Atasagun, Galip (2001). “Yahudilikte Dinî Sembol ve Kavramlar”, Selçuk Üni- versitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 11: 144-145.
  • • Aydın, Mehmet (2005). Ansiklopedik Dinler Sözlüğü, Konya.
  • • Bayyiğit, Mehmet (1998). Sosyo – Kültürel Yönleriyle Hac Olayı, Ankara.
  • • Blech, Rabi Benjamin (2003). Nedenleri ve Niçinleriyle Yahudilik, çev. Esterya Seval Vali, İstanbul.
  • • Blech, Rabi Benjamin (2004). Geçmişten Günümüze Yahudi Tarihi ve Kültürü, çev. Estreya Seval Vali, İstanbul.
  • • Boks, Abdullah (1991). “Arafat”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C. 1, İstanbul: 261-263.
  • • Bozkurt, Nebi (2002). “Kubbetü’s Sahre”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo- pedisi, C. 26, Ankara: 304-308.
  • • Bozkurt, Nebi (2004). “Mescid-i Aksa”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklope- disi, C. 29, Ankara: 268-270.
  • • Bozkurt, Nebi (2004). “Mescid-i Haram”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo- pedisi, C. 29, Ankara: 273-276.
  • • Bozkurt, Nebi (2004). “Mescid-i Nebevi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo- pedisi, C. 29, Ankara: 281-289.
  • • Bremer, Thomas S. (2005). “Tourism and Religion”, Encyclopedia of Religion, Printed in the United States of America, C. 13, ss. 9260-9264.
  • • Buhari, (1972). Tecrid-i-Sarîh Tercümesi, Ankara.
  • • Can, Özber (2005). “Davranış Kültürünün Turizme Yansıması”, Kastamonu Eği- tim Dergisi Mart, C. 13 No. 1: 31-40.
  • • Chevalier, Jean (1986). “Din Fenomeni”, çev. Mehmet Aydın, AÜİFD, (Ayrı Ba- sım), Ankara C. 28: 79-125.
  • • Çoban, Bekir Zakir (2009). Geçmişten Günümüze Papalık, İstanbul.
  • • El Kahtani, Said (b.y.?). Kuran ve Sünnetin Işığında Hac ve Umre Rehberi, çev. Beşir Eryaysoy, İstanbul.
  • • El- Khatip, Abdullah (2004). “Kur’an’da Kudüs”, çev. Ramazan Işık, Fırat Üni- versitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 9:1: 109–144.
  • • Eralp, Bilal (1983). Genel Turizm, Ankara.
  • • Erbaş, Ali (2002). “İslam Dışı Dinlerde Hac”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi Dergisi 5 / 2002: 97-121.
  • • Erul, Bünyamin-Keleş, Ekrem (2004). Haccı Anlamak, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • • Erul, Bünyamin (2007). “Hac: Evrensel Buluşma Ve Kutsala Yolculuk”, İslam’a Giriş, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • • Görgün, tahsin (1996). “Haccın Hikmeti”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo- pedisi, C. 14, İstanbul: 397-399.
  • • Güç, Ahmet (1999). Dinlerde Mabed ve İbadet, İstanbul.
  • • Güç, Ahmet (2002). “Dinlerde Kıble Anlayışı”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi, Cilt: 11, Sayı:2, 2002, s. 1-3.
  • • Gündüz, Şinasi (27.05.2013). “İslam Dışı Dinsel Geleneklerde-Kurban ve Hac” http://kuranihayat.com/category/makale-etiketleri/hac/.
  • • Gündüz, Şinasi (2001). Pavlus Hıristiyanlığın Mimarı, Ankara.
  • • Güzel, Özlem (2010). “Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Yeni Bir Di- namik: İnanç Turizmi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, C.2, S.2. ss. 87-100.
  • • Harman, Ömer Faruk (1996). “Hac”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C. 14, İstanbul: 382-386.
  • • Harman, Ömer Faruk (2004). “Meryem”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklo- pedisi, C. 14, İstanbul: 236-242.
  • • Helena”, (12.02.2013). http://tr.wikipedia.org/wiki/Helena.
  • • Keleş, Ekrem (2008). Umre Rehberi, Ankara.
  • • Kur’an-ı Kerim Meali (2011). Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • • Kurt, Ali Osman (2007). Erken Dönem Yahudi Tarihi, İstanbul.
  • • “Kutsal Kabir Kilisesi”, (12.10.2012). http://tr.wikipedia.org/ wiki/ Kutsal_Ka- bir_Kilisesi.
  • • Kutsal Kitap (2009). İstanbul.
  • • Küçük, Abdurrahman–Tümer, Günay–Küçük, Mehmet Alparslan (2010). Dinler Tarihi, Ankara.
  • • Küçük, Abdurrahman (1992). “Yahudilikte Arzı Mevud Anlayışının Boyutları”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (Ayrıbasım) Ankara, C. 33: 101– 111.
  • • Küçük, Abdurrahman (2000). “Kuran’da Din ve Din Anlayışı”, Dinler Tarihi Araştırmaları, Ankara: 3-14.
  • • Küçük, Mehmet Alparslan (2009). Kutsal Kitap Anlayışı (Yahudilik, Hıristiyan- lık, İslam Örneği), Ankara.
  • • Küçük, Mehmet Alparslan (2010). “İnanç Turizmi Açısından Türkiye”, Dinler Tarihi Araştırmaları Dergisi VII - Türkiye’de Dinler Tarihi: Dünü, Bugünü ve Geleceği, Dinler Tarihi Derneği Yayınları, Ankara 2010: 755-789.
  • • Öğüt, Salim (1996). “Haccın Eda Edilişi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansik- lopedisi, C. 14, İstanbul: 394-397.
  • • Öğüt, Salim (1996). “Hacla İlgili Fıkhî Hükümler”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C. 14, İstanbul: 389-394.
  • • Öğüt, Salim (1996). “Hacerülesved”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedi- si, C. 14, İstanbul: 431-433.
  • • Sarıkçıoğlu, Ekrem (2002), Din Fenomenolojisi, Isparta.
  • • Schmidt, Klaus (2010). “Göbekli Tepe – The Stone Age Sanctuaries”, Documenta Praehistorica XXXVII, Berlin: 239-256.
  • • Sezgin, Orhan Mesut (1995). Genel Turizm, Ankara.
  • • Tanyu, Hikmet (1976). Tarih Boyunca Yahudiler ve Türkler, C. 1, İstanbul.
  • • Türkçe Sözlük (1998). Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • • Tümer, Günay (1986). “Çeşitli Yönleriyle Din”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi Dergisi, C. 28, (Ayrı Basım), Ankara: 214-267.
  • • “Way of St. James”, /(21.03.2012). http://en.wikipedia.org/wiki/Way_of_ St._ James.
  • • Yahudilikte Kavram ve Değerler (1996). Haz. Suzan Alalu, Klara Arditi, v.d., İstanbul.
  • • Yiğit, Yaşar–Keleş, Ekrem (2009). İbadetim, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ed. Mehmet Emin Özafşar - Recai Doğan, Ankara.
  • • Yitik, Ali İhsan (2001). Hz. Meryem ve Efes, İzmir.