YENİ ZELANDA'DA TASAVVUF EKOLLERİ

Bu makalede, Yeni Zelanda'nın Auckland ve Wellington şehirlerinde dikkat çeken tasavvufi faaliyetleri ele almazdan önce, bir disiplin olarak Tasavvufu, akademilerde ya da çeşitli Müslüman topluluklarda algılandığı şekliyle belli kategorilerin dışında değerlendirecek ve tarihsel ve İslami bağlamda tetkik etmeye çalışacağım. Başkaca birçok tanımlarının dışında Tasavvuf, -Batıda ekseriya "mistisizm" diye adlandırılan- dini tecrübenin bir boyutu ve bizzat İslam dünyasındaki çeşitlilik kadar çeşitlilik arz eden bir 'ritüel faaliyetler mecmuası' olarak İslami din eğitimi bağlamında bir bilgi alanıdır. Bu makalede ayrıca Batı dünyasında cari olduğu şekliyle Tasavvufu İnayet Han'ın Çeştî silsilesi ile bağlantılı olarak ele almaya çalışacağım. Daha sonra da, bu temele dayalı olarak Yeni Zelanda'da -hemen hemen hepsi İnayet Han kökenli silsilelerle bir şekilde çakışan- tasavvufi faaliyetler üzerine yoğunlaşmaya çalışacağım. Bu bağlamda en önemli istisna ise Wellington'daki Mevlevî cemaat olmaktadır.

Modes of Sufi Transmission to New Zealand

In this article, before discussing the prominent Sufi activity in Auckland and Wellington, I will take Sufism out of the preconceived categories it tends to have, either in academia or in various Muslim communities, and place it in its historical, Islamic context. Sufism is, among other things, a field of knowledge in the domain of Islamic religious learning, a dimension of religious experience (often called "mysticism" in the West), and a spectrum of ritual activities as varied as the Islamic world itself. This article will also contextualise Sufism in the West, with a focus on the Chishti lineage of 'Inayat Khan. Then, with this background, the paper will focus on actual Sufi activities in New Zealand, almost all of which intersect in some way with lineages stemming from 'Inayat Khan. The one major exception is the Mevlevi group in Wellington.

___

  • Best, Britten (1980). The Drama of the Soul: A Mystical Interpretation of the Gospels.
  • London: East-West Publications.
  • Bloch, Regina Mirium (1915). The Confessions of 'Inayat Khan. London: The Sufi Publishing Company Ltd.
  • Chittick, William (1992). Faith and Practice in Islam. Albany: SUNY Press.
  • Dahnhardt, Thomas (2002). Change and Continuity in Indian Sufism: A NaqshbandiMujaddidi Branch in the Hindu Environment. Delhi: D.K. Printworld.
  • Donnell, Daniel Muzaffer (1996). 'The Chishti Wisdom-Way, A Study Guide'. Unpublished manuscript.
  • Dougan, Abdullah (1978). Forty Days: An Account of a Discipline. Auckland: Gnostic Press. _____ (1981-1995). The Quest, 3 vols. Auckland: Gnostic Press.
  • Eck, Diana (1993). Encountering God. Boston: Beacon Press.
  • Ernst, Carl (1997). Shambhala Guide to Sufism. Boston: Shambhala, 1997.
  • Haxton, Ian (ed.) (2002). FCR and the New Zealand Connection: A selection of papers and information connecting Dr. Francis Crosbie Roles with New Zealand. Wellington: Wellington Study Group.
  • Isaac, Skye (1999). Halima's Dream. Unpublished manuscript.
  • Khan, 'Inayat (1882-1927). The Sufi Message, 14 vols. London: Hunter House.
  • Khan, Zia 'Inayat (2001). A Pearl in Wine: Essays in the Life, Music and Sufism of Hazrat 'Inayat Khan. New Lebanon: Omega Publications.
  • Ouspensky, Pitor Demionovich (1997). New Model of the Universe. New York: Dover Publications.
  • Rawlinson, Andrew (1997). Enlightened Masters. Chicago: Open Court.
  • Schimmel, Annemarie (1975). Mystical Dimensions of Islam. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press.
  • Shepard, William (1996). 'Muslims in New Zealand'. The Journal of the Institute of Muslim Minority Affairs 16/2: 211-232.
  • Tabrizi, Waliullah (1981). Mishkat al-Masabih. (Trans. James Robson). Lahore: Muhammad Ashraf.