KUR’AN’DA TANRILAR

Dominiken tarikatına mensup bir rahip ve İslam konusunda incelemeler yapan Fransız bir bilim adamı olan Guy Monnot'nun bu yazısında Kur'an'daki "ilah" kavramını analiz etmektedir. Dört bölümden oluşan bu makalede, politeist bir ortamda ortaya çıkan İslam'ın nasıl monoteizmi ön plana çıkardığı meselesi irdelenmektedir. Kur'an ayetlerinden hareketle bu evrimin seyrini belirlemeye çalışan yazar, "ilah" ve "Allah" kavramları arasındaki ilişkiyi ve bu konudaki tartışmaları öz bir biçimde ortaya koymaya çalışmaktadır

Gods In The Qur’an

In this paper, Guy Monnot, a dominican priest and a French scientist leading studies about Islam, analyses the concept of “ilah” in the Qur’an. This paper examines in four parts the question about the way in which Islam, born in a polytheist environnement give prominence to monotheism. On the basis of the Qur’anic verses, Monnot tries to define the main lines of this process by determining the relations between the concepts of “ilah” and “Allah” and taking in consideration the discussions on this subject

___

  • Andrae, Tor, Mohammed. Sein Leben und seine Glaube, Göttingen 1932 (gözden geçirilmiş İngilizce çev. Mohammed, the man and his faith, New York 1936, ve 1956; Fransızca çev., Mahomet, sa vie et sa doctrine. Paris 1945).
  • Arnaldez, Roger, Mahomet, Paris 1970.
  • Bell, Richard vd., A Commentary on the Qur'ân, Manchester 1991.
  • Birkeland, Harris, «The Lord Guideth. Studies on Primitive Islam», Skrifter utgit av Det Norske Videnkasps-Akademi i Oslo, II. Hist.-Filos. Klasse, N°2, Oslo 1956. Blachère, Régis, Le Coran, Paris 1957.
  • Burton, John, «Those are the high-flying cranes». Journal of Semitic Studies, c. 15 (1970), s. 246-265.
  • Chelhod, Joseph, Le sacrifice chez les Arabes, Paris 1955.
  • Chelhod, Joseph, Les structure du sacré chez les Arabes, Paris 1964, 2. bsk. 1986.
  • Fahd, Toufic, La divination arabe. Etudes religieuses, sociologiques et folkloriques sur le milieu natif de l'Islam, Leiden 1966, 2. bsk. Paris 1987.
  • Fahd, Toufic, Le panthéon de l'Arabie centrale à la veille de l'Hégire, Paris 1968. Fazlur Rahman, Major Themes of the Qur'ân, Minneapolis - Chicago 1980.
  • Gimaret, Daniel , Les noms divins en Islam, Paris 1988.
  • İbn Hişam, Es-Sîratu’n-Nebeviyye, ed. Mustafa Es-Sakka vs., 4 c., Kahire 1375 H./1955, offset Beyrouth s.d., c. 1, 80-82 (çev. Alfred Guillaume, The Life of Muhammad, Oxford 1955, 8. bsk. Karachi 1987, 35 vd.).
  • İbn Kelbi, El-Asnâm, Wahib Atallah tarafından tahkik ve çevirisi yapılan metin («Les idoles»), Paris 1969.
  • Kur’an Lichtenstädter, Ilse, «A note on the gharaniq and related Qur'ânic problems», Isräel Oriental Studies, c. 5 (1975), s. 54-61. Macdonald, D. B., «Ilâh», EI2 , c. III, Paris 1975.
  • Nöldeke, Theodor vd., Geschichte des Qorâns, 3 c., Leipzig 1909-1938, offset Hildesheim 1981.
  • Nöldeke, Theodor, «Arabs (Ancient)», Encyclopaedia of Religion and Ethics, Ed. Hastings, c. I, Edinburgh 1908, s. 660-673.
  • Paret, Rudi, Der Koran. Kommentar unà Konkordanz, 2. bsk., Stuttgart 1977.
  • Shahrastani, Livre des religions et des sectes, c. II, Leuven 1993.
  • Şehristani, Mefâtîhu’l-Esrar, Tahran 1459 H.S./1368H./1989.
  • Taberi, Camiu’l-Beyan, 30 c., Kahire 1388-1396 H./1968-1976.
  • Watt, W. Montgomery, Bell's Introduction to the Qur'ân, completely revised and enlarged by, Edinburgh 1970, yeni bsk. 1991.
  • Watt, W.M., Muhammad at Mecca, Oxford 1953 (Fransızca çev., Mahomet à La Mecque, Paris 1977).
  • Welch, A. T., «Kur'àn», EI2 , c.V, Paris 1986, s. 400-430.
  • Welch, A.T., «Allah and other supernatural beings: The emergence of the Qur'ânic doctrine of tawhîd». Journal of the American Academy of Religion, Supplement, Dec. 1979, s. 733-758.
  • Wellhausen, Julius, Reste arabischen Heidentums, Berlin 1887, 2. bsk. 1897.