Riyazet Eğitimi İle Gerçekleşen Manevî Olgunluk

Tasavvufun, insanı terbiye etmek için kullandığı kendine has metodları vardır. Bu metodlardan birisi de riyazet eğitimidir. Riyazet, Cenab-ı Hakk’ın emrine uymak ve akl-ı selîmin gösterdiği yolda yürümek için bütün kötülüklerin kaynağı olan nefis ile mücadele etmektir. Bu uygulamadan maksat, nefsin şehevî arzularını kırmaktır. Nefis ile yapılan bu mücadelede başarılı olmak ve manevî bir olgunluğa ulaşmak için insanın nefsini yeme-içme, konuşma ve uyku konusunda riyazet ile eğitmesi gerekir. Manevî olgunluğa ulaşmak isteyen insan; yeme-içme konusunda asgari sınır ve helal ölçüsüne, konuşması gerektiğinde konuşma âdâbına ve uykusunu kontrol etmeye dikkat etmelidir.
Anahtar Kelimeler:

: terbiye, nefis, arzu, riyazet

Spiritual Maturity Coming Through Education Based On Ascetic Discipline

Sufism has peculiar methods to educate man. Ascetic discipline (riyazet) is one of these educational methods. Riyazet means to strive against the human lower self (nefs), which is regarded as the sources of all kinds of evil distracting man from the path of God and common sense. Riyazet aims at invalidating the power of sensual desires of the nefs. In order to be successful in this undertaking and to reach spiritual maturity, man is to educate his nefs, through a series of ascetic disciplines, including putting certain restrictions on his eating-drinking habits, speaking time and quality, and on his sleeping time.

___

  • Akşemseddin, Risâletu‟n-Nuriyye, Süleymaniye, Hacı Mahmut Efendi, no. 2863.
  • Akkirmânî, Nakşî Ali, Dîvân, (haz. Hikmet Atik), Ankara 2003.
  • Akkirmânî, Nakşî Ali, Gavriye Mesnevisi.
  • Cebecioğlu, Ethem, “Hoca Ahmed-i Yesevî”, Yesevîlik Bilgisi, Ahmet Yesevî Vakfı yay., Ankara 1998.
  • Ed-Deylemî, Ebu ŞucaŞiruye b. Şehredar, Firdevsü‟l-ahbârbime‟sûri‟l-kitabi‟l-muharrec, Daru‟l-Kitabi‟l-Arabî Yay., Beyrut 1987, hno: 4062.
  • El-Kelâbâzî, Tacu‟l-İslam Ebu Bekir Muhammed, et-Taarruf li-Mezhebi Ehli‟t-Tasavvuf, (tah. Mahmud Emin En-Nevevi), el-Mektebetu‟l-Ezheriyyetuli‟t-Turas, Kahire 1992.
  • El-Kuşeyrî, Ebu‟l-Kasım Abdülkerim, er-Risâletu‟l-Kuşeyriyye fi ilmi‟t-tasavvuf,(haz. Ma‟rufZerrik-Ali Abdulhamid Baltacı), Daru‟l-Hayr, Beyrut 1993.
  • Havva, Said, Ruh Terbiyemiz, İstanbul 1986.
  • İbrahim, Emiroğlu, , Sûfî ve Dil, İstanbul 2002.
  • İmam Gazalî, İhyâuulumiddin, (çev. Mehmet Serdaroğlu), İstanbul 1973.
  • Kızıler, Hamdi, CâhidîAhmed Efendi ve Tasavvuf Felsefesi, Tutku Yayıncılık, Ankara 2006.
  • Palmer, Martin, Yin ve Yang, (çev. Nafiz Güder), Dharma Yay., İstanbul 2000.
  • Rûmî, Eşrefoğlu, Müzekki‟n-Nüfûs,(nşr. İsmail Efendi), İstanbul 1321.
  • Ornstein, Robert E.,Yeni Bir Psikoloji, (çev. Erol Göka), İnsan yay., İstanbul 2001.
  • Öztürk, Y. Nuri, Kur'an ve Sünnete Göre Tasavvuf, İstanbul 1989 .
  • Schimmel, Annemarie, İslamın Mistik Boyutları, (çev. Ergun Kocabıyık), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1999
  • Schimmel, Annemarie, Tasavvufun Boyutları,(ter. Ender Güral), Ankara 1982.
  • Tirmizî, SeyyidBurhanettin, Ma‟ârif, Konya MevlânâMüzesi, no: 2118.