Dinî Cemaatlerin ve Tarikatların Fonksiyonel Analizi

Bu makalede, dinî cemaatler ve tarikatların fonksiyonları ele alınmaktadır. İn-san davranışlarını kapsamlı bir bütünlük içinde anlayabilmek için davranışla-rına yön veren her tür kaynak araştırma konusu olabilmelidir. Bir “yetenekler ve eğilimler varlığı” olan insanın eğitimi son derece önemli bir problemdir. Bu yüzden insanın kıymeti, sorumluluğu, eşya ile ilişkisi, dünyaya bakışı ve dün-yevileşmesi her disiplin tarafından ele alınmakta ve bazı öneriler sunulmakta-dır. Bu yeteneklerin geliştirilmesi, eğilimlerin doğru yönlendirilmesi gerekir. XX. Yüz yıl Türk toplumunda önemli dinî-sosyal hareketliliğin yaşandığı bir dönem-dir. Toplumda dinî cemaatlerin fonksiyonel açıdan görevleri niteliği açısından oldukça zor ve aynı zamanda toplumu din konusunda aydınlatma açısından da önemli bir fonksiyona sahiptir. Dinî cemaat ve Tasavvuf disiplini de bunlardan biridir. Cemaat ve Tarikatlar, üyelerine doyum sağlayan ve onların kendi sorun-larına çözümler bulmasını amaçlayan alt dinî kuruluşlardır.

-

This article, deals with relation of between religious communities and sufi paths functions. In order to understand human being in a holistic way every sources directing his behaviour should be regarded as the source of investigion. As a “being of capacities and tendencies,” the education of human being is extremely important. Therefore the velue of human being, his responsibility and relation-ship with the objects, his opinion about the world, his secularizm have been analysed by all scientific disiplines and some suggestions have been recom-mended. While it is necessary to develop these capacities, the more important issue seems to be to guide these tendencies towards the right direction. Turkish society had seen very important changes and new directions concerning the social and religious affairs in XX. Century. The duties which functions of reli-gious communities carry out under the supervision of the affairs are stressful and at same time has crucial importence in term of educating public on relig-ion. Sufism, islamic mysticism, is one of them as well. These communities and Sufi groups are regarded as sub-religious organizations in which their members find satisfaction in their lives and resolutions to their daily problems.