Karnavalesk Roman örneği olarak Ayfer Tunç'un bir deliler evinin yalan yanlış anlatılan kısa tarihi

yfer Tunç'un Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi adlı romanı, farklı roman kişileri hakkında birbiri ardına anlatılan öyküleri ile bir başat karakterin yaşamını ya da yaşamından bir kesiti anlatan geleneksel romana alışkın okuru şaşırtır. Bu çalışmanın amacı, geleneksel romana benzemeyen, ancak modernist ya da post-modernist roman özelliklerini de taşımayan bu yapıtın, karnavelesk roman özelliklerini taşıyıp taşımadığını tartışmaktır. Çalışmamızın sonunda, Tunç 'un bu romanda Bakhtin 'in karnavalesk romanın özellikleri olarak söz ettiği, grotesk gerçekçiliği, grotesk bedeni, maddesel beden ilkesini, çok sesliliği, çok dilliliği, Menippos yergisini, taçlandırma/tacı geri alma, ölüm/yenilenme, delilik/akıllılık çift değerliliklerini (dualistic ambivalences), yeme içme, şölen imgelerini ve yangın öğesini kullandığı görülmüştür. Bu nedenle, bu romanın yazınımızdaki en güzel karnavelesk örneklerden biri olduğunu düşünmekteyiz.

A brief ınaccurately told history of a madhouse by Ayfer Tunç as a carnivalesque novel

The novel entitled Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi (A Brief Inaccurately Told History of a Madhouse) by Ayfer Tunç astonishes the reader accustomed to the traditional novel presenting the life or a part of the life of a hero/ heroine by its stories about different characters narrated successively. The aim of this study, thus, is to discuss whether this novel which is different from the traditional novel and does not have the features of the modernist or post-modernist novel has the characteristics of the carnivalesque novel. At the end of our study, it has been seen that in this novel Tunç has used grotesque realism, grotesque body, material bodily principle, heteroglossia, polyphony, Menippean satire, the dualistic ambivalences of crowning/uncrowning, death/renewal, sanity/insanity, the images of eating, drinking and banquet, and the fire element which were pointed out by Bakhtin as the characteristics of the carnivalesque novel. Therefore, we think that this novel may be regarded as one of the best examples of the carnivalesque novel in our literature.

___

  • BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays. (Trans. Caryl Emerson and Michael Holquist). (Ed. Michael Holquist). Austin: University of Texas Press.
  • BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. (1984). Rabelais and His World. (Trans. Helene Iswolsky). Bloomingto'n: Indiana UP.
  • BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. (2004). Dostoyevski Poetikasının Sorunları. (Çev. Cem Soydemir). İstanbul Metis Yayınları.
  • CUDDON, J. A. (1999). Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London: Penguin. DENTITH, Simon. (1995). Bakhtinian Thought. London: Routledge.
  • GARDINER, Michael. (1993). "Bakhtin's Carnival: Utopia as Critique". In Bakhtin: Carnival and Other Subjects: Selected Papers from the fifth International Bakhtin Conference. (Ed. David G. Shepherd). (20-47). Amsterdam: Rodopi.
  • NUTKU, Özdemir. (1997). Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • TUNÇ, Ayfer. (2009). Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi. İstanbul: Can Yayınları.