SANATLI SİYERLERDE SEBEB-İ TE’LÎF

Klasik Türk edebiyatında süslü nesrin en önemli eserlerinden biri Üveys bin Mehmed Veysî ö. 1038/1628 tarafından kaleme alınan Dürretü’t-Tâc fî Sîreti Sâhibi’l-Mi’râc adıyla bilinen eserdir. Bu eser, Resûlullah’ın doğumundan Bedir Savaşı’na kadar olan hadiseleri ihtivâ edip yarım kalmıştır. Daha sonra bu esere Nev’izâde Atâyî ö. 1044/1634 , Bosnalı Sâmi-i Abdulkerim ö. 1096/1684 , Bağdatlı Nazmî-zâde Hüseyin Murtazâ ö. 1134/1721 , Ahmed Tıflî Efendi ö.1223/1808 , Koçhisârîzâde Süleymân Tâlib ö. 1206/1792 , Koca Ragıp Paşa ö. 1176/1763 birer; Nâbî ö. 1124/1712 ise iki zeyl yazmıştır. Çalışmamızın konusu ise daha önce üzerinde çeşitli akademik çalışmaların yapıldığı ve Siyer-i Veysî ve ona zeyl olarak yazılan Siyer-i Atâyî, Siyer-i Nâbî, Siyer-i Nazmî-zâde adlı eserlerin sebeb-i te’lifleridir. Siyer-i Veysî’ye zikredilen müellifler dışında Bosnalı Sâmi-i Abdulkerim ö. 1044/1634 , Koçhisârî-zâde Süleymân Tâlib ö. 1206/1792 , Ahmed Tıflî Efendi ö. 1223/1808 de birer zeyl kaleme almışlardır. Ancak kaynaklarda bu eserlerin muhtevası hakkında fazla malumata rastlanmamıştır. Esere zeyl yazan Koca Râgıp Paşa ö. 1176/1763 ise eserinin sebeb-i te’lifini kaleme almamıştır

REASON OF COPYRIGHT IN ARTISTIC PROPHETIC BIOGRAPHY

One of the most important works of artistic proses in Classical Turkish literature is the work known as Dürretü’t-Tâc fî Sîreti Sâhibi’l-Mi’râc written by Üveys bin Mehmed Veysî d. 1038/1628 . This work comprises the events came through between the birth of Prophet and Bedir War and it has been left half finished. And then Nev’izâde Atâyî d. 1044/1634 , Bosnalı Sâmi-i Abdulkerim d. 1096/1684 , Bağdatlı Nazmî-zâde Hüseyin Murtazâ d. 1134/1721 , Ahmed Tıflî Efendi d.1223/1808 , Koçhisârî-zâde Süleymân Tâlib d. 1206/1792 , Koca Ragıp Paşa d. 1176/1763 each one has been written an addendum and Nâbî d. 1124/1712 two addendum for this work. The subject of our study is reason of copyright of the works Siyer-i Veysî about which various academical studies have been made and addendum of it Siyer-i Atâyî, Siyer-i Nâbî, Siyer-i Nazmîzâde. Apart from these names, Bosnalı Sâmi-i Abdulkerim d. 1044/1634 , Koçhisârî-zâde Süleymân Tâlib d. 1206/1792 , Ahmed Tıflî Efendi d. 1223/1808 each one has also written an addendum for Siyer-i Veysî. But there has not been much information in searches about the content of these works. And Koca Râgıp Paşa d. 1176/1763 who has written an addendum to the work has not written the reason of his addendum