Edebî Görünümüyle Dasein: Gregor Samsa

İnsanoğlu var olduğundan beri kendi varlığını anlamlı kılmaya çalışmış ve varlığa "olma-k, kendilik, hiçlik ve yokluk karşıtı" anlamlarını yüklemiştir. M. Heidegger ise 20. yüzyıla kadar yapılan varlık tanımlarının içinin boş olduğunu düşünerek onu yeniden ele almıştır. Çalışmamızın amacı varlığı sorgulayan ve irdeleyen Heidegger'in "insan olabilme imkanı" olarak açıkladığı Dasein kavramı etrafında Kafka'nın Dönüşüm adlı eserindeki başkişi Gregor Samsa'yı tahlil etmektir. Bir metamorfoz izleği kullanan Kafka eserinde, modernitenin getirdiği yabancılaşma, umutsuzluk ve çaresizliğin pençesine düşmüş bireyin temsili olan Gregor üzerinden mevcut şartlarda insan olarak kalabilmenin zorluklarını anlatır. Gregor ile Dasein arasındaki ilişki izah edilirken öncelikle varlığın neden Dasein olarak adlandırıldığı ve onu diğer varlıklardan ayırt eden özellikleri açıklanmış daha sonra Gregor Samsa'nın varoluşsal kimliği sorgulanmıştır.

Dasein with its Literary Perspective: Gregor Samsa

Human being has tried to make its own existence meaningfully to date and added the senses of 'being, entity, the opponent of nullity and absence on the presence'. M. Heidegger reconsidered existence definition because of his thoughts about worthless definition of existence described until 20th century. In our study, we have analyzed the concept of Dasein which Heidegger described as the possibility of being human and also Gregor Samsa, the main character of Metamorphosis by Kafka. In his study, Kafka explained the difficulties of being human in certain conditions on Gregor who was the figure fallen to alienation, desperation and hopelessness. In the explanation of relationship between Gregor and Dasein, first, why the existence named as Dasein and stated its features which distinguished it from other existences, then the existing identity of Gregor Samsa was questioned.

___

  • Bachelard, G. (2013). Mekânın Poetikası. (Çev. Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bollnow, O. F. (2004). Varoluş Felsefesi-Kierkegaard, Heidegger, Jaspers, (Çev. Medeni Beyaztaş), İstanbul: Efkar Yayınları.
  • Cevizci, A. (2012). Felsefenin Kısa Tarihi. İstanbul: Say Yayınları. Çüçen, A. K. (2003). Heidegger'de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Yayınları.
  • Heidegger, M. (2011). Varlık ve Zaman. (Çev. Kaan H. Ökten), İstanbul: Agora Kitaplığı Yayınları.
  • Kafka, F. (2003). Değişim. (Çev. Arif Gelen), İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Konmuş, S. (2007). Türkçe'de Franz Kafka ve Dönüşüm Çeviribilimsel ve Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batı Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı, Ankara.
  • Magill, F. (1992). Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği. (Çev. Vahap Mutal), İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Nabokov, V. (2014). Edebiyat Dersleri. (Çev. Ayşe Lucie Batur, Fatih Özgüven), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Parla, J. (2009). Don Kişot'tan Bugüne Roman. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Poggeler, Ö., Alleman, B. (2001). Heidegger Üzerine İki Yazı. (Çev. Doğan Özlem), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Spinoza, B. D. (2011). Ethica. (Çev. Hilmi Ziya Ülken), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Şeriati, A. (2013). İnsanın Dört Zindanı. İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Tarnas, R. (2012). Batı Düşüncesi Tarihi, Moderniteden Günü- müze Kadar. (Çev. Yusuf Kaplan), İstanbul: Külliyat Yayınları.