Alain Robbe-Grillet’nin Ölümsüz Adlı Senaryo Romanında İstanbul ve Türk İmgesi

Bir çok Fransız yazar gibi Alain Robbe-Grillet de 1963 yılında yayınladığı Ölümsüz adlı senaryo romanının konusunu İstanbul ve Türk kültürü üzerine oturtmuştur. Farklı kesitler sunarak özelde İstanbul’u genelde ise Türk imgesini yansıtmaya çalışmıştır. Yapıt İstanbul fotoğrafları ve izlenimlerini içermektedir. Boğaz manzaraları İstanbul’un doğal güzellikleri, tarihi Türk evleri, Bizans bentleri, surlar, camiler, mezarlıklar da kültürel zenginlikleri olarak sunulmaktadır. Ayrıca, yazar Türk yaşamını ve Türklerde kadına bakış açısı gibi konuları irdelemektedir. Robbe-Grillet, bir yandan ezan sesinin güzelliğine kadar Türk kültürünü incelikleriyle yansıtmaya çalışırken, öte yandan da Türk kültürü ile ilgili çeşitli konularda eleştirilerini ortaya koymaktadır.

Istanbul and the Turkish Image in Alain Robbe-Grillet’s Scenario Novel Immortal

novel the Immortal, which he published in 1963, on the Istanbul and the Turkish culture. He has attempted to reflect Istanbul in speciality and the Turkish image in general by presenting different cross-sections. The work contains the photographs and the impressions of Istanbul. The views of the Bosporus as the natural beauties of Istanbul, the historical Turkish houses, the Byzantium dams, the city walls, the mosques and the graves are presented as cultural wealth. Moreover, the writer examines the issues such as the Turkish way of living and the place of women in the Turks. On the one hand, Robbe- Grillet seeks to reflect the Turkish culture meticulously to the point of the beauty of the azan sound, and on the other, he has expressed his criticism on several subjects involved in the Turkish culture.

___

  • AMICIS, Edmondo de. (1874), Costantinopoli/İstanbul, (Çev: Beynun Akyavaş), Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • BELGE, Murat. (1993), İstanbul Gezi Rehberi, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • BERCHET, J-C. (1985), Antologie des Voyageur Français dans le Levant au XIXeme Siècle, Paris, Laffont.
  • BERNAL, Olga. (1967), Alain Robbe-Grillet: le roman de l’absence, Paris, Gallimard.
  • BLOCH-MICHEL, Jean. (1973), Le Présent de l’Indicatif, Paris, Gallimard.
  • CHATEAUBRIAND, François-René de. (1968), Itinéraire de Paris à Jéruselam, Paris, Flammarion.
  • FARRERE, Claude. (1908), L’Homme qui Assassina, Paris, Société d’ Editions Littéraires et Artistiques.
  • FARRERE, Claude. (1933), Les Quatres Dames d’Angora, Paris, Flammarion.
  • FARRERE, Claude. (1932), “Les Forces Spirituelles de la Turquie”, Conferencia, No:15, p.481-494.
  • FLAUBERT, Gustave. (1933), Oeuvres Complètes, Paris, Conard.
  • HUGO, Victor. (1952), Les Orientales, Paris, Didier.
  • KURT, Mehmet. (1994), Les Images Turques dans les Oeuvres de Pierre Loti, Sivas, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • LAMARTINE, Alfonse de. (1835), Voyage en Orient, Paris, Hachette.
  • LAMARTINE, Alfonse de. (1834), Des Destinées de la Poésie, Paris, Gosselin.
  • LEWIS, Bernard. (1975), İstanbul ve Osmanlı Uygarlığı, İstanbul, Varlık Yayınevi.
  • LOTI, Pierre. (1939), Les Désenchantées, roman des harems turcs contemporains, Paris, Calmann-Lévy.
  • LOTI, Pierre. (1949), Aziyadé, Paris, Calmann-Lévy.
  • MIESCH, Jean. (1965), Robbe-Grillet, Editions Universitaires.
  • ÖZÇELEBİ, Ali. (1979), Claude Farrère et La Turquie (Thèse de doctorat), Erzurum, Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • PAMUK, Orhan. (2003), İstanbul Hatıralar ve Şehir, İstanbul, Y KY.
  • PARLA, Jale. (1985), Efendilik, Şarkiyatçılık, Kölelik, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • RAIMOND, Michel. (1988), Le Roman, Paris, Armand Colin.
  • RICARDOU, Jean. (1967), Prolèmes du Nouveau Roman, Paris, Editions du Seuil.
  • ROBBE-GRILLET, Alain. (1963a), L’Immortelle, Paris, Editions de Minuit.
  • ROBBE-GRILLET, Alain. (1963b), Pour un Nouveau Roman, Paris, Editions de Minuit.
  • SAID, Edward. (1978), Orientalisme, New York, Pantheon.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi. (1988), Beş Şehir, İstanbul, MEGSB.
  • YAZGAN, Mehmet. (2002), “Claude Farrère’in İki Romanında Türkiye’nin İki Farklı Görünümü”, I. Ulusal Karşılaştırmalı Edebiyat Sempozyumu, Eskişehir, s.331-342.
  • ULAĞLI, Serhat. (2002), “Fransız Yazınında Türk İmgesi”, Anadili, Sayı:27, s.16-26.