MATURİDİ'NİN .FIKHİ YÖNÜ VE METODU ÜZElÜNE BAZI DEGERLENDiRMELER

Hicrl üçüncü yüzyılın ikinci ve dördüncü yüzyılın ilk yarısında Maveraunnehr'de Hanefi mezhebinin en önde gelen temsilcilerindim biri olan. ve Kelam'da "Maturldllik" adlı ekolün kendisine nisbet edildiği S'emerkantlı İmam Ebu Mansur ei-Maturldl (ö. 333/944), kelaml yönüne oranla fıkhl yönü daha a? bilinen bir bilim. adamıdır. Hatta Müslümanlar arasındaki yerinin büyüklüğüne rağmen, .kelamlyönden bile çağdaşı.Eş'arl kadar tanınmış değildir. Maturldl'nin yaşamış olduğu yerin hilafet merkezine (Bağdat'a) ve Mekke-Medine gibi dini merkeziere ı.İzak olması, özellikle Fıkh'ın usillüne dair' telif . ettiği es\'!rlerin zamanıımza kadar ulaşamaması, ,Ebu Hanife gibi .Fıkıh sahasında otorite· olan bir şahsi'yetİn takipçisi olması ve nihayet Mu'tezile, Şia ve Ehl-i Sünnet dışı kabul edilen fırkalara karşı kelaml sahada verdiği mücadele ile öne çıkniası, kam1atimizce onun değişik yönleri ile yeterince tanınmamasında etkili olan faktörlerdendir:

MATURİDİ'NİN .FIKHİ YÖNÜ VE METODU ÜZElÜNE BAZI DEGERLENDiRMELER

Hicrl üçüncü yüzyılın ikinci ve dördüncü yüzyılın ilk yarısında Maveraunnehr'de Hanefi mezhebinin en önde gelen temsilcilerindim biri olan. ve Kelam'da "Maturldllik" adlı ekolün kendisine nisbet edildiği S'emerkantlı İmam Ebu Mansur ei-Maturldl (ö. 333/944), kelaml yönüne oranla fıkhl yönü daha a? bilinen bir bilim. adamıdır. Hatta Müslümanlar arasındaki yerinin büyüklüğüne rağmen, .kelamlyönden bile çağdaşı.Eş'arl kadar tanınmış değildir. Maturldl'nin yaşamış olduğu yerin hilafet merkezine (Bağdat'a) ve Mekke-Medine gibi dini merkeziere ı.İzak olması, özellikle Fıkh'ın usillüne dair' telif . ettiği es\'!rlerin zamanıımza kadar ulaşamaması, ,Ebu Hanife gibi .Fıkıh sahasında otorite· olan bir şahsi'yetİn takipçisi olması ve nihayet Mu'tezile, Şia ve Ehl-i Sünnet dışı kabul edilen fırkalara karşı kelaml sahada verdiği mücadele ile öne çıkniası, kam1atimizce onun değişik yönleri ile yeterince tanınmamasında etkili olan faktörlerdendir: