İSPANYA'DA İSLAM VE HRİSTİYAN MANEVİYATI: Özet TEMASLAR, TESİRLER, BENZERLiKLER

İspanya'da üç tek tanrılı dinin -özellikle Hıristiyanlık ve İslam'ındokuz yüzyıl bir arada bulunuşu çok sayıda temaslar, karşılıklı etkilenmeler ve inkar edilemez benzerlikler ortaya çıkarmıştır. Yazar, Kastilyalı III. Ferdinand'ın toleranslı/hoşgörülü siyaseti örneği ile tarihi arka planı bize hatırlatmaktadır. Ortaçağ'da hem Hıristiyan hem de Müslüman topraklarda bütün inananlar ve cemaatler için hoşgörü vardı; ancak hoşgörüsüzlüğün ilk tohumları Muvahhidler Devleti'nin siyasetinden .,sonra ortaya çıkıp gelişti. Bu yüzyıllarda Endülüs kültürü Avrupa'ya meşhur tercüme faaliyetiyle Arapaça'dan Latince'ye aktarılmıştı. Bütün bu etkenler İspanya'nın oluşumunu tatmin edici bir şekilde tanımlamayı zorlaştırmaktadır. A. Castro -c. Sanchez - Albornoz verilebilecek ihtilaflı yorumları göstermektedir. Bu siyasi ve kültürel kontekst içinde İslam ve Hıristiyan mistisizmi birçok temas geliştirdiler. İbn Meserre, İbn Arabi ve Şazeli sufizmi önemli olduğu gibi, İbn Abbad da şüphesiz Crosslu Aziz John'u etkilemiştir. Miguel Asin Palacios'a göre bazı bilginierin "Hıristiyanlaştırılmış İslam" dan söz etmesi gibi gerçek bir "kültüreldüzeltme" biçimi vardı. İslam ve Hıristiyan mistisizıt{eri arasındaki ilişkileri ve aktarım kanallarını açıklamak için birçokt,ipotezler ortaya konmuştur: Bu ikili yaklaşımda bir yanda Crosslu Aziz John ve diğer yanda Roman Llull akla gelmektedir. İslam - Hıristiyan senkretizmi Granada'nın önde gelen kitaplarında da ele alınmaktadır. Bunun sonuçları Ortaçağ İspanya'sındaki İslam ve Hıristiyanlık arasındaki karşılıklı etkilerin temel yönlerinin ciddi bir araş­ tırmasını oluşturmaktadır.

Islam and Christian Sprituality in Spain: Contacts,Influences, Siınilarities

Nine centuries of coexistence of three Monotheistic religions in Spain, and especially of Christianity and Islam, have generated numerous contacts, mutuaf influences, and undeniabfe similarities. The Author reminds us of the histarical backgraund through the example of the broad-minded policy of Ferdinand III of Castile. In the Middle Ages, there was tolerance for all believers and concerts in both Christian and Muslim lands, but the fırst seeds of intolerance appeared with and developed after the Almahad policy. During these centuries, AI-Andalus culture was transmitted to Europe through the well-known phenomenon of translations from Arabic into Latin. All these factors render it diffult to deseribe satisfactorily the."making" of Spain A. Castro- C. Sanchez-Aibomoz illustrate the conflicting interperatation which can be given. In the political and cultural context, Muslim and Christian mysticisms developed many contacts. Ibn .;.-iasarra, Ibn 'Arabi Sadili Sufısm were importent just as Ibn 'Abbad certainly influenced St. John of the Cross. According to Miguel Asin Palacios, there was a real form of "cultural restitution" just as some scholars could speak about a "christianized Islam". Many hypotheses have been proposed to explain the relations between İslamic and Roman Llull on the other are considered under this double approach. The problem of Muslim-Christian syncretism is also dealt with through the Lead Books of Granada. The conclusions propose a serious survey of the main aspects of reciprocal influences between Islam and Christianity in Medieval Spain.