İBNİ SİNA'YA GÖRE MANTIK YANUŞLARI VE SEBEPLERİ

İnsan akıl yürütme sürecinde yanlışa düşebilir. Bir kimsenin hangi durumlarda, nasıl yanlışa düştüğünü bilmesi bunun önüne geçmesini sağlar. İşte bu yüzden klasik mantıkta, mantık yanlışları ve bunun sebepleri üzerinde durulmuştur. İslam mantıkçılarından Ebu Ali İbn Sina da mantık yanlışlan ve bunların sebeplerini incelemiştir. İbn Sina, söz konusu yanlışlan, kendisinden önceki anlayışa bağlı kalarak, akıl yürütmenin formu, maddesi ve her ikisi açı­ sından oluşan yanlışlar olarak üçe ayırmıştır. Bunlardan daha çok akıl yürütmeleri n maddesinden kaynaklanan yanlışlan konu edinmiştir. Bu tarz yanlışlan da lafız ve mana yanlışlan olarak iki başlıkta incelemiştir. Aristoteles'in yaptığı gibi lafza dair altı, manaya dair yedi olmak üzere toplam on üç yanlış çeşidinden bahsetmiştir. İbn Sina'ya göre mantık yanlışlannın temel sebebi, gerek lafiziarda gerekse de manalardaki benzerliklerdir. 

LOGİCAL FAl.LACİES AND THEİR REASONS İN IBN SINA

The human being can fall into fallacy in reasoning. If the man knows how he makes mistake, he can obviate this fai!acy. Therefore, in the classical logic, logical fallacies and their reasons are investigated. Ebu Ali Ibn Sina alsa scrutinized the logical fallacies and their reasons. Traditionally, the logician divides the logical fallacies to three parts: The fallacy regarding the matter, regarding the form and regarding both of them. Ibn Sina mostly investigates the·fallacies regarding the matter. He examined these typical fallacies under two titles: regarding the dietion and regarding the meaning. As Aristotle, Ibn Sina alsa expresses thirteen fallacies in all: Six fi:ı!lacies related the diction, seven fallacies which are not dependent on dietion. According to !br. Sina, ·the basic reason of the logical fallacies is resemblances in both the dietion and the meanings