Hal Ve Makamın Analizine Yönelik İlk Girişimler

Tasavvuf tarihinde hal ve makamın analizine yönelik bir takım yaKlaşımlar olmUşsa da en kapsamlısı, Abdülkerim Kuşeyri tarafından· yapılmıştır. Küşeyri'nin iddiası: makamın hale dönüşmesidir~ Ondan yaklaşık . iki . asır sonra, Ebu Ömeı:' Sühreverdi, halin makama · dönüştüğünü sayunurken çağdaş ı olan İbnü'J~ Ara bi ise hal ve makam etrafındaki ·. zihin karışıklığmın; halin sürekli ol.up olmanıasından kaynaklandığı .görüşündedir. 

Hal Ve Makamın Analizine Yönelik İlk Girişimler

Vifhlle history of tasawwuf coıitains variöus approaches toward an analysis · of spiritUal states· and· :statibiıs, the most· comprehensive si)Jdy has beerj coiıducted by Abd ai-Karim ai-QUS!hayı:-i; wh~rein he claims that stations evolve intb stat~s, Aboüt two. centüries af:ter him,. Abu Omar ai-Suhrawardi argt.ied thatstates eyolve intdstaticins wbiie ·his contemporary .Ibn ai-Arabi was of .th~- conviction that the .. .confusiori . surrcii:indiiıg -spiritual States:: and stati6ns arises froin. the question as to_whether stat~s are ı:ıermanent or not

___

  • Hucviri, Keşfü'l-mahcOb HakikatBilgisi (Ter. S. Uludağ), Dergah Yayınları, İstanbul
  • 1982, s. 290. . 2 EbG Nasr Serrac et-Tusi, eHüma' (Tahk. Abdulhamid Mahmud-Abdulbaki SurGr),
  • Daru'I-Kütübü'I-Hadis bi-Mısır, Bağdad 1960, s. 411.
  • Şemseddin Sami, Kamus-1 Türki, Çağrı Yay., Dersadet, İst. 1317, s .. 1387;
  • Süleyman Uludağ, TTS, ss. 314-315; Süleyman Uludağ, "Makam", TDVİA,
  • Ankara 2003, XXVII, s. 409. 6 Serrac, Lüma, s. 41; Kuşeyri, Risale, s. 56; Hucviri, age, s. 289; Necmüddin
  • Kübra, Tasavvufi Hayat, ss. 123-124; Eraydın, Tasavvuf ve .Tarikat/er, s. 171-
  • 172; Hasan Şerkavi, Mi.ı'cemü'l-elfazi's-sOfiyye, ss. 115-116; .Tehanevi, .age, II,
  • ss. 1227-1228.