İbn Rüşd'ün Hakikat Öğretisi: 'Çifte Hakikat' Ve 'Hakikatin · Birliği' Tartışması

Hakikat öğretisi, İbn Rüşd'ün felsefesinde önemli bir yere sahiptir. Ancak söz konusu öğretinin, çifte hakikat öğretisi olarak mı yoksa hakikatin birliğ! olarak mı anlaşılması gerektiği ciddi tartışmalara konu edilmektedir. Bu makalemizde, bahse konu olan tartışmaların nedenlerini, mahiyetini, riıuhataplarını analiz etmeye ve İbn Rüşd'ün hakikat öğretisinin gerçekte nasıl anlaşıhnası gerektiğini ortaya koymaya çalı­ şacağız.

İbn Rüşd'ün Hakikat Öğretisi: 'Çifte Hakikat' Ve 'Hakikatin · Birliği' Tartışması

The teaching of truth has an important place in the philosophy of Ibn Rushd (Known as Averroes in the West). However, it has been a matter of hot debate among philosophers whether this teaching should be understood as the teaching of double truth or the unity of the truth. In this study, the sources of this debate, its nature and interlocutors have been analysed and a sugçjestion was proposed oıi how the teaching of truth in the philosophy of Ibn Rushd should be under- ·stood.

___

  • Karşılaştırılması, Alfa Yay. İst. 1996. 2 Batı'da İbn Rüşd'ün adına ilk defa Raoul de Longchamp'a izafe edilen bir eserde
  • rastlanmaktadır. Bundan kısa bir süre sonra 1232 yılına doğru İbn Rüşd'ün
  • Oxford'da tanınmaya başladığı görülmektedir. Robert Grosseteste bu tarihlerde
  • filozoftan bahsetmekte ve eserlerinden bazılarının adını vermektedir. Aynı yıllarda
  • Hugues de Saint-Cher, Guillaume d'Avergne, 1240 yılı civarında Chancelier
  • Philippe onun adından ve fikirlerinden söz etmektedir. İbn Rüşd'ün Batı'da ilk
  • tanınması, eserlerinden bir kısmının Arapça'dan Latince'ye çevrilmesiyle olmuş­
  • tur. Bu çevirileri gerçekleştirenlerin başında Michel Scot yer almaktadır. Ardından
  • bu çeviri faaliyetlerine Hermanus Allemanus, Wilhelme de Luna ve Pierre
  • Calego'nun katılmaktadır.