FUZÛLÎ’DE (ö. 963/1556) BİLGİ VE TABİAT ANLAYIŞ

Bir inanç felsefesi olan Kelam ilmi, aklî delillerle imanî akîdeleri savunan, imanın muhtevasını anlamaya çalışan, itikâdî konularda dinin özünden kopan kimseleri nakil ile desteklenmiş aklî kanıtlarla ikna etmeyi hedef alan bir ilimdir. İmanî akîdeler, “aslî hükümler” dediğimiz Kur’an’ın itikadî hükümleridir ki, bunlar inanç konularıyla doğrudan ilgilidir. Diğer taraftan kelâm, sadece, İslam inanç yapısına gerek içten ve gerekse dışarıdan yöneltilen itirazlara karşı savunma hattında kalmaz; Allah, âlem ve insan ilişkileriyle de bağlantılı olarak entelektüel düzeyde geliştirdiği bilgi ve eylem birikimiyle İslam düşüncesinin inkişâfına katkıda bulunur

___

  • 2
  • bk. Hanefi, Hasan, “Kelam İlmi ve Bugünkü Konumu”, çev. M. Said Özervarlı, ( haz. İlyas Çelebi, İslam
  • Düşüncesinde Yeni Arayışlar içinde), İstanbul,1998, I, 312. 3
  • Kelam ilminin doğuşu ve mâhiyeti hakkında geniş bir değerlendirme için bakınız. İzutsu, Toshihiko,
  • Kur’an’da Allah ve İnsan, (çev. Süleyman Ateş), Ankara, ts., s. 45-46. 4
  • Bağçeci, Muhittin, Kelâm İlmine Giriş, Kayseri, 2000, s. 33. 5
  • Taşköprüzâde, Ahmed Efendi, Miftâhu’s-Saâde, (tahk. K. Bekir-A. Ebu’n-Nûr), Kâhire, ts., s. 151.