EBÛ SELEME el-HALLÂL VE ABBÂSÎ DEVLET100İ’NİN KURULUŞUNDAKİ ROLÜ

Hz. Peygamber vefatı esnasında, müslümanlara tüm Arabistan’ı içerisine alan bir devlet bırakmıştı. Bu devletin fertleri arasındaki dini ve ırkî birlik devletin gücüne güç katıyordu. Bu durum Hulefa-i Raşidin ve Emeviler döneminde değişmeye başlamıştır. Fetihler sonucu İran, Irak, Suriye, Türkistan, Kuzey Afrika vb. yerler, İslâm devletinin sınırlarına dahil edilmişti. Bunun sonucunda da İslâm devletinin söz konusu birliktelik yapısı değişmeye başlamıştı. Muhtelif ırklar ve inanışlar devlet içerisinde boy göstermeye başlamıştı. Bu da İslâm devletinin gün geçtikçe zayıflamasına sebep olmuştur

___

  • Hakkı Dursun Yıldız, Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, İstanbul 1989, II,559
  • 2 İsmail Yiğit, “Emevîler”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi(DİA), İstanbul 1995, XI, 95
  • 3 Yiğit, “Emevîler”, DİA, XI, 95
  • 4 Yiğit, “Emevîler”, DİA, XI, 95
  • 5 Abudulaziz ed-Dûrî, , İlk Dönem İslâm Tarihi, trc., Hayrettin Yücesoy, İstanbul 1991, s.119-120; Hakkı Dursun Yıldız,
  • “Abbâsîler”, Diyanet İslâm Ansiklopedisi (DİA), İstanbul 1988, I, 31
  • 6 H. Dursun, “Abbâsîler”, DİA, I, 35
  • 7 H. Dursun, “Abbâsîler”, DİA, I, 35-36