TABİAT TEMİ EKSENİNDE NİGÂR HANIM’IN ŞİİRLERİNE ROMANTİZM AKIMI ODAKLI BİR İNCELEME

Bu çalışmada 19. yüzyıl Türk edebiyatının öne çıkan kadın yazarlarından biri olan Nigâr Hanım’ın Efsûs(Birinci Kısım), Efsûs (İkinci Kısım), Nirân ve Aks-i Sadâ adlı ilk dört şiir kitabı tabiat teması eksenli bir analizetabi tutulmuştur. Yapılan analiz çerçevesinde adı geçen şiir kitaplarında doğrudan tabiatla ilintili olduğusaptanan şiirlerden hareketle bir tema olarak tabiatın görünümünü açığa çıkarmak ve bu doğrultuda NigârHanım’ın şiirlerindeki tabiat anlayışının romantizm akımındaki tabiat anlayışı bağlamında ele alınıpalınamayacağını saptayarak sanatçının romantik duyarlıklı bir şair olup olmadığını ortaya koymak çalışmanınamacını oluşturmaktadır.

A ROMANTICISM-ORIENTED RESEARCH ON THE POEMS OF NIGAR HANIM AXIS THE NATURE THEME

In this study, first four poetry books called Efsûs (First Pard), Efsûs (Second Part), Nirân and Aks-i Sadâ of Mrs. Nigâr who is one of the most prominent women writers of 19th century Turkish literature were subjected to an analysis based on nature theme. The aim of the study is to expose the appearance of nature as a theme based on poems determined to be directly related to nature within the frame of the analysis of the mentioned poetry books and in this direction to reveal whether the artist is a romantic sensitive poet by determining whether the nature understanding in the poems of Mrs. Nigâr can be dealt with in the context of nature understanding of romanticism.

___

  • Alkan, E. (2006). Romantizm. (1. bs.). İstanbul: Varlık.
  • Altıkulaç Demirdağ, R. (2015). Nigâr Hanım Toplu Şiirleri (1. bs.). Konya: Salkımsöğüt.
  • Bekiroğlu, N. (2007). Nigâr Hanım. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (C. 33. s. 83-85). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Bekiroğlu, N. (2008). Şair Nigâr Hanım (2. bs.). İstanbul: Timaş.
  • Çetişli, İ. (2012). Batı Edebiyatında Edebî Akımlar. (13. bs.). Ankara: Akçağ.
  • Kantarcıoğlu, S. (2009). Edebiyat Akımları Platon’dan Derrida’ya. (1. bs). İstanbul: Paradigma.
  • Köprülü, M. F. (1918, Nisan). Nigâr Hanım. (M.A. Çeçen ve A. Balcı yay. haz.). Bugünkü Edebiyat içinde (s. 211-221). Ankara: Akçağ.
  • Köprülü, M.F. (2007). Bugünkü Edebiyat. (1. bs.). Ankara: Akçağ.
  • Necatigil, B. (2016). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. (1. bs.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Nigâr Hanım. (1887). Efsûs (Birinci Kısım). (R. Altıkulaç Demirdağ yay. haz.). Nigâr Hanım Toplu Şiirleri içinde (s. 32-59). Konya: Salkımsöğüt.
  • Nigâr Hanım. (1890). Efsûs (İkinci Kısım). (R. Altıkulaç Demirdağ yay. haz.). Nigâr Hanım Toplu Şiirleri içinde (s. 62-134). Konya: Salkımsöğüt.
  • Nigâr Hanım. (1896). Nirân. (R. Altıkulaç Demirdağ yay. haz.). Nigâr Hanım Toplu Şiirleri içinde (s. 136-164). Konya: Salkımsöğüt.
  • Nigâr Hanım. (1899). Aks-i Sadâ. (R. Altıkulaç Demirdağ yay. haz.). Nigâr Hanım Toplu Şiirleri içinde (s. 166-288). Konya: Salkımsöğüt.
  • Nigâr Binti Osman. (1959). Hayatımın Hikâyesi. İstanbul: Ekin. Önertoy, O. (1976). Nigâr Hanım ve Tesir-i Aşk. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 7, 233- 273.
  • Ünaydın, R. E. (1985). Diyorlar ki (2. bs.). (Ş. Kutlu, yay.haz.). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Yahya Kemal. (1984). Edebiyâta Dair. (2. bs.). İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti.
  • Yücel, T. (1981). Fransız Coşumculuğu. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi (Yazın Akımları Özel Sayısı), 349, 59-68.