MÜZİK VE BEYİN

Alanyazın incelendiğinde görülmektedir ki müzik ve beyin ilişkisi, pek çok araştırmacının (Steward L, Walsh V, Zatorre R.J., Patel A.D., Balaban E., Peretz, I., Limb C.J., Pantev, C, v.d.) ilgisini çeken bir konu olmuştur. Ancak bu araştırmacıların genelini tıp alanında çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmanın ilişkilendirildiği iki alandan birinin müzik olması nedeni ile söz konusu araştırmalarda “müzik” tarafı ister istemez zayıf kalmakta, ilgi daha çok beynin tıbbi açıklamalarına kaymaktadır. Farklı zamanlarda yapılan çalışmalar, müzik algısı ve performansının beynimizin sağ şakak bölgesinde, fakat ritim duygusunun ise beynin sol tarafında (girus insula) gerçekleşen bir süreç olduğunu göstermiştir. Hasta örneklemleri üzerinde yapılan araştırmalar, beyinlerinin bir kısmı alınan hastaların yeteneklerinin büyük kısmının bu işlemden etkilendiğini fakat aradan geçen zaman içinde bu kaybın bir kısmının tekrar geri kazanıldığını da göstermiştir. Beyne gelen bilgiler, ilgili merkezlerce algılanmakta, sinaptik bağlantılardan yararlanarak beynin bütün yüzeyine yayılmakta ve aynı anda değişik yerlerde saklanmaktadır. Bu durum, beynin bir halogramik yapısı olduğunu da göstermektedir. Beyinde öğrenme, sinir hücreleri arasındaki sinapsların artması şeklinde özetlenmektedir. -Bu bilgiler müzik eğitimi yapan insanların işini ne ölçüde kolaylaştırabilir? -Bir müzikçi, bundan nasıl yararlanabilir? Bu sorulara temel oluşturacak bilimsel verilerin, konuyla ilgilenenlerin ilgisini çekebileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada “müzik ve beyin” ile ilgili araştırmalara bir müzikçinin perspektifi ile bakılacak ve değerlendirmelerde bulunulacaktır.
Anahtar Kelimeler:

Temporal lob, müzik

Müzik Ve Beyin

After reviewing the pertinent literature it can be seen that the music and the brain relation has been a subject which has been the main interest of numerous Steward L Walsh V Zatorre R J Patel A D Balaban E Peretz I Limb C J Pantev C v d researchers The majority of these researches are made up of medical field workers but the musical aspect is usually ignored It has become clear with the recent researches that the centers of the musical perception and performance are located in the right front lobe of the brain but the sense of rhythm is on the left side at the girus insula After numerous investigations made on the patients whose brains are partially removed it is observed that the loss of cerebral capacity is regained after a period of time The impulses observed by the pertinent centers are transferred by synaptic ties and are stored at various locations This shows that the brain is an organ with hologramic structure The process of learning in the brain may be summarized as the increase of synapses in number: How can this information increase the success of persons teaching music? How can a musician use this observation in his profession? It is expected that these basic musical data will attract the interest of the people In this paper research on the relationship of music and brain will be evaluated from the perspective of a musician Key Words: Temporal lobe music

___

  • Cuddy LL, Duffin, J, (2005). “Music, memory, and Alzheimer’s disease: is music recognition spared in dementia, and how can it be assessed?” Med Hypotheses;
  • Çuhadar, C.H. (2006). “Müziksel Zekâ”, Pamukkale Üniversitesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli.
  • Gardner, H. (2004). “Zihin Çerçeveleri, Çoklu Zekâ Kuramı”, Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Gegenfurtner, K.R. (2005). “Beyin ve Algılama”, İnkılâp Kitabevi, Ankara.
  • Gould, J.L, Gould, G.C. (2001). “Hayvan Zihni”, Tübitak Yayınları, Ankara.
  • Göktepe, M. (2000). “Müzikte Ses, Süre, Hız, Yoğunluk”, Başar Ofset, Ankara.
  • Guyton C.A., Hall, J. H., (1996). “Textbook of Medical Physiology”, çev: Çavuşoğlu, H. 9.Edition. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti.
  • Jensen, E. (2006). “Beyin Uyumlu Öğrenme”, Çev: A. Doğanay, Nobel Yayınevi, Adana.
  • Károlyi, O. (1999). “Müziğe Giriş”, Çev: M.Nemutlu, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Madi, B. (2006). “Öğrenme Beyinde Nasıl Oluşur?”, Morpa Ltd. Şti. İstanbul.
  • Meister I.G, Krings T, Foltys H, Boroojerdi B, Müler M, Töpper R & Thron A (2004). “Playing piano in the mind -an fMRI study on music imagery and performance in pianists”, Cogn Brain Res.
  • Öz, N. B. (2001), “İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı: 1.
  • Say, A. (1985). “Müzik Ansiklopedisi”, Uzay Ofset Ltd, Ankara.
  • Selçuk, Z. Kayılı, H. Okut, H. (2002). "Çoklu Zekâ Uygulamaları", Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soysal ve ark. (2005). “Temporal Lobun Sesi: Müzik”, Yeni Symposium. Sayı 43,
  • Steward L, Walsh V (2001). “Neuropsychology: Music of The Hemispheres”, Current Biol; 11: R125-R127.
  • Sylwester, R. (1995). “A Celebration of Neurons an Educator’s Guide to the Human Brain”, Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia.
  • Pantev C, Roberts LE, Schulz M, Engelien A, Ross B (2001b), “Timbre-specific enhancement of auditory cortical representations in musicians”, Cogni Neurosci Neuropsychol 12:
  • Tarman, S. (2006). “Müzik Eğitiminin Temelleri”, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tarman, S. (2007). “Müzisyenlerde El Dominansı ve Serebral Lateralizasyon”, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildirisi, Ankara
  • Treays, R. (1998). “Beyin”. Tübitak yayınları, Ankara.
  • Zatorre, R.J. (1984). “Musical perception and cerebral function: a critical review. Music Perception” 2
  • http://www.genetikbilimi.com/genbilim/beyningelisimi.htm erişim tarihi: 04.02.2007
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-8880
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Pazarlamada Yeni Yaklaşım: Nöropazarlama Üzerine Kuramsal Bir Değerlendirme

Yrd. Doç. Dr. Tülin URAL

BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ VE MEZUNLARININ 3,5+1,5 YILLIK UYGULAMA DAHİLİNDE SUNULAN 1,5 YILLIK FORMASYON DERSLERİNİN BİYOLOJİNİN UYGULAMA, ALAN BİLGİSİ BOYUTLARI VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN NİTELİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Arş. Gör. Mustafa Serdar KÖKSAL

PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ FEN BİLGİSİ DERSİNDE ÖĞRENCİLERİN MANTIKSAL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞİMİNE ETKİSİ

Arş. Gör. Ayşe Sert ÇIBIK, Yrd. Doç. Dr. Nuri EMRAHOĞLU

Değişen Ve Popülerleşen Bir Kavram Olarak Avrupalılaşma

Yrd. Doç. Dr. Hakan SAMUR

Mersin Arkeoloji Müzesi'nden bir grup Antik dönem etüdlük sikkesinin temizlik ve koruma çalışmaları ile tarihlendirilmesi

Fatih ERHAN, Serdar GİRGİNER, Oğuz TEKİN

YAŞAYAN ÂŞIK SANATINDA SON KARACAOĞLAN ANLATICILARINDAN OSMANİYELİ İSPİR ONBAŞI

Arş. Gör. Ayhan KARAKAŞ

ADANA İLİ’NDEKİ ÖZEL SAĞLIK MERKEZLERİNDE ÇALIŞAN PERSONELİN İŞ-AİLE YAŞAM ÇATIŞMASININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIK, İŞ DOYUMU VE İŞ STRESİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yrd. Doç. Dr. Kemal Can KILIÇ, Dr. İ. Efe EFEOĞLU, Arş. Gör. Hande MİMAROĞLU, Prof. Dr. Hüseyin ÖZGEN

LİSE 3. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ARKADAŞLIK İLİŞKİLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Uzm.Psi.Dan.Gülşen BÜYÜKŞAHİN ÇEVİK, Yrd. Doç. Dr. Meral ATICI

CEYHAN-YUKARI OVA YÜZEY ARAŞTIRMALARINDA BULUNAN HELLENİSTİK DÖNEM KALIP YAPIMI KASELER

Hakkı Fahri ÖZDEMİR

İLKÖĞRETİM 5. SINIF DÜZEYİNDE ARKADAŞLIĞIN SOSYOMETRİK STATÜ VE AKADEMİK BAŞARI AÇISINDAN İNCELENMESİ

Vesile ORAL, Yrd. Doç. Dr. Filiz YURTAL