Şiir Öğretiminde Etkinliklere Dayalı Ontolojik Metin Çözümleme Yöntemi ve Bir Yönerge

Edebî bir tür olarak şiir, Türkçe öğretiminin temel materyallerinden biridir. Aynı zamanda öğrencilerin Türkçe yeterliliklerini geliştirmede işlevsel bir araç olarak kullanılabilir. Bu sürecin nasıl gerçekleştirilmesi gerektiği ise ayrıca önem arz etmektedir. Yani şiir öğretiminde ne gibi yol ve yöntemlerin tercih edileceğini bilmek başarıya ulaşmanın ilk adımıdır. Bu çalışmada öncelikle ontolojik metin analizi yönteminin, şiir öğretiminde neden gerekli olduğu tartışılmıştır. Sonra ontolojik metin analizi yönteminin sanat eserini nasıl işlediği ele alınmıştır. Son olarak ise Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Selam Olsun” şiiri ile ilgili ontolojik yöntem doğrultusunda bir ders planı hazırlanmıştır

Şiir Öğretiminde Etkinliklere Dayalı Ontolojik Metin Çözümleme Yöntemi ve Bir Yönerge

Poetry as a literary genre is one of the basic materials of Turkish teaching. It can also be used as a functional tool to improve students’ Turkish proficiency. It is also important how this process should be carried out. In other words, it is the first step of success to choose what ways and methods will be preferred in poetry teaching. In this study, firstly, it is discussed why ontological text analysis method is necessary in poem teaching. Then, it is examined how ontological text analysis method handles the work of art. Finally, a lesson plan was prepared in accordance with the ontological method of Ahmet Hamdi Tanpınar’s Selam Olsun poem

___

  • Aksan, D. (2011). Cumhuriyet döneminden bugüne örneklerle şiir çözümlemeleri. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Aldırmaz, V. (2016). Bâkî’nin “gösterür” redifli gazelinin ontolojik inceleme yöntemi ile çözümlenmesi.
  • Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 40, 273-286. Altınkaya, H. (2013). Necip Fazıl Kısakürek’in ‘Ben’ şiirinin ontolojik tahlil yöntemi ile çözümlenmesi. Birey ve Toplum, 3(5), 137-154.
  • Azap, S. (2013). Ontolojik çözümleme yöntemi ve “Kanla Kirlenmiş Evrak” şiiri üzerine bir çözümleme denemesi. Turkish Studies, 8(1), 843-853.
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bayram, Y. (2003). Ontolojik analiz metodu ve bir uygulama. Yom Sanat (Mayıs-Haziran), 12-15.
  • Bayram, Y. ve Erdemir, A. (2008). Hazan gazeline farklı bir bakış. Prof. Dr. Celâl TARAKÇI Armağanı, Ankara 2008, 111-123.
  • Cevizci, A. (2011). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Erdem, M. D. (2007). Ontolojik incelemeye Dehhânî’nin “Eyledi” redifli gazeli örneğinde yapısalcı bir bakış, Turkish Studies, 2(3), 254-273.
  • Hazer, G. (2014). Ontolojik tahlil metoduyla Ahmet Muhip Dıranas’ın “Yaşarken” şiirinin incelenmesi. Akademik Bakış, 41, 1-13.
  • Issı, A. Cüneyt. (2004). Turgut Uyar’ın “Göğe Bakma Durağı” başlıklı şiirinde bir matrise ulaşma serüveninin ontolojik analiz metoduyla takibi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 146.
  • İçli, A. (2008). Necati’nin bir şiirinin ontolojik analiz yöntemiyle incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(1).
  • Karatay, H. (2011). Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler. Tacettin Şimşek (Ed.).
  • Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı içinde (s. 77-125). Ankara: Grafiker Yayınları. Kardaş, S. (2014). Nâbî’nin “gelür gider” redifli gazelinin ontolojik analiz yöntemiyle yorumlanması.
  • Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29). Köktürk, Ş. (2003). Bayburtlu Zihnî’nin bir koşmasının ontolojik analiz metoduyla incelenmesi. Millî Folklor Dergisi, 60.
  • Sarıçiçek, M. (2009). Coşkun Ertepınar’ın “Hatırlar mısın” şiirinin ontolojik tahlil metoduyla incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, 10, 109-119.
  • Şeref, İ. (2017). Etkinliklere dayalı ontolojik metin analizi yönteminin yedinci sınıf öğrencilerinin şiir çözümleme başarılarına ve şiir tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Tanpınar, A. H. (2017). Bütün şiirleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tökel, D. (1996). Ontolojik analiz metodu ve bu metodun Bâkî’nin bir gazeline uygulanışı. Yedi İklim. 74
  • Tökel, D. A. (2003). Anlama götüren kilometre taşları: Divan şiirini redifine göre yorumlamak. Yom Sanat, 11, 39-43.