SOKAĞIN MARJİNAL SÜRGÜNLERİ
Sosyolojik anlamda bakıldığında insanları ortak alanda birleştirmesi
bakımından sokak önemlidir. Korkuyu Beklerken ve Aylak Adam metinlerinde
“sokak” kimi zaman birleştirici unsur olarak göze çarparken kimi zaman da
ayrıştırıcı unsur olarak dikkati çeker. “Sokak” bir yandan hayatın içinde olmanın,
hayata atılmanın, sosyal bir varlık olmanın anlamını içinde barındırırken bir
yandan da yalnızlığın, yabancılaşmanın, tecridin korkusunu da barındırır. Bu
bakımdan sokak kavramı toplumsal olduğu kadar edebiyatta da kendine fazlaca
yer bulan bir kavramdır. Çalışmamızda sokağın “Korkuyu Beklerken” ve “Aylak
Adam”da ifade ettiği anlamlar üzerinde durarak toplumsal mekân olan sokak
kavramının edebi kahramanlar için ne anlam ifade ettiğini anlamaya çalışacağız.
___
- Atay, Oğuz. (2008). Korkuyu Beklerken. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Atılgan, Yusuf. (2006). Aylak Adam. İstanbul: YKY Yayınları.
- Berman, Marshall. (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. İstanbul:
İletişim Yayınları.
- Canpolat, Emre. (2014). Walter Benjamin’de Yöntem ve Flâneur.
Moment Dergi, s. 270-295. http://www.momentdergi.org/index.php/momentdergi/article/view/57/358.
- Dirlikyapan, Devrim. (2015). Korkuyu Beklerken Gelenler. Derleyen:
Hilmi Tezgör, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Kara, Esra. (2012). Korkuyu Beklerken ile Yuva Hikâyelerinde Mekânla
İlişkisi Açısından Korku ve Paranoya. Turkish Studies, Cilt: 5, sy: 21, s.168-177.
- Karaca, Birsen. (2011). Oğuz Atay’ın Yarattığı Tutunamayanlar Tipinin
Evrensel Genleri. Folklor/ Edebiyat, Cilt: 17, Sy: 67, s.29-35.
- Netchıtaılova, Ekaterina. (2016). Flâneur, Aylak ve Empatik İşçi. (Çev.
Filiz Aydoğan) TRT Akademi, Cilt:01, s. 640-657.
- Özdemir, Arzu. (2005). Yusuf Atılgan’ın Romanlarının Psikanalitik
Açıdan İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Elazığ.
- Özher, Sema. (2006). Çağdaş İnsanın Tutamak Arayışı: Aylak Adam.
Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:16, Sayı:1, s. 121-129.
- Sazyek, Hakan. (2010). Yusuf Atılgan’ın Aylak Adam’ı: C. Kitaplık,
s.142, s. 64-78.