“Modern Zamanlar“ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması

Metinlerin ve bağlamların anlamca yorumlanması sosyal bilimlerde çok sık kullanılmamasına rağmen önemsenen niteliksel araştırma yöntemlerinden biridir. Böylesi çalışmalarda malzeme olarak yazılı metinler olduğu kadar görsel ve işitsel materyaller de kullanılmaktadır. Anlam yorumlanmasında filmlerin kullanılması yeni bir yöntem değildir. Ancak, Türkçe alanyazınında bu tür analizlere çok sık rastlanmamaktadır. Çalışmada 1930'lu yıllardaki ekonomik ve sosyal yaşantının bir parçası olarak endüstride çalışma ortamı, film aracılığıyla analiz edilmiştir. Charlie Chaplin’in “Modern Zamanlar” 1936 filmi aracılığıyla dönem yorumlanmıştır. Chaplin'in bu filmi, eleştirmenler tarafından dönemini en iyi yansıtan çalışmalardan birisi olarak görüldüğü için seçilmiştir.Film dönemin anlaşılmasında önemli bir görsel zenginlik kazandırmaktadır

An Interpretatıon Of The "Modern Tımes" Fılm And Perıodıcal Labor Relatıons

An Interpretatıon Of The "Modern Tımes" Fılm And Perıodıcal Labor Relatıons The interpretation of the text and context is one of qualitative research methods in the social sciences despite not often used. In such studies, audio-visual materials are also used as well as texts material. Using films is not a new method for interpreting of the meaning. However, it is not very common such analysis in Turkish literature. In this study, working environment in the industry was analyzed through the film as a part of the economic and social life in the 1930s. The period has been interpreted through Charlie Chaplin's "Modern Times" film 1936 . Chaplin's this film has been selected, for it was seen one of the best film reflecting the period by the critics. The film provides an important visual richness to understand the period

___

  • Aykaç, Mustafa. (2000). 'Sendikaların Geleceği: Küreselleşme ve Yapısal Değişiklikler Açısından Bir Analiz'. İçinde: Prof. Dr. Nusret Ekin’e Armağan. Sayfa 553-596. Yayın No:38. Ankara: Türk Ağır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası.
  • Batmaz, Veysel. (2006). Otoriteryen Kişilik ve Uyma. Salyangoz yayınları 19. Akademi Dizisi İstanbul: Sosyoloji Kitaplığı.
  • Bentham, Jeremy.(1787). The Panopticon Writing, In a Series of Letters. Ed. Miran Bozovic, p. 29-95 London: Verso.
  • Bilgin, Nuri. (1997). Siyaset ve İnsan. 222 sayfa. İstanbul: Bağlam Yayınları
  • Bilgin, Nuri. (2008). Sosyal Psikoloji. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. No: 145. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Bozkurt, Veysel. (2000). 'Bilgi Toplumunun Getirdikleri ve Türkiye'. İş Güç Dergisi. Cilt.2 Sayı.1. http://www.isgucdergi.org, Erişim, Nisan 2007.
  • Brown, Richard Harvey. (2005). Culture, Capitalism, and Democracy in the New America. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Cavanagh, Clare. (1994). 'Rereading the Poet's Ending: Mandelstam, Chaplin, and Stalin'. Publication of Modern Language Association, Vol. 109, No. 1, Jan., pp. 71-86.
  • City Lights. (1931). Film. Charles Chaplin. With Chaplin and Virginia Cherrill. United Artists.
  • Duygulu, Ethem. (1999). Yabancılaşma Olgusuna Yönelik Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Dokuz Eylül Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1. Sayı 3. İzmir.
  • Erdut, Zeki. (2004). 'Liberal Ekonomi Politikaları ve Sosyal Politika'. Çalışma ve Toplum. Sayı. 2.
  • Eren, Erol. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Genişletilmiş 5. Baskı, İşletme Ekonomi Dizisi 34.
  • Foucault, Michel. (1992). Hapishanenin Doğuşu. Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, 445 sayfa, İstanbul: İmge Yayınevi.
  • Franklin, Raymond S.(1994). 'The Postindustrial Paradox: Growing Class Inequalities, Declining Class Politics'. Critical Sociology. 20: 103-112.
  • Fromm, Erich. (1982). Psikanalizin Bunalımı: Freud, Marx ve Toplumsal Ruhbilim Üstüne Denemeler. (Çev. Bedirhan Üstün, Cengiz Güleç. 220 s. Dost Kitabevi Yayınları: İstanbul.
  • Grace, Harry A. (1952). 'Charlie Chaplin's Films and American Culture Patterns. The Journal of Aesthetics and Art Criticism'. Vol. 10, No. 4, Special Issue on Psychology and the Arts, Jun., pp. 353-363.
  • Galanopoulos, Kostas. (2008). 'How Contemporary Are Charlie Chaplin’s ‘Modern Times’? The Fordist and Post Fordist Production Models'. Intellectum. Pp. 117-130.
  • Gökgöz, Gökhan. (2007). Post-Fordist Üretim Yapılanmasının İşçiler/Çalışanlar/Emek Üzerindeki Sosyo-kültürel Yansımaları. Dan: Prof. Dr. M. Naci Bostancı. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Sosyoloji Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Heaton, Janet. (2004) Reworking Qualitative Data.172 p. London: Sage Publications.
  • Işıklı, Alpaslan. (2005). Sendikacılık ve Siyaset. 6. Baskı. 639 sayfa. İstanbul: İmge Kitabevi
  • Kaes, Anton. (1993). 'Metropolis: City, Cinema, Modernity'. in Timothy O. Benson (ed.), Expressionist Utopias: Paradise, Metropolis, Architectural Fantasy (Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art) 146-165. Erişim tarihi, Nisan 2008. http://www.mariabuszek.com/kcai/Expressionism/Readings/KaesMtrpls.pdf
  • Le Bon, Gustave. (2005). Kitleler Psikolojisi. 143 sayfa. (Ed. Yunus Ender). İstanbul: Hayat Yayınlar.
  • Makal, Ahmet. (2008). 'Türkiye Emek Tarihinin Bir İzdüşüm Alanı Olarak Edebiyat'. Çalışma ve Toplum. 18. 3. http://www.calismatoplum.org/sayi18/makale18.htm.
  • Modern Times. (1936). Dir. Charles Chaplin. With Chaplin and Paulette Goddard. United Artists.
  • Nowell-Smith, Geofferey. (1996). The Oxford History of World Cinema. Oxford Univeristy Press. 823 pp. Oxford.
  • Orwell, George. (1984). Bin dokuz yüz seksen dört. Çev. Nuran Akgören. İstanbul: Can Yayınları.
  • Ratcliff, Donald. (2003). Video Methods in Qualitative Research. Qualitative Research in Psychology: Expanding Perspectives in Methodology and Design. Camic, Paul M. (Ed); Rhodes, Jean E. (ed); Yardley, Lucy (ed). Qualitative Research in Psychology: Expanding Perspectives in Methodology and Design. (pp. 113-129). xvi, 315 pp. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Rose, Gillian. (2001). Visual Methodologies : An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. p138 GBR, Sage Publications, Incorporated, London.
  • Rothstein, Frances Abrahamer. (2007). Globalization in Rural Mexico : Three Decades of Change. 206 pp. Austin: University of Texas Press.
  • Saklı, Ali Rıza. (2007). 'Kapitalist Gelişim Sürecinde Fordizm ve Post- fordizm'. Ankara, Erişim Tarihi: Nisan 2008, http://www.sakli.info/fordizm.pdf
  • Shilling, Chris. (2004). Body in Culture, Technology and Society. London: Sage Publications, 253 p.
  • Simpson, George. (1964). 'Western Man under Automation'. International Journal of Comparative Sociology, Volume 5, Number 2, 1964 , pp. 199-207(9).
  • Stewart, Garrett. (1976). 'Modern Hard Times: Chaplin and the Cinema of Self-Reflection'. Critical Inquiry. Vol. 3, No. 2, Winter. Pp. 295-314.
  • The Wall. (1982). Film. Dir. Alan Parker. With Bob Geldof.
  • Turner, Graeme. Film As Social Practice. 240 p. London, GBR: Routledge.
  • Yalınkılıç, Fatime . (2007). Modernizm ve Muhafazakârlık: Düşünce Akımlarının Sosyolojik Analizi. Fırat Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı. Sayfa: v + 180. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Yanow, Dvora. (2006) . Thinking Interpretively: Philosophical pesuppositions and the Human Sciences. Dvora Yanow (Eds.), Peregrine Schwartz-Shea (Eds.).In. Interpretation and Method : Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. 468 p. 5-26 pp. NY:M.E. Sharpe, Inc.
  • Yıldırım, Ali; Şİmşek, Hasan. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5. Baskı. 366 s. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Weldes, Jutta. (2006) . High Politics and Low Data: Globalization Discources and Popular Culture. Dvora Yanow (Eds.), Peregrine Schwartz-Shea (Eds.).In. Interpretation and Method : Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. 468 p. 150-186 pp. NY:M.E. Sharpe, Inc.