ÇOCUKLARIN AİLE İÇİNDE ŞİDDETE MARUZ KALMALARI VE DİNDARLIKLARI ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA

Aile, şiddet ve din kavramları geçmişi insanın varoluşuna kadar uzanan, insan hayatında varlığını ve etkisini tarihin tüm dönemlerinde koruyan unsurlardır. Kimi zaman problem, kimi zaman çözüm olarak karşımıza çıkan bu kavramlar insanın yeryüzünde varoluş sürecine katkı sağlayan önemli olgulardır. Ele alınış ve algılanış biçimleri, rolleri ve işlevleri, sebep ve sonuçları hatta tanımlanmaları bile toplumdan topluma kültürden kültüre zamana ve mekâna göre değişip dönüşmüştür. Bu araştırma çocukların aile içinde şiddete maruz kalmaları ile onların dindarlık durumları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak üzere planlanmıştır. Çok geniş ve karmaşık bir konu olan şiddet; aile içi şiddet başlığı altında aile içinde çocuğa yönelik şiddet olarak sınırlandırılmıştır. Ebeveynlerinden çocuğa doğru olmak üzere; çocukların aile içinde maruz kaldıkları şiddet ile onların dindarlıkları arasındaki ilişkinin ne olduğu ya da olabileceği, çocukların dini yaşantıları ile maruz kaldıkları şiddet durumları arasında bir ilişkinin olup olmadığı, varsa ne yönde bir ilişki olduğu, bunların birbirini nasıl etkilediği sorularına cevap aranmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda oluşturulan hipotezleri test etmek için IBM SPSS 21 (Statistical Package for Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenilirliğini ölçmek için Cronbach Alpha analizi, ortaya çıkan değişkenler arasındaki ilişkinin yönü ve anlamlılık düzeyini belirlemek için Paersonkorelasyon testi, ilişkinin yapısını belirlemek için ise regresyon analizi yapılmıştır. Karşılaştırmalar için T-testi ve ANOVA testinden yararlanılmıştır. Adana ilinde lise seviyesinde eğitim öğretim gören 13-18 yaş aralığında bulunan 505 öğrencinin katılımıyla tarama yöntemi ve anket tekniği ile gerçekleştirilen araştırma sonucunda çocuğun dindarlığı ile aile içinde şiddete maruz kalması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ancak çocuğun dindarlığının inanç boyutu ile aile içinde şiddete maruz kalma düzeyi arasında negatif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

RELATIONSHIP WITH VIOLENCE AGAINST CHILD IN THE FAMILY AND CHILD'S RELIGIOSITY

Family, violance and religion are the concepts which protect their existance, influence and importance in human life at entire periods of history. These concepts are sometimes problems and sometimes they confront us as a solution. Handling and perceptions, roles and functions, causes and effects, or even definitions of it has changed and transformed based on time, space and culture. This study has been designed to reveal the relationship between the religiosity of children and their exposure to domestic violence. Because violence is a very large and complex matter, it is limited as family violence against children under the heading of domestic violence. İncluding the right of children from their parents; children are exposed to violence within the family what is the relationship between their piety or may be? İs there any relationship between children's piety and their violence experience? İf there is a relationship between them, how they affect each other? answers to these questions were sought. 21 IBM SPSS (Statistical Package for Social Sciences) software program was used to test hypotheses generated for the purposes of research. To measure the reliability of the scale Cronbach's alpha internal analysis, Paersoncorelation test to determine the direction and significance of the relationship between the resulting variables, to determine the structure of the relation, regression analysis is done. The T-test and ANOVA were used for comparisons. Research, Adana at the high school level, was conducted with the participation of 505 students studying teaching. Screening method and survey technique was used. Findings of this study, no statistically significant relationship between exposure to violence in the family and the child's religiosity. However, a statistically significant negative relationship between the size of the child's religion of faith and family in the level of violence was found. Introduction Domestic violence in the world and in our country that makes you feel a little more with each passing day existence has become a major bio-psycho-social problems. This problem recently is a current issue that is being discussed sensitively with public institutions and civil society organizations who are on alert. İn the news, written and visual media, social media almost every day, the family violence events, modeled on the increase, violence is caused to become more pronounced and visible than before. On the other hand, this phenomenon frequently used by the media, is welcomed ordinary normalized by people, even has became a pozition recognized in many ways. In the study, too often in the past years not covered in the media, which is overlooked by a large part of society, domestic violence is a subject that has been covered up where the reflected portion towards child. Throughout history, violence against children, is very common and considered legitimate by society. In recent days, it is reflected in media reports about sexual abuse with children almost every day. Children are particularly exposed even by those obliged to protect themselves from abuse. Even the children who are in institutions representing religious communities even witnessed on the issue of the abused (http 1, 2, 3, 4). Throughout history, violence against children, domestic violence is very common and can be considered legitimate by society. Some parents, accepted by a training and disciplinary mechanism used children to violence, there appears to be fairly widespread in the family. Moreover, parents are a big part of their violent behavior, perceptions are covered by violence. In this regard, it is extremely conscious of the problems encountered and even in educated families. Given that all forms of violence, their children are either witnesses or victims. Children growing up in violent environments, advanced maturity, becoming carriers and practitioners of violence. Some parents accepted by training and used as a disciplinary mechanism for children to violence, which appears to be quite widespread in the family. Moreover, parents do not perceive a large part of the scope of violence and violent behavior. In this regard, even in extremely conscious and educated family, problems are encountered. Given that all forms of violence children, they are either victims or witnesses. Children growing up in violent environments are becoming carriers and practitioners of violence in the forward run. Most of the researches recently done, shows that domestic violence has been living much more intense and widespread than supposed. Domestic violence against children, mostly ignored in traditional structure is hidden. From past to present by many families, violence is used as a tool against child discipline and education. Under these circumstances, violence against children, as long as being exaggerated reflection of the middle of the street and law enforcement continues its presence in the family. That take place in the private sphere of family violence against children, can not be too much interference. Children exposed to violence within the family, in general, to accept this situation and they hide from their environment. Research Hypothesis In this study; 1. Religiosity levels will vary according to the children 's subjective perception of religiosity. 2. There is a relationship between children 's perception of subjective piety with which they exposed the level of domestic violence. 3. Levels of violence they are exposed to domestic violence increases children 's religiosity level will be reduced. 4. There is a relationship between the children's sub dimensions of piety level and level of violence exposed within the family. Research Findings In this study; 1. it was found a strong positive correlation between Children's subjective perception of piety with piety, statistically significant. 2. A statistically significant relationship between children 's perception of subjective religiosity and their families exposed to domestic

___

  • AKDUMAN, G., RUBAN, C., AKDUMAN, B. ve KORKUSUZ, İ. (2005). Çocuk ve Cinsel İstismar. Adli Psikiyatri Dergisi, 3 (1), 9-14.
  • ARAL, N. (1991). Ailenin Güçlenmesinde Aile Bireylerinin Sorumlulukları. Ankara Aile Araştırma Kurumu, Egitim-3, 39.
  • AYDIN, Ö. G. (2011). Yaşamı Sürdürmede Dini İnancın Rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BREMNER, R. H.,KOOLE, S. L., & BUSHMAN, B. J.(2011)."Pray for Those Who MistreatYou": Effects of Prayer onAnger and Aggression.Personality and Social Psychology Bulletin 37(6), 830-837.
  • CENGİZ, M. (2008). Çocukların Aile İçi Şiddete Uğramasına Neden Olan Sosyo-Ekonomik Faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • ÇHS, Çocuk Hakları Sözleşmesi (1995). 27.01.1995 tarihli Resmi GazeteAnkara: Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü.
  • DURKHEIM, E. (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri (çev. Fuat Aydın) İstanbul: Ataç Yay.
  • FINKELHOR, D.,Hotaling, G. T., Lewis, I. A. &Smith, C. (1989). Sexual abuse and its relationship to later sexual satisfaction, marital status, religion, and attitudes. Journal of Interpersonal Violence, 4, 379-399. GELLES, R. J. (1985). Family Violence. Annual Review of Sociology, 11, 347- 367.
  • GÜLMEZ, Ç. (2014). Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet, Ahlaki Çözülme ve Dindarlık. Yayınlanmamış Doktora Tezi, 19 Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • HINES, D. A. & Malley, M. K. (2005). Family Violence in the United States: Defining, Understanding and Combating Abuse. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
  • HÖKELEKLİ, H. (2007). Çocuk ve gençlerde şiddet olgusu ve önlenmesine yönelik öneriler. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 61-78.
  • KARSLI, N. (2012). Dindarlık ve Öfke Kontrolü İlişkisi Üzerine Tecrübî Bir Araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 16(50), Kış, 67.
  • KAYIKLIK, H. (2003). Orta Yaş Ve Yaşlılıkta Dinsel Eğilimler. Adana: Baki Kitapevi.
  • KAYIKLIK, H. (2011). Din Psikolojisi: Bireysel Dindarlık Üzerine. Adana: Karahan Kitapevi.
  • KING, V. (2003). The influence of religion on fathers' relationships with their children. Journal of Marriage and Family, 65, 382-395
  • KÜNTAY, E. ve Erginsoy, G. (2005). İstanbul'da On Sekiz Yaşından Küçük Ticari Seks İşçisi Kız Çocuklar (s. 94). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • LILLY, M. M., HOWELL, K. H. & BERMANN, S. G. (2015). World Assumptions, Religiosity, and PTSD in Survivors of Intimate PartnerViolence. Violence Against Women 2015, 21(1),87-104.
  • MIAN, M. (2004). World Report on Violence and Health: What İt Ortalamas for Children and Pediatricians. The Journal of Pediatrics, 145, 14-19.
  • OVACIK, A. C. (2008). Aile İçi Şiddetin Erkek Çocuğun Şiddet İçeren Suç İşleme Davranışına Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • PARKER, J. A., MANDLECO1, B., ROPER, S. O., FREEBORN, D. & DYCHES, T. T. (2011). Religiosity, Spirituality, and Marital Relationshipsof Parents Raising a Typically Developing Child or a Child With a Disability. Journal of Family Nursing 17(1), 82-104.
  • SARAN, N. (1991) Aile Hayatı ve Toplum. Aile Yazılar:3 Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayını. Ankara: MN Ofset.
  • SARIBEYOĞLU, S. N. (2007). Lise Ögrencilerinde Aile İçi Çocuk İstismarı İle Zorbalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • STRAUS, M. A. (1992). Sociological Research and Social Policy: The Case of Family Violence. Sociological Forum, 7(2), 211-237.
  • TBMM AKR., (2010). Kayıp Çocuklar Başta Olmak Üzere Çocukların Mağdur Olduğu Sorunların Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Raporu. Ankara.
  • VAHİP, I. ve DOĞANAVŞARGİL, Ö. (2006). Aile İçi Fiziksel Şiddet ve Kadın Hastalarımız. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(2), 107-114.
  • YAPICI, A. (2002). Dini Yaşayışın Farklı Görüntüleri ve Dogmatik Dindarlık. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Temmuz-Aralık
  • YAPICI, A. (2007). Ruh Sağlığı ve Din: Psiko-Sosyal Uyum ve Dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi.
  • YENİBAŞ R. ve ŞİRİN, A. (2007). Ailede Çocuğun İstismarı veUmutsuzluk (1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • http1: http://www.cnnturk.com/turkiye/cocuklara-yonelik-cinsel-istismar- yuzde-400-artti erişim: 16.06.2016
  • http 2: http://www.mynet.com/haber/guncel/karamandaki-cinsel- istismar-olayinin-faili-buyukturk-babasi-olmadigi-icin-ona-ozen- gosterdim-2490066-1 erişim: 16.06.2016 http 3:
  • http://www.memurlar.net/haber/590146/ erişim: 16.06.2016 http 4:
  • http://www.memurlar.net/haber/586174/ erişim:16.06.2016