Yaşar Kemalin romanlarını yazarken sözlü edebiyat gelene- ğinden yararlandığı sıkça vurgulanır. Gerçekten de Yaşar Ke- malin anlatıcısının çoğu zaman bir halk hikâyecisine öykün- düğü, romanın kurmaca dünyasından biri gibi, roman kişile- rine neredeyse mesafesiz bir duruşu benimsediği görülür. Halk deyişlerine sıkça başvurur ya da anonim bir köy korosunu temsil eder. Ancak duyulan sesin bir halk hikâyecisine değil, modern bir anlatıcıya ait olduğunun fark edildiği anlar vardır. Bu makalede, yazarın Köroğlunun Ortaya Çıkışı başlıklı metni ile Behçet Mahirin anlattığı Köroğlu destanı karşılaştı- rılarak, Yaşar Kemal edebiyatının halk hikâyeleriyle benzeşen değil farklılaşan yanları ve Yaşar Kemalin kendine has teknik- lerle geliştirdiği öyküleme tarzı açığa çıkarılmaya çalışılacaktır. Bu yapılırken, yazarın hikâyeye eklediği ve çıkardığı unsurlara, sözlü anlatımda pek yer verilmeyen ancak yazılı anlatımda or- taya çıkan ayrıntılara ve sözlü gelenek ile yazarın anlatım tek- nikleri birleşirken ortaya çıkan aksaklıklara değinilecektir.
___
Başgöz, İlhan (2003). Ağıt, Destan, Yaşar Kemal ve Anılar. Geçmişten Geleceğe Yaşar Kemal. Haz. Süha Oğuzertem. İstanbul: Adam Yay.124-40.
Boratav, Pertev Naili (1982). Köroğlu Destanı . İstanbul: Adam Yay.1984.
Boratav, Pertev Naili, Yaşar Kemalin Yörük Kilimindeki Nakışlar. Folklor ve Edebiyat 1 . İstanbul: Adam Yay. 411-26.
Cemal Süreya (1992). Folklor Şiire Düşman . İstanbul: Can Yay.
Çiftlikçi, Ramazan (1997). Yaşar Kemal: Yazar-Eser-Üslup. Ankara: Kültür Bakan- lığı Yay.
Gürsel, Nedim (1997). Köroğlu Destanı ve Yaşar Kemal. Başkaldıran Edebiyat. İstanbul: Yapı Kredi Yay. 176-90.
Mahir, Behçet, anlatan (1973). Köroğlu Destanı. Der. Mehmet Kaplan ve diğer. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yay.
Oğuz, Öcal (15 Nisan 2004). Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümünde, Yaşar Kemal Seminerinde gerçekleştirilen toplu görüşme.
Yaşar Kemal (18 Mart 2004a). Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümünde, Yaşar Kemal Seminerinde gerçekleştirilen toplu görüşme.
Yaşar Kemal, (Mayıs 1981). Güneş Yürekli İnsan Yaşar Kemal. Söyleşiyi yapan: Şule Büyükçizmeci ve Havva Can. Görünüm 4: 4. (Ankara: Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu Uygulama Gazetesi).
Yaşar Kemal, (1999). İnce Memed 1 . İstanbul: Adam Yay.
Yaşar Kemal, (2004b). Köroğlunun Ortaya Çıkışı. Üç Anadolu Efsanesi. İstanbul: Yapı Kredi Yay. 9-90.
Yaşar Kemal, (1983). Yaşar Kemal ile Anlatım Sanatı Üzerine Söyleşi. Söyleşiyi yapan: Alpay Kabacalı. Yazko Edebiyat 27: 120-123.
Yaşar Kemal, (1989). Yaşar Kemalle Yaratıcılığının Kaynakları Üzerine Söyleşi. Söy- leşiyi Yapan: Erdal Öz. Ağacın Çürüğü . İstanbul: Yapı Kredi Yay.223-253.
Yaşar Kemal, (2007). Yılanı Öldürseler . İstanbul: Yapı Kredi Yay.