İnsanlığın ortak hafızası konumunda olan mitler, masallar ve benzeri bir çok anlatıda, dönüşüm sürecindeki bireyin içsel değişimi, sembolik anlamda bir mekân değişikliğini zorunlu kılar. Bu durum, zulemat (karanlıklar) ülkesine yolculuk, çile ve/ya uzlet gibi oldukça farklı şekillerde karşımıza çıkabilmektedir. Bu bağlamda, insanın farkındalığını idrak ederek bunu aşkın (transandantal) bir boyuta taşıması ve nihayet mistik bütünleşmeyi elde etmesinde ‘kapalı ve dar mekânlar’ yaptığı çağrışımlarla birlikte büyük bir rol oynar. Birey, kendisinde saklı olan gizil güçleri tanıma noktasında girdiği kapalı ve dar mekânlardan bir fark edişle çıkarak sonsuzluğa açılmış yayılmış olur.
In myths, folk tales and narrations which are the common memory of mankind, inner changing of an individual in the transformation period needs a change of space symbolically. This situation we face to face with has various types like a journey to country of darkness, suffering, and/or isolation. In this meaning, close and narrow spaces and their associations play a great role for a person’s being aware of himself/herself, perceiving this awareness and carrying this perception to a higher dimension and finally getting the mystic maturity. An individual who has gone to close and narrow spaces to recognize his/her hidden potential abilities comes back and reaches eternity.
___
Aça, Mehmet (2004), “Yaratılış Mitleri, Şamanizm ve Tasavvuf Bağlamında Düşüş Mahrumiyet ve Hapis”, Milli Folklor, Yaz S.62, s.8-18
Arasteh, A. Reza (2000), Aşkta ve Yaratıcılıkta Yeniden Doğuş (Çev. Bekir Demirkolİbrahim Özdemir), Kitabiyat Yayıncılık, Ankara
Bachelard, Gaston (1996), Mekânın Poetikası (Çev. Aykut Derman), Kesit Yayınları,İstanbul
Campbell, Joseph (2000), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (Çev. Sabri Gürses), Kabalcı Yayınları, İstanbul
Chittick, William (1997), Varolmanın Boyutları (Çev. Turan Koç), İnsan Yayınları,İstanbul
Chittick, William (2003), Tasavvuf (Çev. Turan Koç), İz Yayıncılık, İstanbul Çamuroğlu, Reha (1999), Dönüyordu, Om Yayınevi, İstanbul
Eliade, Mircea (1994), Ebedî Dönüş Mitosu (Çev. Ümit Altuğ), İmge Kitabevi, Ankara
Kur’an-ı Kerim ve Türkçe Anlamı (1986), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara
Fordham, Frieda (2004), Jung Psikolojisinin Ana Hatları, (Çev. Aslan Yalçıner) Say Yayınları, İstanbul
Gökeri, A. İ. (1979), Arketiplere Dayanan Yeni Bir İnceleme Yönteminin Tanıtılarak İngiliz ve Türk Edebiyatında Bazı Romans ve Epik Niteliğindeki Yapıtlara Uygulanması,Ankara Üniversitesi, DTCF, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara
Guenon, Rene (2001), Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi (Çev. Fevzi Topaçoğlu), İnsan Yayınları, İstanbul
Jung, C. G. (1993), Dönüşüm Sürecini Canlandıran Örnek Simgeler (Çev. Ender Gürol), Türk Dili, Sayı 500, Ağustos, s. 203, Ankara
Korkmaz, Ramazan (2000), “Kara Kitap’taki Simgesel Dönüş İmgelerinin Postmodernist Açıdan Yorumu”, Türk Yurdu, Türk Romanı Özel Sayısı, s.153
Korkmaz, Ramazan (2004), Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara
Lekesiz, Ömer (1997), Sevgilinin Evi, Yedi Gece Kitapları, İstanbul
Nasr, Seyyid Hüseyin (2002), Tabiat Düzeni ve Din (Çev. Latif Boyacı), İnsan Yayınları,İstanbul
Özcan, Tarık (2003a), “Osmancık Romanının Arketipsel Sembolizm Bakımından Çözümlenmesi”, Bilig, Yaz, S.26, s.103-116
Özcan, Tarık (2003b), “Oğuz Kağan Destanının Kahramanlık Mitosu Bakımından Çözümlenmesi”, Milli Folklor Dergisi, Bahar, S.57,s.76-81
Sayar, Kemal (2003), Sufi Psikolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul
Settari, Celal (2000), Züleyha’nın Aşk Derdi (Çev. Mehmet Kanar), İnsan Yayınları,İstanbul
Spiegelman, J. Marvin – Pir Vilayet İnayet Han – Tasnim Fernandez (1997), Jung Psikolojisi ve Tasavvuf, (Çev. Kemal Yazıcı – Ramazan Kutlu), İnsan Yayınları, İstanbul
Yıldırım, Ali (2003), Zıtlık Kavramı ve Divan Şiirinde Zerre-Güneş Sembolizmi, Bilig,S. 25, s. 125-138
Yıldırım, Ali (2004), İslamın Tabiat Anlayışı ve Divan Şiirine Yansımaları, İlmi Araştırmalar,Güz S.17, s.155-173
www.hermetics.org Simyanın Öyküsü