Öğretmen Homeros

En erken çağlardan itibaren Homeros eğitimde, sosyal ve politik hayatı şe killendirmede bir otorite olarak kabul edilmiştir. Bunun nedeniyse Homeros’un İlyada ve Odysseia’da içinde yaşanılan kültürün başat değerlerini, ahlaki erdem lerini kahramanlar üzerinden anlatmasıdır. Aslında bu anlatım onun Yunanlıla rın ilk öğretmeni olarak kabul edilmesinin yolunu da açmıştır. En ünlü öğrenci ler ise Akhilleus ve Telemakhos’tur. Akhilleus İlyada’da, Telemakhos Odys seia’da öğretmenleri üzerinden belli bir eğitime tabi tutulur. Fakat iki kahrama nın eğitimi hem benzerdir hem de kimi yönlerden farklıdır. Akhilleus doğduğu andan itibaren ait olduğu sınıfın değerlerini, kim olduğunu bilir. Telemakhos ise babasız bir çocuk olarak henüz kendisinin kim olduğunun farkında değildir. Yi ne de yalnızca sözleri değil eylemleri de merkeze alan eğitimleri sonucunda iki kahraman hem nerede ne söyleyeceklerini hem de nerede ne yapacaklarını bilir ler ve Homerik bir kahraman olma şerefine yükselirler. Makalede bu iki kahra manın hem farklı hem de benzer eğitimleri ayrıntılı bir biçimde ele almayı amaçlamaktadır.

Homer, the Teacher

From earliest times, Homer was regarded as an authority in educa tion, and in shaping social and political life. For Homer in Iliad and Odyssey describes the dominant values, moral virtues of the Greek culture via its heroes. In fact, this narration has opened the way for him to be regarded as the first teacher of the Greeks. His most famous students are Achilles and Telemachus. He talks about Achilles’ education in Iliad, Telemachus’ in Odyssey through his teachers. But the education of these two heroes is both similar and different in some ways. From the moment Achilles was born, he knows the values of the class he belongs to, who he is. On the contrary, Telemachus as a child without a father does not know who he is. Yet, their education which is centered around not only words but also deeds, makes these two heroes know what to say and what to do. In the end, they gain the honor of becoming a Homeric hero. So the aim of this paper is to elaborate both different and similar educations of these heroes.

___

  • Verdenius, W. J. (1970). Homer, the Educator of the Greeks. Amsterdam: NorthHolland Publishing Company.
  • Segal, C. (1983). Kleos and Its Ironies in the Odyssey. L’Antiquite Classique, 52, 2247.
  • Redfield, J. M. (1994). Nature and Culture in the Iliad: The Tragedy of Hector. Durham: Duke University Press.
  • Platon. (2010). Devlet. (Çev. S. Eyuboğlu & M. A. Cimcoz). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Petropoulos, J. C. B. (2011). Kleos in a Minor Key: The Homeric Education of a Little Prince. Cambridge: Harvard University Press.
  • Mutlu, B. (2018). Alasdair MacIntyre’ın Çağdaş Sorunlar Karşısında Yeni Aristotelesçiliği. Kilikya Felsefe Dergisi, 1, 39-63.
  • Mutlu, B. (2017). Platon’da ve Platon Öncesı̇ Metı̇nlerde Mı̇mesı̇s. Art-Sanat, 8, 934.
  • Marrou, H. I. (1982). A History of Education in Antiquity. (Trans. G. Lamb). Wisconsin: University of Wisconsin Press.
  • Mackie, C. J. (1997). Achilles’ Teachers: Chiron an Phoenix in The ‘Iliad’. Greece & Rome, 44 (1), 1-10.
  • MacIntyre, A. (2001). Ethik’in Kısa Tarihi. (Çev. H. Hünler & S. Zelyut Hünler). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Lloyd-Jones, H. (1971). The Justice of Zeus. Berkeley: University of California Press.
  • Jaeger, W. (1946). Paideia the Ideals of Greek Culture 1: Archaic Greece-The Mind of Athens. (Trans. G. Highet). Oxford: Oxford University Press.
  • Homeros. (2008). Odysseia. (çev. A. Erhat & A. Kadir). İstanbul: Can Yayınları.
  • Homeros. (1975). İlyada. (Çev. A. Erhat & A. Kadir). İstanbul: Can Yayınları.
  • Heslin, P. J. (2005). The Transvestite Achilles: Gender and Genre in Statius’ Achilleid. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Havelock, E. A. (1963). Preface to Plato. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  • Finley, M. (2014). Odysseus’un Dünyası. (Çev. G. Durna). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Clarke, H. W. (1963). Telemachus and The Telemacheia. The American Journal of Philology, 84 (2), 129-145.
  • Avery, H. C. (1998). Achilles’ Third Father. Hermes, 126 (4), 389-397.
  • Adkins, A. W. H. (1960). Merit and Responsibility: A Study in Greek Values. Oxford: Clarendon Press.