Epikür ve Lukretius’un Ölüm ve Yokluk Algılarına Dair Bir Değerlendirme

Ölüm hayatın yadsınamaz bir gerçekliğidir. Onun kötü ve korkulası bir du rum olup olmadığı, Antik Yunan filozoflarına kadar geri götürülebilir önemli bir tartışmadır. Bu çalışma öncelikle Epikür’ün; “ölüm bize bir şey yapmaz; zira biz hayatta iken ölüm yok, ölüm geldiğinde ise artık biz yokuz” tezini hangi ge rekçelere dayandırdığını ve ne ölçüde tatmin edici sonuçlara ulaştığını tartışma konusu yapmaktadır. Daha sonra Epikür’ün halefi olarak kabul edilen Lukre tius’un; doğum öncesi yokluk ile ölüm sonrası yokluk arasında kurduğu benzer likten, ölümden korkmanın anlamsızlığı sonucunu nasıl çıkardığını irdelemeye çalışmaktadır. Son olarak ise bu iki yokluk dönemi arasındaki ilişkinin, Lukre tius’un iddiasının aksine, aslında simetrik olmadığını, zira insanların daha geç doğmasıyla daha geç ölmesi arasında, sebep olduğu yoksunluklar göz önüne alındığında ciddi farklılıklar olduğunu savunan modern asimetrik yaklaşımlara değinmektedir. Bu çalışma temel olarak ölümün, doğasından kaynaklı endişeyi besleyen bir gizeme sahip olduğu, fakat bununla birlikte onun hayata anlam verme arayışımızda bize önemli katkılar sunduğu tezini savunmaktadır.

___

  • Warren, J. (2014). The Symmetry Problem. Life and Death. (Ed. S. Luper). Cambridge: Cambridge University Press, 165-180.
  • Warren, J. (2004). Facing Death: Epicurus and his Critics. Oxford: Clarendon Press.
  • Sorensen, R. (2013). The Symmetry Problem. The Oxford Handbook of Philosophy of Death. (Eds. F. F. Ben Bradley & J. Johansson). New York: Oxford University Press, 234-254.
  • Smith, M. F. (2001). Introduction. On the Nature of Things. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Simon, J. R. (2009). Playing the Odds: A New Response to Lucretius’s Symmetry Argument. European Journal of Philosophy, 18 (3), 414-424.
  • Scheffler, S. (2013). Death and the Afterlife. (Ed. N. Kolodny). New York: Oxford University Press.
  • Rosenbaum, S. E. (2013). Concepts of Value and Ideas about Death. The Metaphysics and Ethics of Death. (Ed. J. S. Taylor). New York: Oxford University Press, 149-168.
  • Rosenbaum, S. E. (1993). How to Be Dead and not Care: A Defense of Epicurus. The Metaphysics of Death. (Ed. J. M.Fischer). Stanford, CA: Stanford University Press, 117-134.
  • Rosenbaum, S. E. (1989). The Symmetry Argument: Lucretius Against the Fear of Death. Philosophy and Phenomenological Research, 50 (2), 353-373.
  • Rosenbaum, S. E. (1986). How to Be Dead and Not Care: A Defense of Epicurus. American Philosophical Quarterly, 23 (2), 217-225.
  • Raz, J. (2001). Value, Respect, and Attachment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Parfit, D. (1984). Reasons and Persons. Oxford: Clarendon Press.
  • Nagel, T. (1986). The View from Nowhere. New York: Oxford University Press.
  • Nagel, T. (1979). Mortal Questions. Cambridge: Cambridge University Press.
  • McMahan, J. (2002). The Ethics of Killing. New York: Oxford University Press.
  • McMahan, J. (1988). Death and the Value of Life. Ethics, 99 (1), 32-61.
  • Luper, S. (2009). The Philosophy of Death. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lucretius (2001). On the Nature of Things. (Trans. M. F. Smith). Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Kripke, S. (1980). Naming and Necessity. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kaufman, F. (1999). Pre-Vital and Post-Mortem Non-Existence. American Philosophical Quarterly, 36 (1), 1-19.
  • Kaufman, F. (1996). Death and Deprivation; or, Why Lucretius' Symmetry Argument Fails. Australasian Journal of Philosophy, 74 (2), 305-312.
  • Kagan, S. (2012). Death. New Haven: Yale University Press.
  • Hetherington, S. (2005). Lucretian Death: Asymmetries and Agency. American Philosophical Quarterly, 42 (3), 211-219.
  • Glannon, W. (1994). Temporal Asymmetry, Life, and Death. American Philosophical Quarterly, 31 (3), 235-244.
  • Feldman, F. (1992). Confrontations with the Reaper: A Philosophical Study of the Nature and Value of Death. Oxford: Oxford University Press.
  • Feldman, F. (1991). Some Puzzles About the Evil of Death. The Philosophical Review, 100 (2), 205-227.
  • Ewin, R. E. (2002). Reasons and the Fear of Death. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
  • Epicurus (1994). Letter to Menoeceus. (Trans. B. Inwood). The Epicurus Reader: Selected Writings and Testimonia. (Ed. B. Inwood). Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Draper, K. (2013). Epicurus on the Value of Death. The Metaphysics and Ethics of Death. (Ed. J. S. Taylor). New York: Oxford University Press, 71-80.
  • Draper, K. (2004). Epicurean Equanimity Towards Death. Philosophy and Phenomenological Research, 69 (1), 92-114.
  • Brueckner, A. J. M. F. (1993). The Asymmetry of Early Death and Late Birth. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 71 (3), 327-331.
  • Brueckner, A. J. M. F. (1986). Why Is Death Bad? Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 50 (2), 213-221.
  • Bradley, B. (1998). Extrinsic Value. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 91 (2), 109-126.
  • Belshaw, C. (2005). 10 Good Questions about Life and Death. Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Belshaw, C. (2000). Later Death/Earlier Birth. Midwest Studies In Philosophy, 24 (1), 69-83.
  • Belshaw, C. (1993). Asymmetry and Non-Existence. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the AnalyticTradition, 70 (1), 103-116.
  • Aristotle (1995). Nicomachean Ethics. (Trans. D. Ross). The Complete Works of Aristotle. (Ed. J. Barnes). Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Aristoteles (1998). Nikomakhos’a Etik. (Çev. S. Babür). Ankara: Ayraç Yayınevi.