KÖKTENCİ SANATTA DEVRİMSEL GELGİT: KAVRAM-İMGE DİYALEKTİĞİ

Bu makalede belirgin bir şeffaflıkla ortaya konularak tartışılan ana düşünce ve problematiği; “günümüz sanatına dair eleştiri ve sanat yorumu bilinciyle, köktenci sanat etkinlikleriyle ilgili tavır ve söylemlerin analizi” biçiminde vurgulamak olasıdır. Dolayısıyla, makalede zikredilen olguların birçoğu, globalizmin başlangıcı kabul edilen 60’lı yıllardan bu yana gerçekleştirilmiş, ulusal ve uluslararası düzeyde ünlü sanatçılara ait sanat etkinlikleriyle bazı eleştirmecilerin çelişkili açıklamalarını da içermektedir.Yapılan çalışmanın amaçı, köktenci eğilimlerin özgün kaynakları ile bu etkinliklerin günümüzdeki “pseudo” avangart” yansımaları arasındaki temel çelişkileri ortaya çıkarmaktır. Çağdaş eleştiri ve sanat eğitimine alternatif bir yaklaşım ve belirgin bir katkı olarak makale metninde, postmodern çevre içinde gelişen kimi tartışmalara ilişkin eleştirel açıklamalara da yer verilmiştir.

Özet: Bu makalede belirgin bir seffaflıkla ortaya konularak tartısılan ana düsünce ve problematigi; “günümüz sanatına dair elestiri ve sanat yorumu bilinciyle, köktenci sanat etkinlikleriyle ilgili tavır ve söylemlerin analizi” biçiminde vurgulamak olasıdır. Dolayısıyla, makalede zikredilen olguların birçogu, globalizmin baslangıcı kabul edilen 60’lı yıllardan bu yana gerçeklestirilmis, ulusal ve uluslararası düzeyde ünlü sanatçılara ait sanat etkinlikleriyle bazı elestirmecilerin çeliskili açıklamalarını da içermektedir.Yapılan çalısmanın amaçı, köktenci egilimlerin özgün kaynakları ile bu etkinliklerin günümüzdeki “pseudo” avangart” yansımaları arasındaki temel çeliskileri ortaya çıkarmaktır. Çagdas elestiri ve sanat egitimine alternatif bir yaklasım ve belirgin bir katkı olarak makale metninde, postmodern çevre içinde gelisen kimi tartısmalara iliskin elestirel açıklamalara da yer verilmistir.

___

Bürger, Peter, Avangard Kuramı, Sunuş: Ali Artun, İletişim Yayınları, İstanbul 2004.

Danto, Arthur C., “Works of Art and Mere Real Things”, Transfiguration of Commonplace, The Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1981 s: 1-32

Esche, C., Vasıf Kortun, “The World is Yours ” Art ,City and Politics in the Expanding World / “Dünya Senin,” Genişleyen Dünyada Sanat, Kent ve Siyaset, İstanbul Foundation for Culture and Arts, sayfa: 24, İstanbul, 2004.

Henry, Adrian,. Environment and Happening Thames & Hudson, London, 1974.

Daimen Hirst, www. vikipedia.org; vikipedia, the free encyclopedia Koçak. Orhan, “Modernizm ve Postmodernizm” Defter Dergisi, Ocak-Haziran 1992, sayı 17, s.72.

Lynton, Norbert, The Story of Modern Art, Phaidon, Press Limited, London,1989.

Phillips, Tom, Works, Texts To 1974 Edition: Hansjörg Meyer, Stuttgart,

London, Rekjavik, s: 215, 1975.9- Ratcliff, Carter, Gilbert & George: The Singing Sculpture , Anthony d’Offay Gallery Publication, London 1993, s: 1-63

Smith, E.L., Movement in Art since 1945, Thames & Hudson, London, 1975.

Vogel, C., “An Artist Invests Himself,” Herald Tribune, 29-30 Kasım 2003 (çev. A. Genç, çevirinin tümü için bkz. www.ademgenc.com).

Williams, Reymond, “Avangard Sanatın Politikası”(Çev. Babacan, İ), Adam Sanat Dergisi, Ocak , sayı: sayfa:19-32. Wilson, Colin, The Outsider, Foreword Copyright by Marilyn Ferguson, Penguin Putnam Inc., Los Angeles, 1982, sayfa: xııı.