FEVZI EL-MA‘LÛF ŞİİRLERINDE ÜZÜNTÜ FENOMENİ (PSİKOLOJİK BİR İNCELEME)

Üzüntü ve kötümserlik olguları, modern Arapça şiirinin, ayrıcı vasfı ve yaygın bir gerçeğidir. Elbette yaygınlığın birtakım sebepleri bulunmaktadır. Bunlar İslam dünyasının geri kalmışlığı, medeniyetler arasındaki yeri, pek çok çeşitli alandaki süregiden üst üstü gelen yenilgilerdir. Ayrıca kimilerindeki tarafgirlik, mezhep ve meşrep taassubu, batıya bağımlılık, boyundurukluk, cehaletin artması, kendini bilmezlik, aidiyet duygusunun körelmesi, kimliksizlik ve kişiliksizlik, toplumdaki eşitsizlik, adaletsizlik, kayırmacılık, ahlâkî yozlaşma, ilkelerdeki sarsıntı, rol modellerin yetersizliği de bu üzüntü olgusunu tetikleyen unsurlardır. Tüm bu sıralananların izdüşümünü şairlerde ve şiirlerinde izlemek mümkündür. Şiirlerdeki temel vurgu üzüntü ve türevleri olan kötümserlik duygularıdır. Anılan kötümserlik duyguları kimi şairlerin köklü eserlerine ana rengini vermiştir. Fevzi el-Ma‘lûf’un zikredilen şairler arasında ayrıcalıklı bir yeri vardır. O, şiirlerinde üzüntüyü işleyen çağdaş Arap şairlerinin en önemlileri arasındadır. Üzüntü olgusu, şairin düşünce dünyasının öyle bir sarmıştır ki, bu duygu şiirlerinin her bir satırına sinmiştir. Bu araştırma Fevzi el-Ma‘lûf’taki üzüntü olgusunu ayrıntılı inceleyecektir. İnceleme sırasında, Psikoloji araştırmalarının başında yer alan psikolojik yöntemden de yardım alınacaktır. Bu minvalde çalışma, bir giriş ve iki bülümden oluşacaktır. Bunlar sırasıyla. İlk bölüm: Objektif çalışma üç başlıktan oluşur. Bunlar.İlk başlık: Psikolojik Yöntem Hakkında Bilgi, İkinci başlık: Fevzi el-Ma‘lûf’taki üzüntünün özellikleri ve Şairdeki üzüntü olgusunun nedenlerini araştırmak. Üçüncü başlık: Şairdeki üzüntü olgusunun temelleri. İkinci bölüm: Edebiyat çalışması iki başlıktan oluşur. Bunlar, Birinci başlık: Dil ve üslûp, İkinci başlık: Şiirlerin biçimleri.

___

  • Abdül-Muttalib, Muhammed, el-Belagatü vel-Üslubiyye, Kahire:Loncmen, 1.Baskı, 1994.
  • Abdül-Şahîd, Sumuveil, Fevzi el-Mâ’lûf, Siratüh, Edebuh, Fennuh, Beyrut: Muessesit Nevfel, 1.Baskı.1971.
  • El-Akkad, Abbas Mahmut, el-Mecmuatü el-Kemiletu Li-Muellefêtil-Akkad, Beyrut: Dârül-Kitabil-Lübnani, 1.Baskı, 1983.
  • El-Akkad, Abbas Mahmut, İbnur-Rumi, Hayetühü Min Şiirih, Sayde, Beyrut: Menşurâtül-Mektebetil-Asriyye, 1954.
  • El-Akkub, îsa Ali, el-Mufassalu Fi Ülumil-Belagatil-Arabiyye, Halep: Müdüriyyetül-Kutubi vel-Matbuât, 2000.
  • Atîk, Abdül-Azîz, Fil-Belagatil-Arabiyye, İlmul-Meâni, Beyrut: Dârül-Nahda 1.Baskı, 2009.
  • El-Azab, Muhammed Ahmet, el-Budu el-Aharu Fi el-İbdai eş-Şiiri “Kırâtün-Nasiyye” Kahire: Matbâatü-Rifâi, 1984.
  • Câd Hasan, el-Edebil-Arabi Fil-Mehcer, Kahire: Dârüt-Tıbeâtil-Muhammedîyye, 1.Baskı, 1963.
  • Dâvüd, Enes, Şiir Muhammed Hasan İsmaîl “Muhaveletün Lil-Tazavvukil-Fennî” Kahire: Dâr hecrin Lil-Tibââ, 1986.
  • Dayf, Şavki, Dirasêtün-Fiş-Şiiril-Arabi el-Muâsir, Mısır, Dârül-Meârif,1979.
  • Dru, İlyezebis, el-Şiiru Keyfe Nefhemuhu ve Netezevvakhu, Tercemit :İbrâhim Muhammed eş-Şubeşi, Beyrutun Baskısı, 1961.
  • Ebûl-Azêim, Talat, el-Ruyetur-Rumensiyyetu Lil-Masîri el-İnsani, Khire: el-Heyetül-Mısriyetül-Ammetü Lil-Kitap, 1981.
  • Ed-Dihân, Semî, Kudemê ve Muâsirûn, Mısır, Dârül-Meârif, 1.Baskı, 1961.
  • Er-Ridini, Muhammed Abdil-Kerim, ve Şelteg Abbüd, Menhecül- Bahsil-Edebi vellugavi, el-Cezayir, Dârül-Hude, 2010.
  • Es-Sedet, Cihan, Eserün-Nakdil-İncilizi Fin-Nıkad er-Rumensiyyen Fi Mısır, Dârül-Mearif, 1992.
  • Es-Semeri, İbrahim Abdül-Aziz, İtticehetin-Nakdil-Arabi, Dârül-Afakil-Arabiyye, 1.Baskı, 2011.
  • Eş-Şeyib, Ahmet, el-Üslup, Kahire: Mektebetül-Nahdatil-Masriyye, 8.Baskı, 1991.
  • Et-Teftêzêni, Sadid-Dîn, el-Muhtasaru Ale Talhîsil-Muftehi Lil-Hatîbil-Kazvîni, TS.
  • Ez-Zübeydi, Ali Kasım, Diramiyyetün-Nassiş-Şiiriyyil-Hadis, Dimaşk, Dârüz-Zamani Lil-Tibaati, 1.Baskı, 2009.
  • Fevzi Ma‘lûf, ‘Alâ bisâti’r-rî ḥ , Kahire: Muessesetü Hindevi 1.Baskı 2013.
  • Fevzi Ma‘lûf, Dîvân Fevzil-Mâ’luf, Kahire: Muessesetü Hindevi, 1.Baskı, 2013.
  • Fued, Nimêt Ahmet, Şuarau Selese, İbrahim Naci, Ebûl-Kasimiş-Şebbi, El-Ahtal, Kahire: el-Heyetül-Mısriyyetü e-Ammetü, Lil-Kitap, 1987.
  • Haddâra, Muhammed Mustafa, et-Tecdîd fi’ş- şi‘ri’l-Mehcerî, Kahire: Dârül -Fikir el-Arabi 1.Baskı ,1977,
  • Halefallah, Muhammed, Minel-Vichetil-Nefsiyyeti fi –Dirasetil-Edebi ve Nakdıh, Kahire: el-Buhusu ved-Diraset, 2.Baskı, 1970.
  • Hammude, Aüdil-Azîz, el-Marâye el-Mukâratü Nehve Nazariyetin Nakdiyettin Arabiyye, el-Kuveyt, Alemül-Marife, Sayı 272.
  • Hüseyin Taha, Hadisil-Arbâe, Kahire: Dârül-Meârif, 13.Baskı, Cüz 3, 1989.
  • Îsâ en-Na‘ûrî, Edebü’l-Mehcer, Kahire: Mısır, Dârül Meârif, 3. baskı,1977.
  • İsmâil, İzzid-în, el-Ususul-Cemêliyyeti Fil-Nakdil-Arabi, Kahire: Dârül-Fikril-Arabi, TS.
  • İsmâil, İzzidin, et-Tefsîrün-Nefsiyyu Lil-Edep, Kahire: Mektebetü Garîp, 4.Baskı, 1984 . El-Kutt, Abdül-Kâdir, el-İtticehul-Vicdeniyyu Fiş-Şiiri el-Arabi el-Muâsır, Kahire: Mektebetüş-Şebêb, 1992.
  • Mendür, Muhammed, Fil-Mizanil-Cedid, Kahire: Dârü Nahdati Mısır Baskısız TS.
  • Muhammed, Ali Abdül-Muti, Muşkiletu el-İbdâi el-Fenni Ruyetün Cedideh, Kahire: Dârül-Cemiatil-Mısriyye, 1.Baskı, 1977.
  • El-Muhtari, Zinid-in, el-Methelü ile Nazariyyetin-Nakdin-Nefsi “ Seykolojye el-Sureti eş-Şiiriyeti Fi Nakdil-Akkadi Nemuzecen”, Dîmâşk: Menşurâtü İttihadi Küttabil-Arap, 1998.
  • Nüvil, Cân Bilmen, el-Tahlilul-Nefsi vel-Edeb, Tercemit: Hasanil-Mudun, Kahire: el-Meclisil-Ale Lil-Sakafa, 1997.
  • Tarâbişi, Corj, el-Amelün-Nakdiyyel-Kemile, Cüz 3, (El-Ruculetu ve Eydülüciyyetür-Rüculetü- Ünse Dıddul-Ünse El-Ruveiyyu ve Bataluh), Dubai, Dârü Medêrik lil-Neşr, 1.Baskı, 2013.
  • El-Tarâbulsî, Muhammed el-Hadî, Hasâsül-Üslubi Fiş-Şavkiyyet, Kahire: el-Meclisü el-Ale Lil Sakafa, 1996.
  • Yakup, Avdet (el-Bedevil-Mulessem), Şairüt-Tayyara, Mısır, Dârül-Meârif, 1.Baskı 1952.
  • Yusuf, veglisi, Menehicun-Nakdil-Edebi, el-Cezayır, Cesur Lil-Neşr vel-Tevzî, 1.Baskı, 2007.
  • Zaid, Ali Aşri, An Binaîl- Kasidatil-Arabiyyetil-Hadise, Kahire: Mektebetü İbni Sina, 4.Baskı, 2002.