TUVALE YANSIYAN ANADOLU KÜLTÜRÜ

İnsan ve toplumlar üzerinde muazzam bir etkiye sahip olan sanat, aynı zamanda kültürün de önemli bir parçasını oluşturur. Uygarlığın beşiği kabul edilen Anadolu’nun zengin kültürü ve çevre güzelliği pek çok sanatçıya ilham kaynağı olmuş, ulusallıktan evrenselliğe ulaşan sanat eserlerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Yine 1938 yılında bir devlet politikası olarak başlatılan “Ressamların Yurt Gezisi” de sanatçıları memleket resimlerine yöneltmiştir. Bedri Rahmi Eyüboğlu, Malik Aksel, Turgut Zaim, Abidin Dino, Nuri İyem ve Neşet Günal gibi pek çok sanatçı Anadolu’nun o zengin kültürünü, büyük başarıyla tuvale taşımışlardır. Sanatçıların eserlerinde; halk resimleri olarak Anadolu insanı tüm doğallığı ve içtenliğiyle yerini alır, ayrıca onların yaşam biçimleri, ürettikleri nakışların özgünlüğü ve renklerinin zenginliği, Anadolu’nun görülmeye değer çevre güzelliği, zengin folklorik kültürü resim sanatına yeni bir yön vermiş, gözden kaçan tüm güzellikleri estetik boyutta yeniden görünür kılmıştır. İşte tuvale yansıyan bu muazzam kültürle sanat ulusallıktan evrenselliğe uzanmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Resim, Sanat, Anadolu Kültürü

Anatolian Culture Reflected in The Toile

Art, which has an enormous effect on man and society is a significant part of the culture at the same time. Rich culture and environmental beauty of Anatolia which is accepted as the cradle of civilisation have been a source of inspiration for many artists and have contributed to the emergence of works of art that exceeds national boundries and reaches universality. To give an example, “Country journeys of the painters” which was a program launched as part of the art policy of the state in 1938 has been very useful in letting the painters orient towards painting the realities of the country. Many artists including Bedri Rahmi Eyüboğlu, Malik Aksel, Turgut Zaim, Abidin Dino, Nuri İyem and Neşet Günal has reflected the rich Anatolian culture onto the toile with great success. Even the french painter Ginette Franco has preferred the Anatolian pheasent as the form of expression and decided to live in Anatolia. Anatolian people appear with all their naturality and sincerity in the works of artists and the aesthetic reflections of the realities of Anatolia such as forms of life, the originality of the embroidery they produce, the environmental beautties of Anatolia, rich folcloric culture have given a new direction to the art of painting and made it possible for the beauties, which have been overseen up to know, visible. Art has extended beyond national boundries towards universality with this magnificient culture reflected onto the toille.