Toplumsal ve Kültürel Boyutlarıyla Göç Olgusuna Panoramik Bir Bakış

20. Yüzyılda yaşanan büyük toplumsal değişim ve dönüşümler göç olgusunu başat bir sorun olarak insanlığın gündemine eklemiştir. Günümüzde ise göç önemli bir gerçeklik olarak tüm dünya ülkelerinin başlıca sorunu haline gelmiştir. Göçün özneleri haline gelen devletler kısıtlama ve yasaklamalarla bu soruna geçici çözümler getirmeye çalışmaktadırlar. Göç olgusunu neden ve sonuç ilişkisi içinde ele alan sanatçılar, aydınlar ve aktivistler ise bu sorunu daha insani çerçevede çözüm üretmenin yeni yollarını bulmaya odaklanmaktadırlar. Araştırma, göç olgusunu panoramik inceleme yöntemiyle ele alarak, genel bir bakış ortaya koymaya çalışacaktır. İnceleme konusunun güncelliği ve sanatsal boyutları kavranmaya çalışıldığı için sınırlar ve kaynaklar belirsiz ve sınırsız olabilmektedir. Bu nedenle incelemede nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Göç olgusu hakkında var olan literatür eleştirel olarak incelenerek, olgunun genel bir haritalaması yapılmıştır. Araştırma, göç olgusunun mitolojik kaynaklarından başlayarak, tarihsel süreç içerindeki sanatsal izdüşümlerini bulgulamaya çalışmaktadır. Görsel temsil öğelerinden olan öykü, sinema, yazın ve özellikle resim alanında göç konusunda öne çıkan eserler çözümlenecektir. Göçün görsel izdüşümleri incelerken de olgunun sosyolojik ve psikolojik sonuçları tartışmaya açılmaktadır. Araştırma, kronolojik bir perspektiften hareketle, geçmişten günümüze değin göçlerin sanatsal üretim aracılığıyla nasıl dönüşümler geçirdiğinin panoramasını vermeyi amaçlamaktadır.
Anahtar Kelimeler:

Göç, , Göçmen, Sanat, Resim, Temsil

Toplumsal ve Kültürel Boyutlarıyla Göç Olgusuna Panoramik Bir Bakış

20. Yüzyılda yaşanan büyük toplumsal değişim ve dönüşümler göç olgusunu başat bir sorun olarak insanlığın gündemine eklemiştir. Günümüzde ise göç önemli bir gerçeklik olarak tüm dünya ülkelerinin başlıca sorunu haline gelmiştir. Göçün özneleri haline gelen devletler kısıtlama ve yasaklamalarla bu soruna geçici çözümler getirmeye çalışmaktadırlar. Göç olgusunu neden ve sonuç ilişkisi içinde ele alan sanatçılar, aydınlar ve aktivistler ise bu sorunu daha insani çerçevede çözüm üretmenin yeni yollarını bulmaya odaklanmaktadırlar. Araştırma, göç olgusunu panoramik inceleme yöntemiyle ele alarak, genel bir bakış ortaya koymaya çalışacaktır. İnceleme konusunun güncelliği ve sanatsal boyutları kavranmaya çalışıldığı için sınırlar ve kaynaklar belirsiz ve sınırsız olabilmektedir. Bu nedenle incelemede nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Göç olgusu hakkında var olan literatür eleştirel olarak incelenerek, olgunun genel bir haritalaması yapılmıştır. Araştırma, göç olgusunun mitolojik kaynaklarından başlayarak, tarihsel süreç içerindeki sanatsal izdüşümlerini bulgulamaya çalışmaktadır. Görsel temsil öğelerinden olan öykü, sinema, yazın ve özellikle resim alanında göç konusunda öne çıkan eserler çözümlenecektir. Göçün görsel izdüşümleri incelerken de olgunun sosyolojik ve psikolojik sonuçları tartışmaya açılmaktadır. Araştırma, kronolojik bir perspektiften hareketle, geçmişten günümüze değin göçlerin sanatsal üretim aracılığıyla nasıl dönüşümler geçirdiğinin panoramasını vermeyi amaçlamaktadır.

___

  • Adenauer, K. (2007). ‘Göç ve Entegrasyon, Almanya ve Türkiye Azınlık-Çoğunlık İlişkileri’, Ankara: Konrad Adenauer Stiftung Yayını.
  • Anderson, B. (2020). ‘Hayali Cemaatler’, Çeviren: İskender Savaşır, İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Bartram, D.& Poros. M.V. & Monforte, P. (2017) ‘Göç Meselesinde Temel Yaklaşımlar’, Çeviren: Itır Ağabeyoğlu Tuncay, Ankara: Hece Yayınları.
  • Berger, H. (2000). ‘Çingene Mitolojisi’, Çeviren: Mustafa Yaşar Sağlam, Ankara: Ayraç Yayınevi.