KÜLTÜR VE BİTKİLERDE BİLİMSEL ADLANDIRMA

İnsanoğlu düşünen ve kendisini biyolojik, kültürel ve ruhsal olarak tanımlayan en gelişmiş canlı türüdür. İnsanı diğer canlılardan farklı kılan bu özellik gelenekler, inançlar ve toplumsal yaşam kuralları yani kültür adı verilen bütünü oluşturmuştur. İnsanoğlunun çevresiyle, daha geniş ifadeyle doğayla etkileşimleri, gözlemleri ve deneyimlerinin etkileri, canlılarda ikili adlandırma (binominal nomenklatür) adı verilen latince bilimsel adlandırma sisteminde de görülür. Örneğin; insanın latince Homo sapiensis olarak adlandırılmasının özünde “zekası olan” veya “düşünen “ varlık olması yatar. Bitkilerde adlandırma da bu örneklere rastlanabilir. Çuha çiçeği türlerine Primula sp. verilmesinin nedeni baharda ilk açan çiçekler olmalarındandır. Punica granatum (nar) bitkisine, ticaret kültürü gelişmiş ve bu bitkiyi o dönemin dünyasına tanıtan Fenikelerden dolayı bu isim verilmiştir. Yine dağ kekiği Origanum “dağlara ait, dağların türü” anlamına gelir. Salvia (adaçayı) latince salveo- kurtarma iyileştirme- anlamına gelir. Savaşta yaralanan Romalı askerlerin iyileştirilmesinde bu bitkinin özütlerinin kullanılmasından dolayı bitkiye bu isim verilmiştir. Achillea (civanperçemi) Truva savaşında yaralanan Aşil’in tedavisi için kullanıldığından bu ismi almıştır. Bazı durumlarda yerel halk, bitkinin veya bitkisel bir kısmın görünümü ile aktivitesi arasında bir benzerlik olabileceği düşünmüştür. Bu durum bazı adlandırmalarda görülmektedir. Orkidelerden Orchis cins adı eski yunanda yumruları tilkinin üreme organına benzediği ve afrodizyak olarak kullanıldığından dolayı bu ismi almıştır. Bitkinin gen merkezi ve antik çağ halklarının da bu adlandırmaya katkıda bulunmuştur. Bu sunumda, etimolojik alt yapıdan hareketle kültürün bilimsel adlandırmaya etkisi amaçlanmıştır.

Culture And Scientific Nomenclature In Plants

Human being is the most advanced living thing, by thinking and defining himself biologically, culturally and spiritually. This phenomenon that separates human being from the rest of living organisms also establishes beliefs, traditions and social life rules being called alltogether as culture. Interaction with its environment, nature in broad sense, observations and experiences also gave an important impact on scientific Latin binominal nomenclature. For instance latin name of human being is Homo sapiensis defines an entity that having “an humour” or “thinking”. These examples can also be found in plant nomenclature. Primrose species acquire their generic name (Primula sp.) as early flowering plant during springtime. Punica granatum (pomegranate) owes its name to the Phoenicians who have commercial culture in antique era. Again, some thyme species, Origanum, etymologically comes from the name “genus of the mountains”, “wild thyme growing in mountains”. The name Salvia (sage) originally comes from the latin name “salveo”, to heal or to cure as wounded Roman soldiers during the wars were treated with the extracts obtained from Salvia species. Similarly, Achilea (yarrow) species have its name from a mythological hero Achilles who was injured during the Trojan war and has been believed to be treated with yarrow plants. In some cases, indigenous people had established a link between morphological feature of a plant or a particular plant part and its biological activities. This fact is also seen in scientific nomenclature. In orchids, some plants belonging to the genus Orchis have corms that resemble fox’s testicles and were thought to be aphrodisiac in ancient Greeks and the name was therefore, given to the aforesaid genus. Origins (gene centers) of plants as well as indigenous people of antique had exerted a great impact on the scientific nomenclature of plants. The aim of this presentation is to address the cultural influence on the scientific nomenclature by extracting etymological background.
Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-4877
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2012
  • Yayıncı: Batman Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

GABOR DALGACIK DÖNÜŞÜMÜ TABANLI YAPAY SİNİR AĞI MODELİ İLE ZAMBAK YAPRAĞI İMGELERİNDE PAS HASTALIKLARININ TESPİTİ

Emrullah Acar, Abidin Çalışkan, Necmettin Sezgin

NAKLİYE SEKTÖRÜNDEKİ “ENERJİ KÜLTÜRÜ ÇERÇEVESİ” - ULUSLARARASI PETROL ENDÜSTRİSİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

İdris DEMİR

ŞIRNAK İLİ VE CİVARININ YAŞANABİLİR CAZİBE MERKEZİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİR OLMASINDA ALTERNATİF YENİLENEBİLİR ENER-I KAYNAKLARI KULLANIMIYLA YEŞİLKENT/EKOKENT OLUŞUMUNDA ÇEVRE-TEMİZ ENERJİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE BİR YAKLAŞIM

Namık AK, Abdulkadir Ayanoğlu

AISI 316L ÇELİĞİNİN İŞLENMESİNDE KESİCİ TAKIM KESİCİ KENAR FORMU VE TALAŞ KIRICI FORMLARININ KESME KUVVETLERİ VE YÜZEY PÜRÜZLÜLÜĞÜ ÜZERİNE ETKİSİ

Hüseyin GÜRBÜZ, Fırat KAFKAS, Ulvi ŞEKER

BATMAN İLİ İÇİN EĞİMLİ YÜZEYLERE GELEN VE CAMDAN GEÇEN GÜNEŞ IŞINIM MİKTARININ ANALİZİ

Nesrin İlgin Beyazit, Hüsamettin Bulut

BİYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİYOLOJİ KÜLTÜRÜ EDİNME MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ (BATMAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Hasan Gürbüz, Mürşet ÇAKMAK, Behçet ORAL

GÜNEŞ ENERJİLİ HAVUZ TİPİ DAMITICININ ISIL ANALİZİ

Emin El, Gülşah Çakmak, Zeki Argunhan, H. Lütfi Yücel, Cengiz Yıldız

BATMAN İLİ MEYVECİLİĞİNE GENEL BİR BAKIŞ

Hakan Yıldırım, Ahmet Onay

Permanent Magnet Senkron Bir Motorun Tasarımının Optimizasyonunda Genetik Algoritma Uygulaması

Mümtaz MUTLUER, Osman BİLGİN

TERMOELEKTRİK TEKNOLOJİSİNİN TAŞIT SİSTEMLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

İlker TEMİZER, Cumali İLKILIÇ, Burak TANYERİ, Ömer CİHAN