Bilim ve Sanat Merkezlerinde Ses Kayıt Teknolojileri Altyapı Durumu ve Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri

Teknolojik gelişmeler müzik eğitimini de etkilemekte ve geliştirmektedir. Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) müzik teknolojisi olanaklarının geliştirilmesi ve müzik öğretmenlerinin alanındaki gelişmeleri takip edebilmeleri, kendi gelişimleri ve eğitime katkıları açısından önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı BİLSEM'lerde ses kayıt teknolojilerinin alt yapısını, bu kurumda görev yapan müzik öğretmenlerinin ilgi alanlarını, yaşadıkları sorunlarla ilgili görüş ve beklentilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında 188 BİLSEM'den rastgele ulaşılabilen 79 BİLSEM ve bu okullarda görev yapan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 79 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Yöntem olarak nitel araştırmadan tarama modeli kullanılmış, veriler betimsel, sayısal ve içerik analizi yöntemleriyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, 79 BİLSEM’den 21’i ses kayıt teknolojileri altyapısına sahiptir. Az sayıda öğretmenin ses kayıt teknolojilerine yönelik eğitim aldığı, alınan eğitimlerin sayıca az olduğu, içerik bakımından orta düzeyde yararlı ve yeterli görüldüğü sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin, bu eğitimlerin lisans sürecinden başlayarak hizmet içi eğitimlerle devam etmesi gerektiğini ve BİLSEM’lerde ses kayıt stüdyolarının kurulması gerektiğini sıklıkla ifade ettikleri gözlemlenmiştir.

Infrastructure Status of Sound Recording Technologies in Science and Art Centers and Opinions of Music Teachers

Technological developments also affect and improve music education. The development of music technology opportunities in Science and Art Centers (BİLSEMs) and the ability of music teachers to follow the developments in the field are considered important in terms of their own development and contribution to education. The aim of this research is to reveal the infrastructure of sound recording technologies in BİLSEMs, the interests of music teachers working in this institution, their views and expectations about the problems they experience. The study group of the research consists of 79 BİLSEMs that can be reached randomly from 188 BİLSEM in the 2020-2021 academic year and 79 music teachers working in these schools and volunteering to participate in the research. As a method, the scanning model from qualitative research was used, and the data were analyzed with descriptive, numerical and content analysis methods. According to the findings, 21 out of 79 BİLSEMs have sound recording technologies infrastructure. It was concluded that a small number of teachers received training on sound recording technologies, the number of trainings received was low, and they were found to be moderately useful and sufficient in terms of content. It has been observed that the teachers frequently stated that these trainings should continue with in-service training starting from the undergraduate period and that sound recording studios should be established in BİLSEMs.

___

  • Afacan, Ş. ve Cemil, M. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1079-1100. https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/31178/338808
  • Arapgirlioğlu, H. (2003). Müzik teknolojisi ve yeni yüzyılda müzik eğitimi. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler, 160-164. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/H-Arapgir.html
  • Arıcı, İ. ve Birdal, İ. (2017). Profesyonel kayıt stüdyolarındaki tonmaisterlerin eğitim durumları ve müziksel üretime katkıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (6/4), 2799-2810. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/34165/384019
  • Avcı, A. (2020). Dijital okuryazarlıkta müzik eğitimi . AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 8(20), 111-131. https://doi.org/10.31126/akrajournal.650884
  • Bağcı, N. ve Şimşek, S. (2000). Millî eğitim personeline yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerine genel bir bakış. Milli Eğitim Dergisi, 146. Erişim adresi: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/146/bagci.htm
  • Brezina, P. ve Jeseničovâ, S. (2018). Sound recording technologies and music education. Ad alta: Journal of interdisciplinary research, 8(2), 13-18. https://eds.s.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=d90cd9a4-b5bb-4728-9e46-b9ae98e692d8%40redis
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çitil, M. (2018). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitimi politikalarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, (1), 143-172. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/40518/480017
  • d'Escrivan, J. (2012). Music technology. Cambridge University Press.
  • Demirtaş, E. ve Eroğlu, T. (2020). Materyal geliştirmede ses kayıt ve düzenleme programlarının kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(Müzik Özel Sayısı), 314-326. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.620641
  • Durak, Y. ve Baytemur, S. (2019). Müzik teknolojilerinin müzik eğitimi kurumlarında adaptasyonu. İSME İstanbul 2019 Legacy Congerence, 4-7 Eylül 2019, Kadir Has Üniversitesi Cibali Kongre Merkezi, 488-491. https://www.isme.org/sites/default/files/documents/ISME_Regional_2019_Book-v7.pdf
  • Güdek, B. ve Açıksöz, F. (2018). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde müzik öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 370-380. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/36059/404880
  • Gürel, U. (2021). Artırılmış gerçeklik yardımı ile öğrenme deneyimi. Eskişehir Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Bilişim Dergisi, 2(1), 42-45. https://dergipark.org.tr/en/pub/estudambilisim/issue/60018/855670
  • Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching: theory and Practice, 8(3/4), 381-391. https://doi.org/10.1080/135406002100000512
  • Han, J. (2011). Digitally processed music creation (DPMC): Music composition approach utilizing music technology (Order No. 3484387). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (909975455). https://www.proquest.com/dissertations-theses/digitally-processed-music-creation-dpmc/docview/909975455/se-2?accountid=15959
  • Hardal, B. (2018). Müziksel işitme okuma yazma dersi öğretiminde müzik teknolojileri uygulamalarının başarıya etkisi. (Tez No. 532462) [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karaca, K. (2019). 2018 lise müzik dersi öğretim programında yer alan müzikle ilgili araştırma ve çalışmalarında bilişim teknolojilerinden yararlanır kazanımının gerçekleştirilmesine yönelik müzik öğretmenleri ihtiyaçlarının incelenmesi. (Tez No. 552132) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Köksal, S. (2019). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin müzik yazılımlarını tanıma ve kullanma durumları. Sanat ve İnsan Dergisi Journal of Art and Human, 3(1) | ISSN 1309 - 7156 | https://sanatveinsan.com/yil-2019-cilt-3-sayi-1/
  • Koldemir, S. (2008). Anadolu güzel sanatlar liselerinde bilgisayar destekli müzik eğitiminin kullanılabilme durumu. (Tez No. 235004) [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Maba, A. (2019). Özel yetenekli öğrencilere yönelik geliştirilen bilgisayar destekli müzik öğretim programının öğrencilerin müziksel yaratıcılığına etkisinin incelenmesi. (Tez No. 596746) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Mert, E. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi. (Tez No. 546925) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2019). Anlamlandırmak: sonuç çıkarmak ve doğrulamak. (H. Ç. Yıldırım & S. Akayoğlu, Çev.). Altun, S. A. & Ersoy, A. (Eds.), Nitel veri analizi. (3. Baskı, s. 245-286). Pegem Akademi.
  • Miranda, E. (2001). Composing music with computers (1. Baskı). Focal Press.
  • Önen, U. (2019). Ses kayıt ve müzik teknolojileri (11. Baskı). Çitlembik Yayınları.
  • Owsinski, B. (2008). The mastering engineer's handbook: the audio mastering handbook (2. Baskı). Cengage Learning.
  • Özen, R. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarının etkilerine ilişkin görüşleri (Düzce ili örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 141-160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1490/18015
  • Öztürk, G. ve Öztürk, Ö. (2019). Müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları (tokat ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 1921-1934. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3001
  • Patton, M. Q. (2018a). Nitel araştırmaların desenlenmesi. Eti, İ. & Türkkan, A. T. (Çev.). Bütün, M. & Demir, S. B. (Çev. Eds.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (2. Baskı, s. 207-257). Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2018b). Nitel araştırmanın doğası. Bütün, M. & Demir, S. B. (Çev.). Bütün, M. & Demir, S. B. (Çev. Eds.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (2. Baskı, s. 3-29). Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2018c). Nitel analiz ve yorumlama. Çekiç, A. & Bakla, A. (Çev.). Bütün, M. & Demir, S. B. (Çev. Eds.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (2. Baskı, s. 431-540). Pegem Akademi.
  • Saruhan, S. (2021). Müzik derslerinde akıllı tahta kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 3(1), 121-138. https://doi.org/10.47956/bmsd.881705
  • Solmaz, P. B. (2021). Teknolojik gelişmelerin müzik alanında oluşturduğu yeniliklerle ilgili bir değerlendirme. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14 (34), 666-678. https://doi.org/10.12981/mahder.870604
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2017). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Anı Yayıncılık. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, (2018-2019). Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama ve yerleştirme kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/08143439_2018-2019_BYLSEM_YYRENCY_TANILAMA_VE_YERLEYTYRME_KILAVUZU.pdf
  • Tosun, E. (2019). Müzik öğretiminde bilgisayar destekli müzik eğitimi yönteminin uygulanması. (Tez No. 585916) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Yalçın, P. D. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik öğretmenlerinin müzik teknolojilerinden yararlanma durumlarına ilişkin görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 51-62. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.577352
  • Yengin, A. (2014). Müzik teknolojilerinin örgün müzik eğitiminde kullanılma durumlarına ilişkin öğretmen görüşleri: burdur ili örneği. (Tez No. 370246) [Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yengin, A. ve Özdemir, G. (2017). Müzik eğitimcilerinin ses kayıt ve düzenleme yazılımlarına yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science, 5(62), 367-379. https://doi.org/10.16992/ASOS.13113
Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2010
  • Yayıncı: Dokuz Eylül Üniversitesi