Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme

21. yüzyıldaki teknolojik gelişmelerin etkisiyle birçok dijital oyun ortaya çıkmıştır. Bu oyunların aşırı kullanımı ise yeni hastalıkları beraberinde getirmiştir. Bu hastalıklardan en yaygın olanı oyun bağımlılığıdır. Oyun bağımlılığı, davranışsal bağımlılıklardan biridir. Oyun bağımlılığı, zihinsel olarak sürekli oyunla meşgul olma, oyunu düşünme, günlük rutin işlerini aksatma, akademik, sosyal ve aile hayatında olumsuzluklar yaşamasına rağmen oyun oynamaya devam etme, oyun oynama engellendiğinde tepki gösterme, çatışma, oyun oynayamadığında yoksunluk belirtileri sergileme gibi özelliklerle tanımlanır. Bu hastalığın tanımlanması, tanılanması, seyri ve tedavisi ile ilgili ülkemizdeki çalışmalar başlangıç düzeyindedir. Buna rağmen, Covid-19 pandemisinde, özellikle çocuk ve ergenlerin oyun oynamaya ayırdığı zaman artmış ve çocuk ve ergenler bağımlılık belirtileri göstermeye başlamıştır. Pandemi sonrasında oyun bağımlılığı ile ilgili sağlık tesislerine yapılacak başvuruların artacağı öngörülmektedir. Bu nedenle çalışmada, oyun bağımlılığının tanımı, belirtileri, prognozu, tanı kriterleri, yaygınlığı, cinsiyet farkı, oyun süresi, risk faktörleri, bireye etkileri ve tedavisi başlıklarının ele alınarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmayı diğer çalışmalardan ayıran özellik, oyun bağımlılığının kapsamlı bir şekilde açıklanması ve oyun bağımlılığı kavramının zeminini oluşturan bilgileri içermesidir. Bu çalışmada ele alınan başlıkların, oyun bağımlılığı ile ilgili yapılacak çalışmaların temelini oluşturacağı ve konunun anlaşılmasını sağlayacağı için önemli olduğu düşünülmektedir.

Game Addiction: A Current Review

Many digital games have emerged with the effect of technological developments in the 21st century. The overuse of these games has brought new diseases along. The most common of these diseases is game addiction. Game addiction is one of the behavioral addictions. Game addiction is defined by features such as being mentally busy with the game, thinking about the game, disrupting daily routines, continuing to play despite having negative consequences in academic, social and family life, reacting when playing is prevented, conflict, and exhibiting withdrawal symptoms. Studies on the definition, diagnosis, prognosis and treatment of this disease in our country are at the beginning level. However, along the Covid-19 pandemic, the time spent especially by children and adolescents for playing has increased, and children and adolescents have started to show signs of addiction. It is predicted that after the pandemic, applications to be made to health facilities related to game addiction will increase. For this reason, the study aimed to examine the definition, symptoms, prognosis, diagnostic criteria, prevalence, gender difference, play time, risk factors, effects on the individual and treatment of game addiction. The feature that distinguishes this study from other studies is that it includes a comprehensive explanation of game addiction and the information that forms the basis of the concept of game addiction. The topics discussed in this study are thought to be important, as they will form the basis of studies on game addiction and provide an understanding of the subject.

___

  • 1. Huizinga J. Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • 2. Salen K, Zimmerman E. Rules of Play: Game Design Fundamentals. Massachusetts: MIT Press, 2004.
  • 3. Kukul V. Oyunla ilgili tarihsel gelişim ve yaklaşımlar. Ocak MA (Editör). Eğitsel Dijital Oyunlar. Ankara: Pegem Akademi, 2013; 20-31.
  • 4. Demir K, Şahin YL. Çocuklar ve dijital oyunlar. Odabaşı F (Editör). Dijital Yaşamda Çocuk. Ankara: Pegem Akademi, 2017; 177-192.
  • 5. Miller M. A history of home video game consoles Available from http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=378141. Accessed 31.03.2021.
  • 6. Prensky M. Digital Game-Based Learning. New York: McGraw-Hill, 2001.
  • 7. Bayrak G. Dijital Oyunlar Için Çocuk ve Aile Rehberliği Çalıştayı Sonuç Raporu. Ankara: Aile ve Sosyal Politklar Bakanlığı, 2017.
  • 8. Doğan-Keskin A. Oyun bağımlılığı müdahale programının ergenlerin oyun bağımlılığı ve oyun motivasyonu ile duygusal davranışsal sorunlarına ve annelerinin düşüncelerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ABD, 2019.
  • 9. Ögel K. İnternet Bağımlılığı. İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2011. 10. Griffiths MD. Diagnosis and management of video game addiction. Direct Addict Treat Prevent 2008; 12: 27- 41.
  • 11. Moge CE, Romano DM. Contextualising video game engagement and addiction in mental health: The mediating roles of coping and social support. Heliyon 2020; 6(11): e05340.
  • 12. Kuss DJ, Louws J, Wiers RW. Online gaming addiction? Motives predict addictive play behavior in massively multiplayer online role-playing games. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2012; 15(9): 480-485.
  • 13. Kuss DJ, Griffiths MD. Online gaming addiction in children and adolescents: A review of empirical research. J Behav Addict 2012; 1(1): 3-22.
  • 14. Kuss DJ, Pontes HM, Király O, et al. A psychological overview of gaming disorder. Attrill-Smith A, Fullwood C, Keep M, Kuss DJ (Editors). The Oxford Handbook of Cyberpsychology. Oxford: Oxford University Press, 2019.
  • 15. Rajab AM, Zaghloul MS, Enabi S, et al. Gaming addiction and perceived stress among Saudi adolescents. Addict Behav Rep 2020; 11: 100261.
  • 16. Goldberg I. Internet addiction disorder (IAD) diagnostic criteria. http://www. psycom. net/iadcriteria. html (Accessed 31.03.2021)
  • 17. Young KS. Addictive use of the Internet: A case that breaks the stereotype. Psychol Rep 1996; 79: 899-902.
  • 18. Griffiths MD. Internet addiction: An issue for clinical psychology? Clinical Psychology Forum 1996; 97: 32-36.
  • 19. Kuss DJ, Griffiths MD, Karila L, et al. Internet addiction: A systematic review of epidemiological research for the last decade. Curr Pharm Des 2014; 20(25): 4026-4052.
  • 20. Adams BLM, Stavropoulos V, Burleigh TL, et al. Internet gaming disorder behaviors in emergent adulthood: A pilot study examining the interplay between anxiety and family cohesion. Int J Ment Health Addict 2018;17: 828–44.
  • 21. Burleigh TL, Griffiths MD, Sumich A, et al. A systematic review of the co-occurrence of Gaming Disorder and other potentially addictive behaviors. Curr Addict Rep 2019; 6(4): 383-401.
  • 22. Duong XL, Liaw SY, Augustin JL. How has internet addiction been tracked over the last decade? A Literature review and 3C paradigm for future research. Int J Prev Med 2020; 11: 175.
  • 23. Estévez A, Jáuregui P, Sánchez-Marcos I, et al. Attachment and emotion regulation in substance addictions and behavioral addictions. J Behav Addict 2017; 6(4): 534–544.
  • 24. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. The effects of pathological gaming on aggressive behavior. J Youth Adolesc 2011; 40)1): 38–47.
  • 25. Griffiths MD, Meredith A. Video game addiction and its treatment. J Contemp Psychother 2009; 39: 247–253.
  • 26. Grüsser SM, Thalemann R, Griffiths MD. Excessive computer game playing: Evidence for addiction and aggression? Cyberpsychol Behav 2006; 10(2): 290–292.
  • 27. Griffiths MD, Van Rooij AJ, Winther DK, et al. Working towards an international consensus on criteria for assessing Internet gaming disorder: A critical commentary on Petry et al.(2014). Addiction (Abingdon, England) 2016; 111(1): 167.
  • 28. Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. J Contemp Med 2016; 6(2): 1- 13.
  • 29. Kuss DJ, Griffiths MD. Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research. Int J Ment Health Addict 2012; 10(2): 278-296.
  • 30. Young KS. Online gaming addiction: Symptoms, risk factors, and treatment. Angela Browne-Miller (Edit). The Praeger International Collection on Addictions. USA: Praeger, 2009: 321-338.
  • 31. Tarhan N, Nurmedov S. Bağımlılık. İstanbul: Timaş Yayınları, 2013.
  • 32. American Psychiatric Association (APA). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). 5th Ed. Washington: American Psychiatric Association, 2013.
  • 33. Şengül C. Büber A. Dijital oyun bağımlılığında tanı ve tedavi. Türk Psikiyatri Derneği Sürekli Eğitim/Sürekli Mesleki Gelişim Dergisi 2016; 6(3): 175-182.
  • 34. World Health Organization (WHO). International Classification of Diseases (ICD-11). Geneva: WHO, 2021. 35. Kuss DJ. Griffiths MD. Online gaming addiction in children and adolescents: A review of empirical research. J Behav Addict 2012; 1(1): 3-22.
  • 36. Baysak E, Kaya F, Dalgar I. Candansayar S. Online game addiction in a sample from Turkey: Development and validation of the Turkish version of game addiction scale. Klin Psikofarmakol Bulteni 2016; 26(1): 21-31.
  • 37. Yalçın-Irmak A, Erdoğan S. Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Turk Psikiyatri Derg 2016; 27: 1–11.
  • 38. Kaess M, Durkee T, Brunner, et al. Pathological internet use among European adolescents: Psychopathology and self-destructive behaviours. Eur Child Adolesc Psychiatry 2014; 23(11): 1093-1102.
  • 39. Li H, Wang L, Wang J. The difference of mental health levels and personality traits between internet social addition and internet game addiction in college students. Chinese Journal of Clinical Psychology 2008; 16(4): 413 – 416.
  • 40. Yip WS, Kwok YK. Adolescents’ Computer Using Phenomena. Hong Kong: Christian Service, 2005.
  • 41. Gentile DA, Choo H, Liau A, et al. Pathological video game use among youths: A two-year longitudinal study. Pediatrics 2001; 127(2): e319-e329.
  • 42. Ferguson CJ, Coulson M, Barnett J. A meta-analysis of pathological gaming prevalence and comorbidity with mental health, academic and social problems. J Psychiatr Res 2011; 45(12): 1573-1578.
  • 43. Rehbein F, Mößle T, Arnaud N, Rumpf HJ. Video game and internet addiction: The current state of research. Nervenarzt 2013; 84: 569–575.
  • 44. Yeşilay. Teknoloji bağımlılığı: Ticari kaygılar çocukları korumanın önüne geçiyor. https://yesilay.org.tr/tr/makaleler/ticari-kaygilar-cocuklari-korumanin-onune-geciyor (Accessed 12.01.2021)
  • 45. Google. Online oyun davranışları. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/tr-tr/icgoruler/tuketici-trendleri/onlineoyunlar-davranis-trendleri-covid-19/ (Accessed 12.01.2021)
  • 46. UNICEF. Children in a digital world. https://www.unicef.org/media/48601/file (25 Aralık 2020’de ulaşıldı.)
  • 47. Aral N, Doğan-Keskin A. Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta 2018; 5(2): 317–348.
  • 48. Griffiths M, Davies M, Chappell D. Breaking the stereotype: The case of online gaming. Cyberpsychol Behav 2003; 6(1): 81-91.
  • 49. Hoeft F, Watson CL, Kesler SR, et al. Gender differences in the mesocorticolimbic system during computer game-play. J Psychiatr Res 2008; 42(4): 253-258.
  • 50. Gentile D, Lynch P, Linder J, Walsh D. The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. J Adolesc 2004; 27 (1): 5-22.
  • 51. Mcgonigal J. Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. NY: Penguin Books, 2011.
  • 52. King D, Adair C, Saunders J, Delfabbro P. Clinical predictors of gaming abstinence in help-seeking adult problematic gamers. Psychiatry Res 2018; 261: 581-588.
  • 53. Adanır A, Özatalay E, Doğru H. Oyuna adanmış yaşam: Bir olgu sunumu üzerinden internet oyun oynama bozukluğuna kısa bir bakış. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi 2016; 20(2): 85-90.
  • 54. Kırcaburun K, Jonason, PK, Griffiths MD. The dark tetrad traits and problematic online gaming: The mediating role of online gaming motives and moderating role of game types. Pers Individ Dif 2018; 135: 298-303.
  • 55. Gonzalez-Bueso V, Santamaria J, Fernández D, et al. Internet gaming disorder in adolescents: Personality, psychopathology and evaluation of a psychological intervention combined with parent psychoeducation. Front Psychol 2018; 9: e787.
  • 56. Bioulac S, Arfi L, Bouvard M. Attention deficit/hyperactivity disorder and video games: A comparative study of hyperactive and control children. Eur Psychiatry 2008; 23(2): 134-141.
  • 57. King DL, Delfabbro PH. The cognitive psychology of Internet gaming disorder. Clin Psychol Rev 2014; 34(4): 298-308.
  • 58. Popow C, Ohmann S, von Gontard A, et al. Computerspielabhängigkeit bei kindern und jugendlichen–ein überblick. Monatsschrift Kinderheilkunde 2019; 167(2): 124-130.
  • 59. Debell M, Chapman C. Computer and Internet Use by Students in 2003. Statistical Analysis Report: National Center for Education Statistics, 2006.
  • 60. Kirsch SJ. Media and Youth: A Developmental Perspective. Hoboken, NJ: Wiley Blackwell, 2010. 61. Avcı K, Avşar Z. Dijital sağlık oyunları. TRT Akademi 2016; 1(2): 472-486.
  • 62. Ocak MA. Eğitsel Dijital Oyunlar. Ankara: Pegem Akademi, 2013.
  • 63. Virtual reality alleviates pain, anxiety for pediatric patients. http://med.stanford.edu/news/allnews/2017/09/virtual-reality-alleviates-pain-anxiety-for-pediatric-patients.html (13 Şubat 2019’da ulaşıldı.)
  • 64. Uslu N, Özkan F. Use of digital games in disease self-management of diabetic children. International Child and Information Safety Congress “Digital Games”, 2018.
  • 65. Mustafaoğlu R, Mutlu E, Birinci T, et al. İnternet bağımlılığı ergenlerin öksürük kapasitesini etkiler mi? 11. Ulusal Alkol ve Madde Bağımlılığı Kongresi, 2017: 39-40.
  • 66. Zimbardo P, Coulombe ND. Man Disconnected: How Technology Has Sabotaged What It Means to Be Male. (Çev. Tolga Yalur) İstanbul: Pegasus Yayıncılık, 2017.
  • 67. Doğan A. İnternet bağımlılığı yaygınlığı. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Eğitimi ve Danışmanlığı ABD, 2013.
  • 68. Van Rooij T, Schoenmakers T, Van Den Eijnden R, et al. Video game addiction and adolescent psychosocial wellbeing: The role of online and real-life friendship quality. Quandt, T., Kröger, S. (Editör) In Multiplayer: The Social Aspects of Digital Gaming. UK: Taylor & Francis, Routledge, 2013: 215-227.
  • 69. Kim SM, Han DH, Lee YS, et al. Combined cognitive behavioral therapy and bupropion for the treatment of problematic online game play in adolescents with major depressive disorder. Comput Human Behav 2012; 28(5): 1954-1959.
  • 70. Han DH, Hwang JW, Renshaw PF. Bupropion sustained release treatment decreases craving for video games and cue-induced brain activity in patients with Internet video game addiction. Exp Clin Psychopharmacol 2010; 18(4): 297-304.
  • 71. Han DH, Renshaw PF. Bupropion in the treatment of problematic online game play in patients with major depressive disorder. J Psychopharmacol 2012; 26(5): 689-696.
  • 72. Kırcaburun K, Pontes H, Stavropoulos V, et al. Oyun oynama bozukluğu: kısa bir genel bakış. Evren C (Editör). Davranışsal Bağımlılıklar Temel Başvuru Kitabı. Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları, 2020; 275-285.
  • 73. Torres-Rodríguez A, Griffiths MD, Carbonell X, et al. Treatment efficacy of a specialized psychotherapy program for Internet Gaming Disorder. J Behav Addict 2018; 7(4): 939-952.
  • 74. Torres-Rodríguez A, Griffiths MD, Carbonell X, et al. Internet gaming disorder treatment: A case study evaluation of four different types of adolescent problematic gamers. Int J Ment Health Addict 2019; 17(1): 1-12.
Bağımlılık Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-5570
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Galenos Yayınevi