BİREYDEN TOPLUMA ERGİNLENME ve CİNSİYETLERE İLİŞKİN CİNSELLİK TEMELLİ ALGI FARKLILIKLARI

Öz Kaynağı yaşam olan uygulamalar, zaman ve zemin farkı gözetmeksizin düşünce, tasarım, tutum, davranış, işlem bakımından belli bir ülkenin, bölgenin, bir topluluğun veya bir etnik grubun coğrafyasından ve kültüründen gelen başat dünya görüşü dışında, ana çizgileriyle benzerlik taşıyabilir. Özellikle Erginlenme, bireyin toplumsallaşma sürecinde merkezde yer alması ve törensel yönü olması nedeniyle de cinsiyetler arası toplumsal konumlanış farklılıklarının/benzerliklerinin en iyi gözlemleneceği karakteristik bir güce sahiptir. İlkel düşünceyle erginlenme, yaşamsal kriz anıdır ve bireyi bu krizden kurtarmanın yolu, artık geçersiz ve yetersiz duruma gelmiş eski bağlarından uzaklaştırmak ve yeni duruma geçirmekle mümkün olabilir. İlkel zamanlarda olduğu gibi yaşamsal dönüşüm, hemen hemen her toplumda “kan” ile aracılanmıştır. Sünnet kanı, aybaşı kanı, bekâret kanı vb. bireysel dönüşüme sembolik olarak destek vermekle beraber, toplumsal düzeyde aynı unsur olarak kabul edilmemiştir. Kan merkezli oluşan farklılığın, toplumsal cinsiyet temelli olduğu varsayımından hareketle, çalışma: erginlenme bağlamında bekâret, aybaşı ve sünnet etrafında cinsiyete ve cinselliğe dayalı algıyı, toplumsal cinsiyet rolleri etrafında incelemeyi hedeflemektedir. 

___

  • BEAUVOİR, Simone de (1993). Kadın “İkinci Cins” Genç Kızlık Çağı,İstanbul: Payel Yayınları
  • BORATAV, Pertev Naili(2015). 100 Soruda Türk Folkloru,İstanbul: Bilgesu Yayınları
  • ÇINAR Köysüren, Aliye (2016). Kültürel ve Dini Algıda Toplumsal Cinsiyet,İstanbul: Sentez Yayınları
  • DELANEY, Carol (2012). Tohum ve Toprak, (Çev.: Selda Somuncuğoğlu), Aksu Bora), İstanbul: İletişim Yayınları
  • DERMAN, Orhan (2008). İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Adolesan Sağlığı II Sempozyum Dizisi, Kitap Bölümü: Ergenlerde Psikososyal Gelişim, S. 19-20.
  • DÖKMEN, Y. Zehra (2010). Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ELİADE, Mircea (2015a). Doğuş ve Yeniden Doğuş(İnsan Kültürlerinde Erginlenmenin ve Dinin Anlamları), (Çev.: Fuat Aydın), Ankara: Kabalcı Yayınları
  • ELİADE, Mircea (2015b). Kutsal ve Kutsal Dışı, (Çev.: Ali Bektay), İstanbul: Alfa Yay.
  • GÜL, Serdar Kenan ve Güneş, İsmail Dinçer (2009). Ergenlik Dönemi Sorunları ve
  • ŞİDDET, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/ Cilt: XI, Sayı 1, S.79- 101.
  • GÜVEN, Filiz (2018). “Kadınlığın İnşa Otoriteleri”, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt: 6 Sayı: 15 Sayfa: 400-414
  • İLBARS, Zafer (1987). Kişiliğin Oluşmasındaki Kültürel Etmenler, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt 31, Sayı 1-2, 201-211.
  • MARSHALL, Gordon (1999). Sosyoloji Sözlüğü,(Çev.: Osman Akınhay, Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • MEAD, Margaret (2018). Samoa’da Ergen Olmak,(Çev.: Gökçe Aktuğ), İstanbul: Alfa Yayıncılık
  • ÖLÇER Özünel, Evrim (2005). “Kan” Olgusunun Soyun Devamlılığı Bağlamındaki Dönüştürücülüğü, Millî Folklor, 2005, Yıl: 17, Say: 65 S.40-45.
  • ÖLÇER Özünel, Evrim (2014). “Kendine Dönüşen Kahraman: Oğuz Kağan Destanı’nda İktidar Ve Kut”, Millî Folklor, 2014, Yıl 26, Sayı 104
  • REED, Evelyn (1995). Kadının Evrimi II, (Çev.:Şemsa Yeğin), İstanbul: Payel Yayınları
  • SCHİCK, İrvin Cemil (2017). Bedeni, Toplumu Kâinatı Yazmak, (Çev.: Pelin Tünaydın), İstanbul: İletişim Yayıncılık
  • SET, Turan ve diğerleri (2006). Ergenlerde Cinsellik, Genel Tıp Dergisi, 16(3), s. 137- 141
  • ŞEHLİKOĞLU, Sertaç (2014). “Mahrem Alanda Fit Olmak: Kadınlara mahsus Spor Salonları”, Sınır Bilgisi, Editör: E.Çelebi, – D. Havlioğlu, – E. Kayaalp, Ankara: Ayizi Yay., s. 55-72
  • VONKRAFFT - Abıng, Rıchard (2014). Cinselliğin Psikopatolojisi,(Çev.: Emre Kapkın), İstanbul: Payel Yayınları.