Disiplinlerarası Sanat Bağlamında Mekansal İletişim

ÖzYerleştirmeler, disiplinlerarası sanatta sıklıkla kullanılan ve mekanla birebir ilişki kuran sanat yapıtlarıarasında önemli bir yer tutmaktadır. Belirli bir alan için, genellikle, geçici olarak kurulan ve gelenekselheykel üretiminden bu şekilde ayrılan yerleştirmeler, izleyiciyi işin içine davet etmekte ve böylece sadeceizleyicinin görsel duyularını değil, sıklıkla duyma ve koku alma gibi diğer duyuları da işin içine katarak, aktifkatılımını provoke etmektedir. Disiplinlerarasılığın mekânsal iletişimde geliştirdiği stratejileri mekân kullanımıbağlamında ele almak, eleştirel analiz yapılmasını kolaylaştırabilir. Bu çalışma, sanatta mekanla ilişki kurançalışmalara dair değerlendirmeleri masaya yatırmaktadır.

SpatIal CommunIcatIon In the Context of InterdIscIPlInary Art

AbstractInstallations takes an important place amid artworks that has been used in interdisciplinary art and hasbeen closely associated with space. Installations, which are often set up temporarily and are separated fromconventional sculptural works by this means, invites viewer inside the work and therefore, provokes activeparticipation of the viewer rather just bring the viewer’s visual senses by bring the other senses such ashearing and smelling. To discuss the strategies interdisciplinary improves in the spatial communication inthe context of space use might pave the way for doing a critical analysis. This work discusses in detail theinterpretations of the works that relate to space.

___

  • Antille, B. (2013) Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry. Issue 32, Spring, 72-81. doi: 10.1086/670183
  • Ayas, D. (2007). Açık Şehir: Yoko Ono, İstanbul, Sabancı Kasa Galeri.
  • Banai, N. (2007). Rayonnement and the Readymade: Yves Klein and the End of Painting, Res: Anthropology and aesthetics 51, Spring, 202-215. https://doi.org/10.1086/RESv51n1ms20167725
  • Battcock, G. (1968). Minimal Art. Art Education, Aralık 1968, Vol.21, No.9, 7-12.
  • Breton. A. & Read, H. (1936). The International Surrealist Exhibition, London, New Burlington Galleries.
  • Cafapoulos, C. (1993). Maria Papadimitriou: White Tower, Artforum, Ekim-1993, C.32, s.2, 106.
  • Cunningham, C.C. & Speyer (1966). 68th American Exhibition, Chicago, the Art Institute of Cihacago.
  • Erzen, J.N. (1997). Yeryüzü Sanatı (Land Art). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul, YEM, 1941-1942.
  • Genocchio, B. (2008). In Peekskill, 2 Shows of Raw Works. The New York Times, 28 Eylül 2008. http://www. hvcca.org/press/092808.pdf, erişim tarihi: 28.04.2019.
  • Higgins, H. (2002). Fluxus Experience, New Jersey, University of California Press.
  • Jones, D.H. (2016). Installation Art and the Practices of Archivalism, New York, Taylor and Francis.
  • Kaye, N. (2000). Site-specific Art: Performance, Place and Documentation, Great Britain, Routledge
  • Keser N. (2005). Sanat Sözlüğü, Ankara, Ütopya.
  • Midori, Y. (2005). Into Performance: Japanese Woman Artists in New York, New Jersey, Rutgers University Press
  • O’Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde, çev. Ahu Antmen, İstanbul, Sel Yayınları
  • Özayten, N. (1997). “Yerleştirme”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM, s: 1939-1940.
  • Santarelli, C. (2010). Music in Art. Vol. 35, No. 1/2, Rethinking Music in Art: New Directions in Music Iconography, Spring–Fall 2010, 245-254.
  • Smith, O.F. (1991). George Maciunas and History of Fluxus; or, the art movement that never existed, Ph.d. in Art History, University of Washington.
  • Smith, O.F. (1998). Fluxus, The History of an Attitude, San Diego, San Diego University Press.
  • Tress, B., Tress, G. & Fry. G. (2005). Researchers Experiences, Positive and Negative in Integrative Landscape Projects, Environmental Management. 36, 792-807.
  • Tuma, C. (2013). Instruction/Intermedia/Relationship: In the Post-Fluxus Era. Graphic Design Department, Gerrit Rietveld Academie, 9.
  • Wainwright, J. (2014). All Roads Lead to Rome, Richard Wilson Slipstream,London, Future City.
  • Zacharopoulos, D. (2006). Boşluk Çağı Sorunu. Venedik-İstanbul: 51. Uluslararası Venedik Bienali’nden Bir Seçki, İstanbul: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı İstanbul Modern Sanat İktisadi İşletmesi, 116-121.