Kültürel Üretkenlik Bağlamında Yaratıcı Aktörler (Nevşehir İli Örneği)

Kültür endüstrisi kavramıyla doğrudan ilişkili olan “yaratıcı endüstri”, son yıllarda sıklıkla ifade edilen ve üzerinde çalışma yapılan bir alan haline gelmiştir. Kültür ile ekonomik değeri birleştiren bir kavram olan kültür endüstrisi, yaratıcılık ile bir araya geldiğinde “yaratıcı endüstrileri” meydana getirmektedir. Yaratıcı insanların ürettiği ürünlerin oluşturduğu yaratıcı endüstriler zanaattan sanata, reklamdan videoya ve yayıncılıktan yazılıma kadar toplumun hemen her alanında faaliyet gösterebilmektedirler. Şehirlerin kalkınmasında büyük etkisi olan yaratıcı sınıflar “yerelden evrensele” dönüşümü sağlayacak aktörlerdir. “İnsan sermayesi” yaklaşımı olarak isimlendirilen bu değerlendirme biçimi, UNESCO kapsamında yürütülen “Yaratıcı Şehirler Ağı”, “Yaşayan İnsan Hazineleri”, “Marka Kentler” gibi programlarla desteklenmektedir. Söz konusu programların yürütülmesinde bölge veya şehir cazibesinin artırılması öncelikli olarak alınmaktadır. Kültür turizmiyle de bağlantılı olan bu uygulamalar, yaratıcılıkla doğrudan ilişkilidir. Yaratıcı endüstri bağlamında kültürel üretkenliğin temel alındığı bu çalışmada, Nevşehir örneğinde yaratıcı aktörlerin bölgesel kalkınmadaki rollerinin tespiti amaçlanmıştır. Yöntem olarak R. Florida’nın geliştirdiği “3T modeli” kullanılmış, Nevşehir’deki yaratıcı sınıf üzerinde durularak bölgenin yaratıcı endüstri içindeki yeri tespit edilmiş ve bu endüstrinin geliştirilmesi konusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Creative Actors in The Context of Cultural Productivity (Nevsehir Province Example)

“The creative industry” has become an area frequently studied and studied in recent years. The culture industry creates “creative industries” when combined with creativity. The creative industries produce products in every area of the society, from craft to art, from advertising to video and from publishing to software. The creative classes are the actors that will provide the transformation “from local to the universal”. This type of evaluation, known as the “human capital” approach, is supported by programs such as “Creative Cities Network”, “Living Human Treasures, “Brand Cities” carried out under UNESCO. In the implementation of these programs, it is important to increase the attractiveness of the region or city. These practices, which are also linked to cultural tourism, are directly related to creativity. In this study, it is aimed to determine the roles of creative actors in regional development in the case of Nevşehir province. This method is based on “the 3T model” developed by R. Florida. In this context, the creative class in Nevşehir was emphasized; the place of the region in the creative industry was determined and suggestions have been made on this issue.

___

ABB. (2014). Avrupa Birliği Programları (2014-2020).

https://www.ab.gov.tr/files/SBYPB/birlik%20programlari/ab_birlik_programlari.pdf (Son Erişim Tarihi: 20.04.2019).

Ahiler Kalkınma Ajansı. (2020). 2020 Yılı Çalışma Programı. https://www.ahika.gov.tr/assets/upload/dosyalar/2020-yili-calisma-programi.pdf (Son Erişim Tarihi: 09.12.2020).

Alkan, Behçet. (2019). “Her Yere Kapadokya’yı Resmediyor”. https://www.aa.com.tr/tr/yasam/her-yere-kapadokyayi-resmediyor/1417678 (Son Erişim Tarihi: 21.04.2019).

Anadolu Ajansı. (2014). “Kapadokya’yı Vişne Yapraklarına Resmediyor”. https://www.haberler.com/kapadokya-yi-visne-yapraklarina-resmediyor-6000863-haberi/ (Son Erişim Tarihi: 22.11.2020).

Aykanat, A. (2017). “Üzerine Bastığınızda Kinetik Enerji Depolayan Kaldırım Sistemi Geliştirildi!”. https://www.webtekno.com/uzerine-bastiginizda-kinetik-enerji-depolayan-kaldirim-sistemi-gelistirildi-h22093.html (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

CHA. (2010). “Kadınlar, Dünya Kadınlar Günü İçin İkinci Kez Oyun Sergiledi”. https://www.haberler.com/kadinlar-dunya-kadinlar-gunu-icin-ikinci-kez-oyun-haberi (Son Erişim Tarihi: 21.04.2019).

CHA. (2012). “Yaratıcı Ürün ve Hizmetlerin Dünya Ticaretinde Hacmi”. https://www.cihan.com.tr/tr/yazici-yaratici-urun-ve-hizmetlerin-dunya-ticaretinde-hacmi-yuzde-14-buyudu-844009.htm (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

Creative Cities Network. (2019). “Creative Cities Map”. https://en.unesco.org/creative-cities/creative-cities-map (Son Erişim Tarihi: 20.04.2019).

Discovery Channel. (2009). NextWorld: Future Intelligence.

Ekici, Metin ve Fedakâr, Pınar. (2013). “Ege Üniversitesi” Deneyimleriyle Somut Olmayan Kültürel Mirası “Yaşatarak Koruma”. Millî Folklor, 100, 50-60.

Esen, Ü. Bike ve Atay, Özlem. (2017). “Ekonominin Yeni Yüzü: Yaratıcı Ekonomi”. Sosyoekonomi, 33, 59-80.

Florida, Richard; Mellander, Charlotta and King, Karen. (2015). The Global Creativity Index 2015. Publication of the Martin Prosperity Institute.

Florida, Richard. (2002). “The Rise of the Creative Class: Why Cities without Gays and Rocks are Losing the Economic Development Race”. The Washington Monthly, p. 15-25.

Florida, Richard. (2012). The Rise of the Creative Class. New York: Basic Books.

Goody, Jack (2001). Yaban Aklın Evcilleştirilmesi. Ankara: Dost Kitabevi.

Gülüm, Erol. (2015). “Yaratıcı Turizm-Halk Kültürü İlişkisi ve Yerelin Popülerleşmesi”. Millî Folklor, 105, 87-98.

Hocaoğlu, Dilek. (2015). “Yaratıcı Endüstrilerin Yerel Ekonomilerdeki Önemi ve Tasarımın Bu Endüstrilere Katkısı”. Planlama, 3, 189-194.

http://web.nevsehir.edu.tr/tanitim/ (Son Erişim Tarihi: 30.11.2020).

https://mirasmuzesi.nevsehir.edu.tr/tr (Son Erişim Tarihi: 30.11.2020).

IHA. (2015). “1. Kapadokya Eurodesk Kısa Film Festivali”.

http://www.hurriyet.com.tr/1-kapadokya-eurodesk-kisa-film-festivali-finalistleri-belli-oldu-37071061 (Son Erişim Tarihi: 21.04.2019).

Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018. http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/view/15089/Onuncu_Kalk%C4%B1nma_Plan%C4%B1.pdf (Son Erişim Tarihi: 20.04.2019).

Kloudová, Jitka and Chwaszcz, Ondrej. (2012). “Transformation of 3t Model towards the Comparison of Creative Centres within the European Union”. E a M: Ekonomie a Management, 4, 56-70.

Kumral, Neşe. (2010). “Yaratıcılık ve İzmir Üzerine”. Ege University Working Papers in Economics.

Kumral, Neşe ve Güçlü, Mehmet. (2013). “Kültür Ekonomisi ve Bölgesel Politika”. Ege University Working Papers in Economics.

Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2007a). Türkiye Turizm Stratejisi 2023 ve Eylem Planı 2007-2013. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.

Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2007b). Türkiye Turizm Stratejisi (2023). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.

Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2007c). Dünyada ve Türkiye’de Turizm. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9870/turizm-raporlari.html (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2008). Dünyada ve Türkiye’de Turizm. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9870/turizm-raporlari.html (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2009). Dünyada ve Türkiye’de Turizm. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9870/turizm-raporlari.html (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2019). Kapadokya Alanı Hakkında Kanun. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.7174.pdf (Son Erişim Tarihi: 10.12.2020).

Menger, Pierre-Michel. (2010). “Cultural Policies in Europe. From a State to a City-Centered Perspective on Cultural Generativity”. GRIPS Policy Research Center Discussion Paper, 1-9.

Nevşehir Belediyesi. (2020). “Kayaşehir ve Nevşehir Kalesi’nde Ziyaretçi Akını”. http://www.nevsehir.bel.tr/haber-detay/6236/kayasehir-ve-nevsehir-kalesi-ne-ziyaretci-akini (Son Erişim Tarihi: 10.12.2020).

Oğuz, M. Öcal. (2008). “Unesco ve Geleneğin Ustaları”. Milli Folklor, 77, 5-10.

Özdemir, Nebi. (2012). “Kültür Ekonomisi ve Endüstrileri ile Kültürel Miras Yönetimi İlişkisi”. Kültür Ekonomisi ve Yönetim. Ankara: Hacettepe Yayınları, 9-26.

Özdemir, Nebi. (2018). “Geleneksel Bilgi ve Kültür Ekonomisi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 1, 1-28.

Özdemir, Nebi. (2020). “Yaratıcı Kentler ve Yaşayan Kültür”. Uluslararası Halkbilim Araştırmaları Dergisi (UHAD), 4, 2-23.

Sabancı Vakfı. (2010). Sinyalizasyon-Biz De Varız. https://www.sabancivakfi.org/tr/sosyal-degisim/sinyalizasyon-biz-de-variz-nevsehir-li-kadinlar-amator-tiyatro-toplulugu (Son Erişim Tarihi: 21.04.2019).

SBB. (2019). On Birinci Kalkınma Planı. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/07/OnbirinciKalkinmaPlani.pdf (Son Erişim Tarihi: 10.12.2020).

Seki, İsmail. (2012). “Sportif Faaliyetlerin Bölgelerin Yaratıcılıkları Üzerine Etkisi: Türkiye Analizi”. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3, 59-77.

Şimşek, Gül ve Güven, Ahmet. (2017). “Yaratıcı Sektörlerde Türkiye İçin Yeni Bir İvme: Midwood İstanbul Film Stüdyo Kompleksi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 51, 1131-1146:

Türk Patent Enstitüsü. (2019a). “Avanos Çömleği”. https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/A5F8ABB6-70D2-4839-915D-36C5088B8289.pdf (Son Erişim Tarihi: 21.04.2019).

Türk Patent Enstitüsü. (2019b). “Nevşehir Kabak Çekirdeği”. https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/0F7B952F-5962-40AF-9663-85EEE6D2D34D.pdf (Son Erişim Tarihi: 21.04.2019).

Türk Patent Enstitüsü. (2019c). Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı İstatistikleri. https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/geographicalRegisteredList/ (Son Erişim Tarihi: 20.04.2019).

UNCTAD. (2010). Creative Economy: A Feasible Development Option-Report 2010. https://unctad.org/en/docs/ditctab20103_en.pdf (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

UNESCO. (2001). “UNESCO Universal Declaration on Cultural Diversity”. http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=13179&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

UNESCO. (2019). “Yaratıcı Şehirler Ağı”. http://www.unesco.org.tr/Pages/519/129/ (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

Vardar, Semih. (2017). “Yaratıcı Endüstriler”. http://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/yaratici-endustriler/8360 (Son Erişim Tarihi: 19.04.2019).

Zengin, Hayat ve Kılınç Ürkmez, Gökçen. (2013). “Yaratıcılık, Yaratıcı Stratejiler ve Anadolu Kentleri: Kayseri Üzerinden Bir Değerlendirme”. İdealkent, 8, 86-111.