Yanlışlıklar (terör) komedisi - Martin Mcdonagh'ın korkutan şiddeti

Çağdaş İngiliz tiyatrosuna, karamsar bir bakış açısı ile, izleyiciyi şok etmeye ve iğrendirmeye yönelik olarak kurgulanmış oyunlar yazarak ve bu oyunlarda şiddet öğelerini, dilini ve temalarını kasten kullanarak oldukça hızlı bir geçiş yapan İrlanda kökenli İngiliz oyun yazarı Martin Mc Donagh, 1990lı yıllarda İngiliz tiyatrosunda dikkat çekmeyi başarır. Oyunlarına mekân olarak İrlanda kırsalını seçen yazar, İrlanda toplumu özelinde olduğu kadar dünyanın hemen her yerinde yaygınlaşan ve yaşanan terörü; ahlaki açıdan oldukça rahatsız edici derecede karmaşık ve bol kanlı sahnelerin eksik olmadığı bir gerçeklik kurgusu içinde The Lieutenant of Inishmore (Inishmorelu Yüzbaşı) ile kara mizah türünde hicvetmeye çalışır. Yazar, stratejik bir eylem olan, modern çağın ürünü ve bir insanlık suçu olarak görülen terörizmi ve terör örgütlerinin gerçek yüzünü The Lieutenant of Inishmore aracılığı ile göstermek ister. McDonagh, İrlandanın özgürlüğe ve kurtuluşuna giden yolda kahraman olarak nitelenen IRA ve INLA gibi terör örgütlerini ve kendi istekleri doğrultusunda hareket etme yetisini kendilerinde bulan teröristleri oyunun merkezine koyar. Şiddetin günümüzde toplumun her seviyesinde gerçekleştiğini vurgulayan McDonagh, barış söylemiyle yola çıkan insanların karakterlerindeki değişimi ve gerçek anlamda karanlık ve karmaşık ilişkilerin yaşandığı bir dünyada, İrlandanın kurtuluşunun nasıl ve ne şekilde özellikle de kimler tarafından gerçekleştirildiğinin altını çizer

Comedy of (t)erros - Martin Mcdonagh s terrorizing violence

McDonagh aims to shock and disgust the audience from a pessimistic viewpoint of the contemporary English theatre. He plots his plays to this end, thus using the elements of violence, language of violence and themes of violence. Writing such plays, the writer moves on to the stages as an Irish-born English playwright and manages to attract attention on the English stages in the 1990s. He chooses the Irish countryside for the setting of his plays. He deals with terrorism, which is commonly experienced almost in the whole world in general and in Ireland in particular, in The Lieutenant of Inishmore in which terror is satirized with black humour indeed through disturbingly complicated and rather bloody scenes. McDonagh puts in the centre of the play the terrorist organizations, such as IRA and INLA which are labelled as heroes on the way to the independence and freedom of Ireland, and the terrorists who find themselves authorized to act and behave the way they like to. He also emphasizes that violence is applied in each level of the society and that those who start with the discourse of peace undergo a change in their characters through really dark and complicated relationships. Thus, McDonagh draws attention to the way(s) in which Ireland was liberated and to the people by whom this process was carried out.

___

  • Billington, M. (2009). State of the Nation. London: Faber and Faber.
  • Çapan, C. (1993). İrlanda Tiyatrosunda Gerçekçilik. İstanbul: Telos Yayıncılık.
  • Furay, J. O’Hanlan (eds). (2003). Critical Moments: Fintan O’toole on Modern Irish Theatre. Dublin: Carysfort Press.
  • Lahr, J. (2006). “The Newyorker”. The Guardian. 24 March 2001.
  • Lonergon, P. (2005). “Too Dangerous To Be Done, Martin McDonagh’s Lieutenant of Inishmore”. Irish Studies Review, 13 (1).
  • McDonagh, M. (2001). The lieutenant of Irishmore. London: Methuen Drama.
  • O’Hagan, S. (2001). “ The Wild West”. The Guardian. 24 March.
  • Rees, C. (2005). “The good, the bad, and the ugly”. New Theatre Quarterly, Volume 21.
  • Sierz, A. (2001). In-Yer-Face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber.
  • Slater, M. (1997). (introduction), Three Pre-surrealist Plays. London: Oxford University Press.