Thomas More, Francis Bacon ve Tommaso Campanella'nın Ütopyalarında Bilim ve Eğitim Felsefesi

Ütopya kavramı ilk kez Thomas More'un Utopia adlı kitabında kullanılmıştır. Kitap, iki bölümdür. Birinci bölümde İngiltere'de yaşanan sorunlar dillendirilmiştir. İkinci bölümde ise ütopik çözüm önerileri sunulmuştur. More, devlet düzeninin ve toplumsal barışın sağlanmasında eğitimin önemli olduğunu belirtir. Teorik eğitimin yanında uygulamayı da önemli görürken, öğrenme stratejisi olarak da yaparak, yaşayarak öğrenmeye değer vermektedir. Onun için bilimde deney ve gözlem hayati bir öneme sahiptir. Campanella'nın eğitim ve bilim felsefesi alanlarındaki görüşleri More'un düşünceleriyle benzerlik göstermektedir. Campanella, eğitimde görsel materyallerin önemine dikkat çekmek için Güneş Ülkesi'ni bir eğitim öğretim müzesi olarak tasarlamıştır. Öğrencilerin eğitiminde bu görselleri kullanmalarının gerektiğini vurgulamıştır. Ayrıca öğretimde konuların öğretimini basitten karmaşığa doğru sıralar. More ve Campanella, eğitimin erken yaşlarda başlamasını öngörürlerken okul öncesi eğitimin önemini, her zaman ve her yerde eğitim anlayışları ile de hayat boyu öğrenimin gerekliliğini belirtmişlerdir. Bacon, Yeni Atlantis isimli ütopik eserinin büyük bir bölümünü bilimsel çalışmalara ayırmıştır. O, bilimsel çalışmalar için adeta özerk bir kurum kurgular: Süleyman'ın Evi. Süleyman'ın Evi teknik bir okul ya da üniversiteyi andırmaktadır. Burada deney ve gözleme dayalı bilimsel araştırmalar yapılır. Dünya'da yapılan çalışmalar takip edilir ve onlardan faydalanılır. Bacon bilim felsefesi alanındaki görüşlerini ütopik bir üslupla kurgulamış ve gelecekte nelerin icat edilebileceği hususunda bir öngörüde bulunmuştur

The Philosophy of Science and Education in Thomas More, Francis Bacon and Tommaso Campanella's Utopia

The utopia concept was first used in the famous book Utopia by Thomas More. The book consists of two parts. The first part expresses the problems encountered in England, while the second proposes a utopic solution. More emphasizes the importance of education in maintaining order and establishing social peace. Considering practical education to be significant along with theoretical education, he values the importance of learning by doing and experiencing as a learning strategy. For More, experiment, observation and research in science are vital. Campanella's views on education and science philosophy are similar to those of More. Campanella designed the City of the Sun as an educational museum in order to draw attention to the importance of visual materials in education. He emphasizes that students should use these visuals in their education. He also arranges the teaching of topics from simple to complex. Arguing that education should start at an early age, both More and Campanella point out the importance of pre-school education and say lifelong learning is necessary at all times, employing educational understanding in all areas of life. Bacon also devoted a large part of his utopic masterpiece, New Atlantis, to scientific studies. He also almost built an autonomous institution for scientific studies: the House of Solomon, which resembled a technical school or university. Scientific research based on experiments and observations were conducted at this house, while global studies were monitored and utilized. Bacon constructed his views on the philosophy of science in a utopic style and tried to foresee what could be invented in the future

___

  • Akdemir, M. (2016). Düş'ün Felsefesi Ütopyalar (1.bs.). İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Akkoyun, T. (2016). Ütopya / Distopya Batı ve Türk Romanlarından Örneklerle Bir Karşılaştırmalı Edebiyat Çalışması (1. bs.). Ankara: Kurgu Kültür Merkezi Yayınları.
  • Bacon, F. (2000). The New Atlantis. South Bend: Infomotions, Inc.. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com/lib/ataturkebooks/detail.action?docID=331440
  • ______. (2003). The New Organon. New York: Cambrıdge Unıversıty Press https://rosswolfe.files.wordpress.com/2015/05/francis-bacon-the-neworganon.pdf.
  • ______. (2013). Yeni Atlantis. (Çev.: Cenk Saraçoğlu). İstanbul: Bs. Yay. Bs. Dağ. Org. San. Tic. Ltd. Şti.
  • ______. (2015). Denemeler (12. Baskı). (Çev.: Akşit Göktürk). İstanbul: Yapı KrediYayınları.
  • Baudart, A. (2012). "Rönesans". Jacquelıne Russ (Yön.). Felsefe Tarihi Çilt: 2 Modern Dünyanın Yaratılması (1. bs.). (ss. 135-190). (Çev.: İsmail Yergüz). İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Bloch, E. (2002). Rönesans Felsefesi Üzerine (1. bs.). (Çev.:Hüsen Portakal). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Campanella. (1996). Güneş Ülkesi (3. bs.). (Çev.: Vedat Günyol ve Haydar Kazgan). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Campanella, T. (2009). City of the Sun. Auckland: The Floating Press. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com/lib/ataturkebooks/detail.action?docID=435856
  • ______. (2016). Güneş Ülkesi (4.Baskı). (Çev.: Selahattin Bağdatlı). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Cevizci, A. (2007). On Yedinci Yüzyıl Felsefe Tarihi (Gözden geçirilmiş 2. bs.). Bursa: Asa Kitabevi.
  • ______. (2014). Eğitim Felsefesi (14. bs.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Çörekçioğlu, H. (2015). Modernite ve Ütopya - Ütopya, 1984 ve Mülksüzler Üzerine (1.bs.). İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Dürüşken, Ç. (2016). "Sunuş". Güneş Ülkesi (2. bs.). (ss. 7-28). (Çev.: ÇiğdemDürüşken). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Eroğlu, N. (2013). Ütopyalar Işığında Gaspıralı'nın Dârürrahat Müslümanları.İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayın Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Fieser, J. ve Lillegard, N. (2002). A Historical Introduction to Philosophy Texts and Interactive Guides. New York: Oxford University Press.
  • Firpo, L. (2016). "Önsöz". Güneş Ülkesi (4.bs.). (ss. 23-62). (Çev.: Selahattin Bağdatlı). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Gjertsen, D. (2000). Bilim ve Felsefe Dün- Bugün (1. bs.). (Çev.: Feride Kurtulmuş). İstanbul: Say Yayınları.
  • Günyol, V. (1996). "Önsöz". Güneş Ülkesi (3. bs.). (ss. 9- 14). (Çev.: Vedat Günyol ve Haydar Kazgan). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Küken, G. (2001). Ortaçağda Eğitim Felsefesi (1. bs.). İstanbul: Alfa Basım DağıtımLtd. Şti.
  • Mannheim, K. (2009). İdeoloji ve Ütopya ( Gözden geçirilmiş 3. bs.). (Çev.: MehmetOkyayuz). Ankara: Nika Yayınevi.
  • More, T. (2000). Utopia. South Bend: Infomotions, Inc. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com/lib/ataturkebooks/detail.action?docID=3314672
  • ______. (2003). Utopia. (Çev.: İbrahim Yıldız). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • ______. (2016). Utopia (Mina Urgan'ın İncelemesiyle) (21. bs.).(Çev.: SabhattinEyüboğlu, Vedat Günyol ve Mina Urgan). İstanbul: Türkiye İş Bankası KültürYayınları.
  • Okyayuz, M. (2009). "Sunuş". İdeoloji ve Ütopya (Gözden geçirilmiş 3. bs.). (ss. 11-28)(Çev.: Mehmet Okyayuz). Ankara: Nika Yayınevi.
  • Özden, H. Ö. ve Elmalı, O. (2012). Yeniçağ Felsefesi Tarihi Metinlerle (1. bs.). İstanbul:Arı Sanat Yayınevi.
  • Özden, H.Ö. (2005). "Platon ve Campanella'nın Siyaset Felsefelerinin Karşılaştırılması".(ss. 33-62). TabulaRasa Felsefe- Teoloji 5 (13).
  • ______. (2011). Bir İnanç ve Kültür Takipçisi Yahya Kemal (2. bs.). Ankara: ÖtükenNeşriyat A.Ş.
  • ______. (2014). Resimli Türk Düşünce Tarihi. İstanbul: Arı Sanat Yayınları.
  • ______. (2015). İbnSînâ- Descartes Metafiziği (Gözden geçirilmiş 2. bs.). İstanbul:Dergah Yayınları.
  • Öztürk, F. (2006). Ütopya ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pala, H. (2014). Ütopyalar Tarihi.Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Solomon, R. C. ve Higgens, K. M. (1996). A Short History of Philosophy. New York:Oxford University Press.
  • Tarnas, R. (2014). Batı Düşünce Tarihi 2.Cilt (2. bs.).(Çev.: Yusuf Kaplan). İstanbul:Külliyat Yayınları.
  • Tenenti, A. (2011). "Ütopya". Philippe Raynaud ve Stéphane Rials (Eds.). SiyasetFelsefesi Sözlüğü (2. bs.). (ss.749-756). (Çev.: İsmail Yergüz). İstanbul: İletişimYayınları.
  • Urgan, M. (2016). "Thomas More'un Yaşamı ve Utopia'nın İncelenmesi". Utopia (MinaUrgan'ın İncelemesiyle) (21. bs.).(Çev.:Sabhattin Eyüboğlu, Vedat Günyol veMina Urgan). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Weber, A. (1998). Felsefe Tarihi (5. bs.). (Çev.: H. Vehbi Eralp). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Yıldırım, C. (1998). Bilim Felsefesi (6. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.