EDİGEY DESTANINDA SİLAHLAR / Weapons in the Epic of Edigey

Altın Orda Devleti, kuruluşundan bir süre sonra edebiyat, bilim, sanat ve dini ilimlerde Türk-İslam kültürünün önemli merkezlerinden biri haline gelir. Fakat 14. yüzyılın sonu 15. yüzyılın başlarında cereyan eden iç (Toktamış ile Edigey) ve dış (Toktamış ile Timur) mücadeleler sebebiyle devlet yıkılır. Bu dönemdeki olaylar etrafında teşekkül eden Edigey Destanı ise sözlü kültür aracılığıyla Orta Asya, İdil-Ural, Sibirya ve Kırım’ı içine alan geniş bir coğrafyaya yayılır. Kazan Tatarlarındaki Edigey Destanı da bu metnin varyantlarından biridir. Destanlar içinden çıktığı toplumun kültüründen izler taşır. Edigey Destanı’nda yer alan yıravlık ve sesenlik geleneği, geçiş merasimleri, halk eğlenceleri, inanışlar, yeme-içme, giyim-kuşam gibi halk kültürü ürünleri bunlardandır. Destanda Türklerinin savaşlarına da sıkça yer verilmiştir. Bu mücadelede kahramanların fiziki, ruhi ve akli kapasite ve hünerlerinin sergilendiğini görürüz. Bunlara eşlik eden en önemli vasıta, atlar ile silahlardır. Bu makalede Edigey Destanı’nın Kazan Türklerine ait varyantında taarruz ve savunma silahları olarak nelerin kullanıldığı ve nasıl tasvir edildikleri ele alınacaktır.Anahtar Kelimeler: Edigey Destanı, savaş, silah 
Anahtar Kelimeler:

Edigey Destanı, savaş

___

  • Atnur, Gülhan, Ural Batır Destanı Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum 1996, Atatürk Üniversitesi. Bekki, Salahaddin, Maaday Kara Destanı, Elazığ2007, Manas Yayıncılık.
  • Ebü’l-Hayr-ı Rûmî, Saltuk-nâme I. (haz. Şükrü Halûk Akalın), Ankara 1987, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Eralp, T. Nejat. Tarih Boyunca Türk Toplumunda Silâh Kavramı ve Osmanlı İmparatorluğunda Kullanılan Silâhlar, Ankara 1993, Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Ergin, Osman, Türkiye Maarif Tarihi. Cilt 1-2. İstanbul 1977, Eser Matbaası.
  • Gökyay, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul 2007, Kabalcı Yayınevi.
  • Gumilev, Lev N, Eski Ruslar ve Büyük Bozkır Halkları. II. Cilt. (çev. Ahsen Batur), İstanbul 2003, Selenge Yayınları.
  • İbni Arabşah, Acâibu’l Makdûr (Bozkırdan Gelen Bela) (çev. D. Ahsen Batur), İstanbul 2012, Selenge Yayınları.
  • Ögel, Bahaeddin, İslâmiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre. Ankara 1991, TTK Yayınları.
  • Sulti, Rüstem, Edigey, Ankara 1998, Türksoy Yayınları.
  • Türkçe Sözlük. Ankara 2005, TDK Yayınları.
  • Urmançi, Fatih. “İdigey”. Tatar Mifologiyesi Entsiklopedik Süzlik II. Kazan 2009
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2602-2788
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Yayıncı: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ > EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

SADIK HİDAYET’İN FERDA ADLI ÖYKÜSÜNÜN MONOLOG İNCELEMESİ / A Monologue Examination of the Story Ferda by Sadık Hidayet

Mitat ÇEKİCİ

MAX HORKHEİMER'IN BİLİMSEL AÇIDAN MANTIKSAL POZİTİVİZMİ ELEŞTİRİSİ / Max Horkheimer's Critique of Logical Positivism from a Scientific Perspective

Uğur DAŞTAN

EDİGEY DESTANINDA SİLAHLAR / Weapons in the Epic of Edigey

Gülhan ATNUR

F.M.DOSTOYEVSKİ’NİN ‘EZİLMİŞ VE AŞAĞILANMIŞLAR’ ADLI ROMANINDA ‘İVAN PETROVİÇ’ KARAKTERİNDE DOSTOYEVSKİ İZLERİ/KİMLİĞİ / The traces/identity of Dostoyevsky in the character “Ivan Petrovich” of F.M Dostoyevsky’s novel “The Insulted and Injured”

Rahman ÖZDEMİR

KÖROĞLU’NUN DOĞUŞU VARYANTLARINDA KÖROĞLU VE KIRAT’IN ORTAYA ÇIKIŞIYLA İLGİLİ FARKLI VE BENZER UNSURLAR / Different And Similar Elements Related to the Appearance of Koroglu and Kirat in Variants of Koroglu’s Rise

Filiz KIRBAŞOĞLU

OĞUZ-NÂME’DE MİTOLOJİK MOTİFLER / Mythological Motifs in the Oguzname

Mamatqul Jureyev, Tohtamurod Kochkarov

ZOË JENNY’İN “DAS BLÜTENSTAUBZİMMER” ROMANINDA JO VE LUCY FİGÜRLERİNİN RUH DÜNYASI / The Spirit World of Jo and Lucy Figures in ZoëJenny's "The Pollen Room” Novel

Zennube ŞAHİN YILMAZ

ÜÇÜNCÜ ABBASİ ASRINDA NESİR SANATI VE ÖNCÜLERİ / Art of the Prose and Representatives in the Third Abbasıd Century

Nurullah YILMAZ

HÂCÛ-Yİ KİRMÂNÎ’NİN BİR GAZELİNİN TELMİH SANATI AÇISINDAN İNCELENMESİ / Examination of a Gazelle of Khwaju Kermanı in the Terms of Reference

Esra YALÇINTAŞ

HAMDÎ’NİN DİVÂN-I HAMDÎ/PENDİYYE-İ HAMDÎYYE’SİNDE YER ALAN İKİ TÜR/TARZ ÖRNEĞİ: TÖVBE-NAME, İCAZET-NAME / Tövbe-name and İcazet-name As Two Examples of Genre/Style in Divân-ı Hamdî/Pendiyye-i Hamdiyye

Hayriye DURKAYA