CLAUDE FARRERE’İN ANKARALI DÖRT HANIM YAPITI ÜZERİNE İMGEBİLİMSEL BİR OKUMA / An Imagologist Reading of ‚Ankaralı Dört Hanım‛ by Claude Farrere

ÖZClaude Farrère’in Ankaralı Dört Hanım yapıtında kadın imgesini ele alan bu çalışma Cumhuriyet’in ilanıyla birlikte Türk toplu-munda yaşanan gelişmelerin bireyler üzerin-de, özellikle Türk kadınları üzerinde ne derece etkili olduğunu konu edinmektedir. Cumhuriyet’in ilan edilmesiyle birlikte Türk toplumunda meydana gelen değişimler çeşitli alanlarda etkisini göstermiştir. Bu nedenledir ki Türk toplumunda yaşanan ilgili toplumsal gelişmeler hem Türk edebiyatında hem de Fransız edebiyatında ilgi ile karşılanmıştır. Türk toplumunda görülen toplumsal dönü-şümün Fransız yazar Claude Farrère’in An-karaları Dört Hanım yapıtında yazarın imge-lem evreni merkezli yapılan inceleme sonu-cunda belirlenen imgeler dört başlık altında toplanarak sınıflandırılmıştırlar. Öncelikle imge kavramı terimce taraması yöntemiyle açıklanmaya çalışılacaktır. İmge kavramının açıklanmasından sonra ise çalışmanın merke-zinde yer alan Ankaralı Dört Hanım yapıtın-daki kadın imgeleri üzerinde durulacaktır.Anahtar Kelimeler: Claude Farrère, Ankaralı Dört Hanım, Cumhuriyet, İmge. ABSTRACTIn this study Turkish woman image is de-scribed in Claude Farrère’s Ankaralı Dört Hanım. With the proclamation of Republic in Turkey, the changes in Turkish society have shown their influence in different areas. That is why the social developments observed in Turk-ish society take part both in French literature and Turkish literature. This study, which is based on Claude Farrère’s imagination, is cate-gorized under certain titles. First of all the concept of image is described with the method of literature scanning. After the explanation of image, the woman images are examined in Ankaralı Dört Hanım, which is the base of the study.Key Words: Claude Farrère, Ankaralı Dört Hanım, Republic, Image.
Anahtar Kelimeler:

Claude Farrère, Ankaralı

___

  • ATAKAY, Kemal ‚İmge‛ Kitap-lık Sayı:74 (Temmuz-Ağustos) 2004.
  • BÜLBÜL, Melik, İmgesel İletişim, Çizgi Kitabevi, Konya 2005.
  • Barthes, Roland, Yazının Sıfır Derecesi & Yeni Eleştirel Denemeler, (Çev. Tahsin Yücel), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2009.
  • DOĞRAMACI, Emel, Atatürk’ten Günümüze Sosyal Değişmede Türk Kadını, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi, An- kara 1993.
  • FERRARIS, Maurizio, İmgelem, (Çev. Fırat Genç), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara 2008.
  • ÖZÇELEBİ, Ali, Claude Farrère et La Turquie, Atatürk Üniversitesi Basımevi, Erzurum 1979.
  • FARRÈRE, Claude, Ankaralı Dört Hanım, (Çev. Kriton Dinçmen), Arion Yayınevi, İstanbul 2003.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan, Felsefe Ansiklopedisi, Remzi Kitapevi Yayınları, İstan- bul 1977.
  • Büyük Lügat ve Ansiklopedi VI, Meydan Yayınevi, İstanbul 1971.
  • IŞILDAK, R. Suat, Yaratmada ilk adım: İmge ve İmgelem, Necatibey Eğitim Fakül- tesi Dergisi, C.2, S.1, 2008.
  • KORKMAZ, Ramazan, İkaros’un Yeni Yüzü Cahit Sıtkı Tarancı, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.
  • KIRKPINAR, Leyla, Türkiye’de Toplumsal Değişme ve Kadın, T.C. Kültür Bakanlı- ğı Yayınları, Ankara 2001.
  • N. POSPELOV, Gennadiy, Edebiyat Bilimi I, (Çev. Yılmaz Onay), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 1984.
  • ORTAYLI, İlber, Osmanlı Toplumunda Aile, Pan Yayıncılık, İstanbul 2004.
  • SARTRE, Jean Paul, İmgelem, (Çev. Alp Tümertekin), İthaki Yayınları, İstanbul 2009.
  • T.D.K, Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2005.
  • TİKEN, Servet, Cahit Sıtkı Tarancı’nın Şiirlerindeki ‘Ayna İmgesine’ Psikanalitik Bir Yaklaşım, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 41, Erzurum 2009.
  • ULAĞLI, Serhat, İmgebilim ‚Öteki‛nin Bilimine Giriş, Sinemis Yayınları, Ankara 2006.