AGNES ROMANI VE FİLMİNDE MEDYALARARASILIK

Edebiyat ve film (sinema) hem birer disiplin hem de birermedya olarak birbirlerini karşılıklı olarak desteklemektedirler. Ortayaçıktığı 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başından itibaren filmin, enbüyük destekçisi edebiyat olmuştur. Edebiyat, binlerce yıllık birikimiyle filmi desteklemiş ve ona hazır materyal sunmuştur. Almancaedebiyatın (Almanca: Deutschsprachige Literatur) ve İsviçreedebiyatının temsilcilerinden Peter Stamm’ın 1998 yılında yayımlananpostmodern romanı Agnes, yönetmen Johannes Schmid tarafından 2016yılında aynı adla sinemaya uyarlanmıştır. Bu çalışma ile Agnes romanıile filmi arasındaki disiplinlerarası, medyalararası ilişkilerin yanı sıraçatıştıkları noktalar, teknik ve tematik farklılıklar incelenecektir. “Giriş” bölümünde disiplinlerarasılık, medyalararasılık, postmodern romanve filme dair genel bilgilendirme sunulacak; daha sonra iki kısa bölümhalinde roman ve filme dair bilgiler verilecek ve son olarak “Medyalararası İlişkiler” bölümünde söz konusu roman ve filme dair medyalararası ögeler irdelenecektir.

The Intermediality in the Novel and the Film Agnes

Literature and film (cinema) support each other, both as disciplines and as mediums. Since the end of 19th century and the beginning of the 20th century the literature has been the biggest supporter of the film. The literature supported the film with its thousands of years of accumulation and provided it with ready-made materials. The postmodern novel Agnes, published in 1998 by Peter Stamm, one of the representatives of German literature (German: Deutschsprachige Literatur) and Swiss literature, was adapted to the cinema with the same name in 2016 by director Johannes Schmid. Beside interdisciplinary and intermedial relations; conflicting points, technical and thematic differences between the film and the novel Agnes will also be analysed through this paper. In the “Introduction” chapter, general information about interdisciplinarity, intermediality, postmodern novel and film will be presented; after that, information about the novel and the film will be given in two short chapters and finally the intermedial elements of the novel and film will be examined in the “Intermedial Relations” chapter.

___

  • Albersmeier, Franz-Joseph. (1989). Literaturverfilmungen. Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag.
  • Albersmeier, Franz-Joseph. (2018). Texte zur Theorie des Films. Ditzingen: Reclams Universal-Bibliothek.
  • Best, Steven; Kellner, Douglas. (2016). Postmodern Teori. Mehmet Küçük (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları (Orijinali 1991’de yayımlanmıştır).
  • Deutsche Welle, 100 Must-Reads, www.dw.com, (25.12.2019).
  • Dörr, Volker C.; Kurwinkel, Tobias. (2014). Intertextualität Intermedialität Transmedialität. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.
  • Eichenbaum, Boris. (1965). Aufsätze zur Theorie und Geschichte der Literatur. Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag.
  • Frisch, Max. (1991). Homo Faber. Frankfurt a. M.: Suhrkamp Verlag.
  • Hill, Val. (2006). “Postmodernizm ve Sinema”, Stuart Sim (Ed.), Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü (ss. 121-132) içinde. Ankara: ebabil Yayıncılık.
  • IMDb, Agnes (2016), www.imdb.com, (10.01.2020).
  • Kalıpçı, Muge. (2016). “Metinlerarasılık Kapsamında G.O.R.A. ve A.R.O.G. Filmlerinin İncelenmesi”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. Sayı: 7, s. 69-80.
  • Kayaoğlu, Ersel. (2016). Edebiyat ve Film. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Lieblingsfilm GmbH (Yapımcı), Lämmermann, N. – Schmid, J. (Senarist), Schmid, J. (Yönetmen). (2015). Agnes [Film]. Almanya: Lieblingsfilm GmbH.
  • Monaco, James. (2002). Bir Film Nasıl Okunur?. Ertan Yılmaz (Çev.). İstanbul: Oğlak Yayınları (Orijinali 1977’de yayımlanmıştır).
  • Nesselhauf, Jonas. (2015). “The Same Old Song“. Blood Simple zwischen Spielfilm und postmodernem Filmspiel, Dominik Schmitt-Stephanie Blum (Eds.), Das postmoderne Kino der Coen Brothers (ss. 13-22) içinde. Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Paech, Joachim. (1997). Literatur und Film. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler.
  • Rajewsky, Irina O. (2002). Intermedialität. Tübingen und Basel: A. Franke Verlag.
  • Sarı, Ahmet. (2014). Edebiyat Nefreti. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Stamm, Peter. (2017). Agnes (26. Auflage). Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch.
  • Stamm, Peter. (1998). Agnes Audible Hörbuch [Christian Brückner]. Berlin: parlando Verlag.
  • Uyanık, Gürsel. (2011). Peter Stamm’ın Agnes Adlı Romanında Üstkurmaca ve Metinlerarası İlişkiler. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.
  • Yaren, Özgür. (2016). “Sinemada Anlatı Kuramı“, Zeynep Özarslan (Ed.), Sinema Kuramları 2 (ss. 167-192) içinde. İstanbul: Su Yayınevi.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2019). Ulusal Tez Merkezi. tez.yok.gov.tr.