KAPİTALİZMİN İÇ YÜZÜ

Bu çalışmada yer kürede doğal kaynaklar üzerinde önemli ölçüde baskı oluşturan kapitalistlere karşı toplumda çevre bilinci oluşturmak adına çeşitli kavramlarla farkındalık uyandırmak ve kapitalizmin yapısının, iç yüzünün ne olduğunu üzerinde durulmuştur. Kapitalist sistemin doğasının hırslı ve dengesiz olduğu yönüne dikkat çekilmiştir. Değerlerin dejenere olmasıyla kapitalizmin durdurulamaz bir hale geldiğini, burada kültürel değerlerin önemi azalmıştır. İnsan tabiatının hem fen ilimlerine hem de kültürel değer yüklü ilimlerle büyüyeceği realitesine parmak basılmıştır. Kapitalistler tarafından yapılan üretimin, dünya popülasyonuna eşit bir dağılımın yapılmadığı hususuna açıklık getirilmiştir. Toplumda ‘sınırsız özgürlük’ gibi düşüncelerin sonucunda bozulan bir düzenin olabileceği… Sınırsız istek ve arzuların olduğu bir dünyada sınırlı doğal kaynaklarla olamayacağından kapitalizmin hızını düşürmesi gerektiğini… Bu sistemin, beşerin hırsını tahrik etmesiyle tabiata aykırı davrandığı gibi düşüncelerle irdelenmiştir. Toplumsal hareketler aslında kapitalizmin şiddetli hırsının ve dehşetli talebine olan isteğine karşı bir tepki mahiyetindedir. İnsanın tabiatı ve doğası medeni olmasından, her daim kapitalizm gibi doymak bilmeyen yapıları reddedecektir. Sonuç olarak maddeleşen 21. yüzyıl dünyasında materyalistlerin görünmeyen yönü üzerinde durularak, çevreye yönelik olumsuz etkilerine vurgu yapılmıştır. İstek ve arzuların şiddetle tahrik edildiği bir dönemde beşeriyet hızlı bir şekilde maddeci bir konuma gelmiştir. Gayrı zarurinin zorla zaruret konumuna getirildiği bir dünyada, gelecek nesiller için yeraltı kaynakların ne kadar uzun ömürlü olacağı gibi konular irdelenmiştir

THE OTHER SIDE OF CAPITALISM

In this study, it has been pointed out that for the structure and real face of capitalism, raising awareness with various concepts for environmental consciousness in society against capitalists who generate pressure greatly on natural resources. It has been drawn out that the nature of capitalist system is ambitious and unbalanced. As the values are degenerated, capitalism became unstoppable so cultural values devalued. It has been pointed out that human nature grows with both life sciences and cultural values. It has been clarified that equal distribution of products is not done to world population by capitalists. Capitalism should slow down in the world where there is limited resources and limitless ambitions. The idea of ‘limitless freedom’ will eventually cause a corrupted system. It has been elaborated that this system acted incongruously to nature by provoking the society’s ambition. Actually, social movements are reactions to capitalism’s violent ambition and terrifying demand Human trait and nature will always refuse insatiable systems as capitalism as it is civilized. As a result, materialists’ negative effects to environment has been stressed by pointing out unseen side of materialists’in the 21th century of materialized World. In a period when the wishes and desires were violently driven, humanity quickly became a materialist position. In a world where informal necessity is forced into necessity, issues such as how long the underground resources will last for future generations have been examined.

___

  • Altıok, M, (2014). Ekolojik Kriz, Kapitalist Birikimin Sürdürülebilirliği, Gelecek ve Ütopya, İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 1(1): 3.
  • Bahar Üste, R. (2015). Doğanın Siyaset Paradigması: Yeşil Siyaset, Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 7(2): 51-52.
  • Balta, E. (2014). Küresel Siyasete Giriş. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. 11. Baskı, (Çev: Nilgün Tutal ve Ferda Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Bıçkı, D, (2001). Batı Düşüncesi, Liberal Kapitalizm ve Çevre, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 1(2): 40.
  • Çayır, K. (2016). Yeni Sosyal Hareketler. 2. Baskı, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Dean, H. (2001). Social Policy & Administration: Green Citizinship. Blackwell Yayıncıları. 491-492.
  • Dobson, A. (2007). Environmental Citizenship: Towards Sustainable Development, Wiley Inter Science, p. 276-285.
  • Durkheim, E. (1986). İntihar. (Çev: Prof. Dr. Özer Ozankaya), İstanbul: Cem Yayınları, 1986.
  • Duru, B. (1995). “Çevre Bilincinin Gelişim Sürecinde Türkiye’de Gönüllü Çevre Kuruluşları, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Engdahl, F. W. (2010). Ölüm Tohumları. 3. Baskı, 17-29.
  • Heywood, A. (2010). Siyaset. (Çev: Bekir Berat Özipek), Adres Yayınları. 94.
  • Nierenberg, D. (2014). Dünyanın Durumu. 270-281.
  • O’connor, J. (1994). Sürdürülebilir Kapitalizm Mümkün mü? New York: The Guilford Press.
  • Özer, M. A. (2001). Yeşil Hareket: Alman Yeşilleri Üzerine Bir Değerlendirme, Ankara: Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. 3(1): 184.
  • Salattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Swentez Yayıncılık.
  • Stroup, R. L. ve Gwartney, J. (1996). Temel Ekonomi. (Çev, Y. Aslan), Ankara: LDT Yayını.
  • Swingwwood, A. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Weber, M. (2014). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. 1. Baskı, Ankara: Tutku Yayınevi.