Sinemasal Dramaturgi ve Örnek Bir Çözümleme

Dramaturgi, dramatik metinlere ve onların görselleştirilmesine dair bir kavramdır. Dramaturgide oyun metni düşünsel ve estetik olarak çözümlenmekte, metnin görselleştirilmesi belli bir düşünce doğrultusunda yorumlanmaktadır. Dramatik öykülemeyi oluşturan temel parametrelerin görselleştirilmesine dayanan bu çalışma yapılmadığı zaman, filmler savruk birer anlatıya dönüşmektedirler. Rejiye yardımcı olan, ufkunu açan ve katkı sağlayan dramaturgi, felsefe, tarih, sosyoloji, psikoloji vb. birçok disipline yönelik birikim içinde tümel bir anlayışla yapılmaktadır. Bu bağlamdan bakıldığında, Türk sinemasının pek çok anlatısında düşünsel temel ve bu temeli oluşturan ramaturginin eksikliği göze çarpmaktadır. Bu çalışmada örnek bir dramaturgi çözümlemesi olarak Ümit Ünal'ın 'Nar' adlı filmi ele alınıp incelenmiştir. Anahtar Kelimeler: Sinemasal dramaturgi, Söylem, Tema, Anlatı, 'Nar' filmi ABSTRACT Dramaturgy is a concept which is related to dramatic texts and their visualization. In dramaturgy, the game text is intellectually and aesthetically resolved and visualization of text is interpreted trough a certain way of thinking. When this work, based on the visualization of the basic parameters forming the dramatic narration, is not carried out the films become untidy narratives. Dramaturgy that helps to director, supports contribution and opens up his mind, is to be done with an holistic understanding embracing a multidisciplinary approach including philosophy, history, sociology, psychology, etc. From this context, the lack of intellectual background and dramaturgy which forms this background in many narratives of Turkish cinematography stands out. In this study Umit Unal's film “Nar” (pomegranate) is taken as a sample for dramaturgy resolution. Keywords: Cinematic dramaturgy, Discourse, Theme, Narrative, 'Pomegranate' film.

 Dramaturgy   is   a   concept   which   is   related   to   dramatic   texts   and   their   visualization.   In  dramaturgy,   the   game   text   is   intellectually   and   aesthetically   resolved   and   visualization   of  text   is   interpreted   trough   a   certain   way   of   thinking.   When   this   work,   based   on   the  visualization  of  the  basic  parameters  forming  the  dramatic  narration,  is  not  carried  out  the  films   become   untidy   narratives.   Dramaturgy   that   helps   to   director,   supports   contribution  and   opens   up   his   mind,   is   to   be   done   with   an   holistic   understanding   embracing   a  multidisciplinary   approach   including   philosophy,   history,   sociology,   psychology,   etc.   From  this   context,   the   lack   of   intellectual   background   and   dramaturgy   which   forms   this  background   in   many   narratives   of   Turkish   cinematography   stands   out.   In   this   study   Umit  Unal’s  film  “Nar”  (pomegranate)  is  taken  as  a  sample  for  dramaturgy  resolution.